• 36 940 online
  • 1 188 820 medlemmar
  • 61 513 033 inlägg
2018-09-16, 18:44
Medlem
Jag ligger just nu i förhandling med min arbetsgivare om utköp. För ca 1 år sedan fick jag en ny chef. En arg italienare som har för vana att ta vansinniga beslut och låta mig stå för dem senare. Jag har konfronterat honom och vi kommer inte överens helt enkelt.

Jag har jobbat i tre år och har mycket bra resultat. 37% över budget. Jag är mycket omtyckt i övriga organisationen och av kunder. Det finns ingen arbetsbrist eller personliga själ. Då återstår utköp. De erbjuder inte omplacering i detta läget och jag vill inte ha det heller. Jag vill ut.

I nästa vecka ska vi förhandla antal månader och villkor. Hur stark är min position ifall jag inte skriver under utköpsavtalet pga att jag tycker det är för dåligt?
Citera
2018-09-16, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joskara
Jag ligger just nu i förhandling med min arbetsgivare om utköp. För ca 1 år sedan fick jag en ny chef. En arg italienare som har för vana att ta vansinniga beslut och låta mig stå för dem senare. Jag har konfronterat honom och vi kommer inte överens helt enkelt.

Jag har jobbat i tre år och har mycket bra resultat. 37% över budget. Jag är mycket omtyckt i övriga organisationen och av kunder. Det finns ingen arbetsbrist eller personliga själ. Då återstår utköp. De erbjuder inte omplacering i detta läget och jag vill inte ha det heller. Jag vill ut.

I nästa vecka ska vi förhandla antal månader och villkor. Hur stark är min position ifall jag inte skriver under utköpsavtalet pga att jag tycker det är för dåligt?

Antinger blir du tvungen att arbeta kvar eller så går de med på dina vilkor och tar fram ett nytt avtal.
Citera
2018-09-16, 19:08
Medlem
BiggusDs avatar
Enligt LAS kan arbetsgivaren inte säga upp personal som sköter sig.
Undantaget är arbetsbrist, vilket inte råder enligt dig.

Om AG ändå väljer att säga upp dig, så kan du eller ditt fackförbund driva ditt fall till domstol, vilket kommer att bli dyrt.
Jag hade jobbat för att få min italienska chef utköpt istället, bara för att bråka med honom

TL: DR Din position är väldigt stark.
Citera
2018-09-16, 19:28
Medlem
På mitt arbete hade vi för något år sedan omorganisationer med uppsägningar pga ”arbetsbrist”. I några fall blev uppsagda personer kompenserade för att kunna frångå turordningen. Vet inte om det är jämförbart med ditt fall, men i efterhand har jag förstått att det det handlat om belopp på en till två årslöner. Jag skulle absolut ta hjälp i förhandlingen med en advokat på plats.
Senast redigerad av Gubeee 2018-09-16 kl. 19:38.
Citera
2018-09-16, 19:44
Medlem
Ronilles avatar
Kontakta juridisk hjälp för rätt stöd och för att få till ett bra avtal. Nöjd dig inte med mindre än 18 månadslöner.
Citera
2018-09-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggusD
Enligt LAS kan arbetsgivaren inte säga upp personal som sköter sig.
Undantaget är arbetsbrist, vilket inte råder enligt dig.

Om AG ändå väljer att säga upp dig, så kan du eller ditt fackförbund driva ditt fall till domstol, vilket kommer att bli dyrt.
Jag hade jobbat för att få min italienska chef utköpt istället, bara för att bråka med honom

TL: DR Din position är väldigt stark.

Jag skulle inte bråka med chefen. Arbetsgivaren kanske har svårt att tvinga dig från arbetsplatsen, men arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet är mycket stark. Om du jävlas och är kvar kan du få riktigt taskiga arbetsuppgifter, och att påvisa kränkande särbehandling pga represalier är i princip omöjligt.

Ett tips: Spela in alla samtal du har med AG.
Citera