Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-16, 18:42
  #1
Medlem
Provocative2.0s avatar
Jo, jag vet om tråden för däck medan detta då handlar om hjulinställning.

Till saken.
Jag köpte en vinterbil i går och den uppför sig inte riktigt som jag vill. Jo, jag upptäckte detta vid provkörning men fick den billigt.
Saken är den att den är tungstyrd med ligger som ett strykjärn i kurvor. Däremot när man närmar sig 80 km/h så blir den lite flytande på vägen som ökar fram till 120 där det verkar plana ut igen.
Jag misstänkte "åretruntdäcken".
Nu visade det sig att det sitter spacers på bilen som är ca 10mm breda.
Jag tog bort en och hjulet passade lika bra.

Frågan är då om det är dessa spacers som är boven i dramat då däcken egentligen inte borde vara riktigt så svajiga som de är samtidigt som den är som en gocart i lägre hastigheter.
Självklart är jag öppen för andra förklaringar med där en hjulinställning kan lösas med ett borttagande av spacern.
I princip kan jag plocka bort dem direkt men då måste jag byta skruvarna med vilket är ett dumt köp om det inte löser ett problem.
Citera
2018-09-16, 20:02
  #2
Medlem
Ta reda på vad du har för er-mått på fälgarna och googla vad det är för et-mått på original fälgarna till bilen.
Citera
2018-09-16, 20:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jo, jag vet om tråden för däck medan detta då handlar om hjulinställning.

Till saken.
Jag köpte en vinterbil i går och den uppför sig inte riktigt som jag vill. Jo, jag upptäckte detta vid provkörning men fick den billigt.
Saken är den att den är tungstyrd med ligger som ett strykjärn i kurvor. Däremot när man närmar sig 80 km/h så blir den lite flytande på vägen som ökar fram till 120 där det verkar plana ut igen.
Jag misstänkte "åretruntdäcken".
Nu visade det sig att det sitter spacers på bilen som är ca 10mm breda.
Jag tog bort en och hjulet passade lika bra.

Frågan är då om det är dessa spacers som är boven i dramat då däcken egentligen inte borde vara riktigt så svajiga som de är samtidigt som den är som en gocart i lägre hastigheter.
Självklart är jag öppen för andra förklaringar med där en hjulinställning kan lösas med ett borttagande av spacern.
I princip kan jag plocka bort dem direkt men då måste jag byta skruvarna med vilket är ett dumt köp om det inte löser ett problem.

Låter som det kan vara spacer som orsakar fenomenet. Med spacer så kommer ju hjulen längre ut, vilket ger mer hävstång så med ökad fart så orkar hjulen bryta mer i bussningar etc. Det är vanligt att man får ställa mer toe in vid ökad spårviddsökning, för att kompensera dessa ökade brytkrafter i hjulupphängningarna. Så att hjulen vid normal fart får rätt vinkel.
Citera
2018-09-16, 20:30
  #4
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
Ta reda på vad du har för er-mått på fälgarna och googla vad det är för et-mått på original fälgarna till bilen.
I know. Men för det jobbet behöver jag en lyft eller en mekaniker. Inte så att jag inte vet hur man gör utan att denna skitkropp inte längre fixar att skruva på plan mark.
Jag vill veta förutsättningarna i morgon när jag ändå ska lyfta bilen.
Jo, jag är tragisk. Men även jag skratade åt bekväma gubbar när jag var ung. Karma is a bitch.
Citera
2018-09-16, 20:35
  #5
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Låter som det kan vara spacer som orsakar fenomenet. Med spacer så kommer ju hjulen längre ut, vilket ger mer hävstång så med ökad fart så orkar hjulen bryta mer i bussningar etc. Det är vanligt att man får ställa mer toe in vid ökad spårviddsökning, för att kompensera dessa ökade brytkrafter i hjulupphängningarna. Så att hjulen vid normal fart får rätt vinkel.
Normal fart.
Låga hastigheter samt när man uppnår olagliga hastigheter? För jag har inte vågat köra fortare än 120 där jag upplevde att de började stabilicera sig.
Men en rak fråga då du är en jag verkligen litar på.
Bör jag köpa nya skruvar på Biltema o slå bort spacerna på vinst o förlust?
Som jag skrev i inlägget ovan så kommer min kropp vara tvärslut när jag fått på hjulen igen o att då sätta tillbaka dem igen kommer göra att jag får extremt mycket Flashbacktid, resten av veckan.
Kan alltid sätta dit dem om en vecka igen om den är körbar.
Citera
2018-09-17, 01:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Normal fart.
Låga hastigheter samt när man uppnår olagliga hastigheter? För jag har inte vågat köra fortare än 120 där jag upplevde att de började stabilicera sig.
Men en rak fråga då du är en jag verkligen litar på.
Bör jag köpa nya skruvar på Biltema o slå bort spacerna på vinst o förlust?
Som jag skrev i inlägget ovan så kommer min kropp vara tvärslut när jag fått på hjulen igen o att då sätta tillbaka dem igen kommer göra att jag får extremt mycket Flashbacktid, resten av veckan.
Kan alltid sätta dit dem om en vecka igen om den är körbar.

I ditt läge skulle jag ha testat att ta bort spacer och se hur det påverkar. En annan variant är att framvagnen kanske inte justerats för dessa spacers, att man alltså inte kompenserat med lite mer toe in för att det ska rulla rätt när man kör. Så antingen chansa på en framvagnskoll med justering, men smartast vore nog att kolla med en däckfirma om du kan få låna skruvar i rätt längd för att kolla vad som sker utan spacers. Sen kan du ju lämna tillbaka skruvarna och köpa nya om du upptäcker att det löste sig utan spacers. Sen reagerar ju fwd eller rwd lite olika på spacers. Rwd blir ofta likartat ”spåriga” med spacers oavsett gaspådrag eller inte, och än mer kinkiga vid inbromsningar.
Fwd driver ju med framhjulen så där kommer ju den ökade hävstången med spacers att verka i körriktningen vid gaspådrag, och mot körriktningen utan gaspådrag eller vid inbromsningar. En fwd reagerar ofta mer på spacers än rwd.

Tack för förtroendet förresten, är mer van med att bli kallad idiot och en massa annat skit i många andra trådar så fort man vågar skriva nåt.... haha..
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-09-17 kl. 01:17.
Citera
2018-09-17, 04:03
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Det var en Peugeot 306 GTi du köpte väl.
Har du kollat bakaxeln? Det verkar vara en öm punkt.

Fick veta av detta företag att de byter axlar även på 206or.
På GTi 6 verkar det vara samma konstruktion som på min 306.
http://www.shipmanbildelar.se/306-gti6

I ett rör tvärsöver bilen sitter en axeltapp i varje ände. Axeltapparna är lagrade med rullager i röret.
I axeltapparna sitter bakåtriktade svängaxlar som hjulet sitter på.
Det verkar kunna hålla 12000 mil, rekordet ligger på 24000 mil. Men i Sverige kortare p.g.a vägsalt.

Lagrena i tapparna rostar sönder/krashar och svängaxeln glappar så att hjulen får negativ cambervinkel. Fjädringen kan även bli stum.

Om man nu satt på spacers så kan det kanske blivit för mycket påfrestning på dessa tappar/rullager.
Bakaxeln har också den egenskapen att den styr i motsatt riktning mot rattutslaget vid hög fart i skarpa kurvor. Den svänger alltså mer än du gör med ratten.

Om något av detta gör att bilen "flyter" vet jag inte. På min var fjädringen stum.
Före bytet var överkanten på bakhjulet en bit bakom skärmkanten och efter bytet kan man få in en näve emellan.
Citera
2018-09-17, 06:37
  #8
Moderator
Det är ju en 206, men samma sak där, bakaxeln pajar ibland, finns ju renoverade axlar att köpa för några tusenlappar, då är allt fräscht, är man snål så köper man en lagersats för några hundringar, men risken är ju att axeltapparna är så skadade att det är mer eller mindre meningslöst.

Kolla hur cambervinklarna är på bakhjulen, det ska vara lite negativ camber, men endast nån grad, ser man att ett eller båda bakhjulen har - camber så är det nog fara på färde.
Citera
2018-09-17, 07:48
  #9
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är ju en 206, men samma sak där, bakaxeln pajar ibland, finns ju renoverade axlar att köpa för några tusenlappar, då är allt fräscht, är man snål så köper man en lagersats för några hundringar, men risken är ju att axeltapparna är så skadade att det är mer eller mindre meningslöst.

Kolla hur cambervinklarna är på bakhjulen, det ska vara lite negativ camber, men endast nån grad, ser man att ett eller båda bakhjulen har - camber så är det nog fara på färde.

Oops. Jag länkade till fel bil. Så här ser 206 ut:

http://www.shipmanbildelar.se/206gti

I början på videon ser man hur det glappar:
https://www.youtube.com/watch?v=jY8n8gqnB0w

Ritningar:
https://marxxon.wordpress.com/2017/0...sinfo477-html/

Skillnaden mellan 206 och 306 är att på 206 pressas axeltappen in i röret och lagren sitter på svängarmen.
På 306 är det tvärtom att axeltappen pressas in i svängarmen och lagren sitter på tappen i röret.

Jäklar vad det rostar:
https://www.youtube.com/watch?v=SE3HWigBa5k
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-09-17 kl. 08:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback