Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-16, 03:27
  #1
Medlem
Hej!
Min son älskar att spela! Han spelar bla fortnite och minecraft på sitt Ps4 eller Ps3, även supermario på Wii ibland. Vi har som ni förstår flera konsoler för detta.

Nu till ämnet; Han vill så gärna spela på dator, men det är så himla dyrt, plus att jag inte har den minsta aning om datorer= jag kan inte köpa delar och sätta ihop. Jag behöver köpa en komplett.

Min fråga: Kan man spela på en ”vanlig” dator? Stationär eller bärbar? En gaming-dator är alldeles för dyrt, med tanke på att jag nyss köpt ett nytt ps4 pro 1t... kan man köpa en bärbar dator för runt 3000 och spela med, eller vad krävs för att spela, ex RAM mm. Snälla svara med enkla termer så jag förstår, är helt totalt nollad på detta🙈😂
Citera
2018-09-16, 03:51
  #2
Medlem
PS4 pro räcker, du måste spendera minst 5tusen eller mer för matcha datakraft för ps4 om du vill skaffa en laptop. Varför ska skitungen ha laptop när han har redan en PS4 och Wii??? Ge honom en kuvert med 1000kr istället eller ge honom strumpor så han lär sig pengars värde. Om han gnäller så han kan dra åt helvete.
Citera
2018-09-16, 04:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanakan
Hej!
Min son älskar att spela! Han spelar bla fortnite och minecraft på sitt Ps4 eller Ps3, även supermario på Wii ibland. Vi har som ni förstår flera konsoler för detta.

Nu till ämnet; Han vill så gärna spela på dator, men det är så himla dyrt, plus att jag inte har den minsta aning om datorer= jag kan inte köpa delar och sätta ihop. Jag behöver köpa en komplett.

Min fråga: Kan man spela på en ”vanlig” dator? Stationär eller bärbar? En gaming-dator är alldeles för dyrt, med tanke på att jag nyss köpt ett nytt ps4 pro 1t... kan man köpa en bärbar dator för runt 3000 och spela med, eller vad krävs för att spela, ex RAM mm. Snälla svara med enkla termer så jag förstår, är helt totalt nollad på detta🙈😂

Varför köper du konsoler till han för? Förstår du inte hur dumt det är eller?? För det första är det skitdyrt och blir omodernt fort, för det andra så lär sig ju ungen inget? Han lär sig nada av konsoler, det är bokstavligen skit alltså. Du skulle ha köpt en laptop till han det första du gjorde. Fatta han är sju år, förstå om han lärde sig datorer ordentligt? Vilken fördel det hade vart för han?
Hur som helst tycker jag inte du borde skämma bort han mycket mer om du inte vill och kan. Tycker helt ärligt talat du gjort fel, jag tycker alla föräldrar som köper konsoler gör fel.
Citera
2018-09-16, 04:02
  #4
Avstängd
Kyzs avatar
Vad kan han tänkas vilja spela? Liksom vad finns på datorn som han redan inte kan spela på PS4? Roblox? Ska han använda den till något annat?

Ponera att du skulle köpa en laptop för 3-4k. Den skulle funka för surf, film, flashspel, presentationer, etc utan problem. Spel som Fortnite skulle definitivt flyta på sämre än på PS4 dock. Tvekar även på att en sjuåring kan hantera datorn till fullo.

Jag får med jämna mellanrum krångla med Windows och dess inställningar. Din son kommer förmodligen inte att rota i systemfiler eller fippla med skumma crackade program men min poäng kvarstår. Hehe, jag låter kanske som en dyster gammal gubbe men försöker bara vara realistisk. När jag var sju åt man ju kvistar och jagade fjärilar

Jag tycker att ni ska vänta något år tills han blir äldre. För att en dator ska ge en bättre spelupplevelse än konsol tycker jag att man ska satsa runt 8-10k. Lägg även till skärm och andra tillbehör. Slutsumman för en najs rigg hamnar kanske runt 12k. Det är en stor utgift som ekonomin inte alltid tillåter, oavsett barnets ålder.

Jag tippar på att pojken har minst lika roligt på PS4.

Mvh Johan
Citera
2018-09-16, 04:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Vad kan han tänkas vilja spela? Liksom vad finns på datorn som han redan inte kan spela på PS4? Roblox? Ska han använda den till något annat?

Ponera att du skulle köpa en laptop för 3-4k. Den skulle funka för surf, film, flashspel, presentationer, etc utan problem. Spel som Fortnite skulle definitivt flyta på sämre än på PS4 dock. Tvekar även på att en sjuåring kan hantera datorn till fullo.

Jag får med jämna mellanrum krångla med Windows och dess inställningar. Din son kommer förmodligen inte att rota i systemfiler eller fippla med skumma crackade program men min poäng kvarstår. Hehe, jag låter kanske som en dyster gammal gubbe men försöker bara vara realistisk. När jag var sju åt man ju kvistar och jagade fjärilar

Jag tycker att ni ska vänta något år tills han blir äldre. För att en dator ska ge en bättre spelupplevelse än konsol tycker jag att man ska satsa runt 8-10k. Lägg även till skärm och andra tillbehör. Slutsumman för en najs rigg hamnar kanske runt 12k. Det är en stor utgift som ekonomin inte alltid tillåter, oavsett barnets ålder.

Jag tippar på att pojken har minst lika roligt på PS4.

Mvh Johan
Ja men man måste ju börja någonstans och det är väl bra om han lär sig datorer så tidigt som möjligt? Klart han inte kommer förstå allt men om man setat vid en dator i väldigt ung ålder kommer han ju ha en bättre fingertoppskänsla för det senare i livet ju. och allting går att spela på en dator i stort sätt. Men jag förstår vad du menar. Men jag tycker fortfarande man ska introducera dom till datorer tidigt, vi lever ju värsta cybertidsåldern trots allt.
Citera
2018-09-16, 04:33
  #6
Medlem
Vad skulle du föreslå som en bra, billig första dator? Han vill spela minecraft på dator säger han, och roblox etc. Jag har ingen aning om vad som krävs för det? 🤗😂
Citera
2018-09-16, 04:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13.107.21.200
Ja men man måste ju börja någonstans och det är väl bra om han lär sig datorer så tidigt som möjligt? Klart han inte kommer förstå allt men om man setat vid en dator i väldigt ung ålder kommer han ju ha en bättre fingertoppskänsla för det senare i livet ju. och allting går att spela på en dator i stort sätt. Men jag förstår vad du menar. Men jag tycker fortfarande man ska introducera dom till datorer tidigt, vi lever ju värsta cybertidsåldern trots allt.

Vad skulle du föreslå som en bra, billig första dator? Han vill spela minecraft på dator säger han, och roblox etc. Jag har ingen aning om vad som krävs för det? 🤗😂
Citera
2018-09-16, 04:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyz
Vad kan han tänkas vilja spela? Liksom vad finns på datorn som han redan inte kan spela på PS4? Roblox? Ska han använda den till något annat?

Ponera att du skulle köpa en laptop för 3-4k. Den skulle funka för surf, film, flashspel, presentationer, etc utan problem. Spel som Fortnite skulle definitivt flyta på sämre än på PS4 dock. Tvekar även på att en sjuåring kan hantera datorn till fullo.

Jag får med jämna mellanrum krångla med Windows och dess inställningar. Din son kommer förmodligen inte att rota i systemfiler eller fippla med skumma crackade program men min poäng kvarstår. Hehe, jag låter kanske som en dyster gammal gubbe men försöker bara vara realistisk. När jag var sju åt man ju kvistar och jagade fjärilar

Jag tycker att ni ska vänta något år tills han blir äldre. För att en dator ska ge en bättre spelupplevelse än konsol tycker jag att man ska satsa runt 8-10k. Lägg även till skärm och andra tillbehör. Slutsumman för en najs rigg hamnar kanske runt 12k. Det är en stor utgift som ekonomin inte alltid tillåter, oavsett barnets ålder.

Jag tippar på att pojken har minst lika roligt på PS4.

Mvh Johan

Tack för dina tankar! Du har säkert rätt, men vad jag förstår på sonen så kan han göra mycket mer på datorn än på konsolen (minecraft) 🤷‍♀️
Citera
2018-09-16, 05:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanakan
Vad skulle du föreslå som en bra, billig första dator? Han vill spela minecraft på dator säger han, och roblox etc. Jag har ingen aning om vad som krävs för det? 🤗😂

Det behövs inte vara något speciellt alls, sen vet jag inte hur det ser ut med ekonomi och sånt men en bärbar dator är ju oftast i regel sämre än en stationär. Frågan är ju om han behöver röra mycket på sig, då är det ju bara att plocka med datorn lätt som en plätt. Han kan ju ta med sig den till en vän kanske eller så också.
Jag själv är faktiskt inte så insatt i det här med spel :/ Jag använder mina datorer för allt möjligt skit, mest som ett kunskapsmedel faktiskt.
Det borde ju finnas speldatorer som kostar relativt lite.
Man kan köpa en skitdyr dator med försäkring och hela paketet. Eller så köper man en dator som är medel, eller strax under.
Som sagt är jag inte mycket för det här med spel faktiskt, testa åk iväg till flera olika affärer om du har lust och se vad dom säger
Men jag hade nog inte köpt värsta prylen faktiskt. Han är ju trots allt bara sju.
__________________
Senast redigerad av 13.107.21.200 2018-09-16 kl. 05:44.
Citera
2018-09-16, 09:56
  #10
Moderator
^Eazs avatar
Snarare PC köpråd.

Spelrelaterat --> PC: köpråd - bärbart
/Moderator
Citera
2018-09-16, 10:10
  #11
Medlem
Skulle rekommendera dig att hålla utkik på blocket. Där borde du kunna finna något prisvärt åt ungen.
Känns onödigt att han ska få en helt ny dator om han redan har Ps3,4 och Wii.

Skriv här sen och länka datorn så kan vi svara på om den funkar till det han vill spela.
Citera
2018-09-16, 12:07
  #12
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
I den åldern, fick en själv vara glad om en efter städat havsbotten och fått betinget godkänt, belönades med fräscha grankottar och tändstickor utan fosfor att laja med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback