• 66 892 online
  • 1 192 895 medlemmar
  • 61 809 265 inlägg
2018-09-14, 14:54
Medlem
S-cups avatar
Ska platsbygga en garderob samt lägga golv i ett rum.

Det bästa vore om jag kunde lägga golvet under garderoben så att jag, eller framtida ägare, kan ta bort garderoben utan att behöva byta golvet. Men är det ens möjligt?

Att jag är tveksam är främst av två anledningar:
-Golvet ska läggas "flytande" och med ett X antal hundra kilo garderob ovanpå blir det väl knappast speciellt flytande, eller?
-Garderoberna kanske trycker ner golvet så pass mycket att det reser sig på andra ställen och gör att det sviktar/knarrar. Men det kanske inte fungerar så?

Vad tänker ni? Har ni egna erfarenheter?

Garderoberna ska gå från vägg till vägg. Ca. 270 x 60. Om jag utgår från vad en IKEA-garderob kostar så kommer det väga [i]minst[/] 300 kg. Troligtvis mer än så.
Golvet jag kommer lägga är "trestavs-parkett" länk
Citera
2018-09-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup

Det bästa vore om jag kunde lägga golvet under garderoben så att jag, eller framtida ägare, kan ta bort garderoben utan att behöva byta golvet. Men är det ens möjligt?

-Golvet ska läggas "flytande" och med ett X antal hundra kilo garderob ovanpå blir det väl knappast speciellt flytande, eller?
-Garderoberna kanske trycker ner golvet så pass mycket att det reser sig på andra ställen och gör att det sviktar/knarrar. Men det kanske inte fungerar så?

Garderoberna ska gå från vägg till vägg. Ca. 270 x 60. Om jag utgår från vad en IKEA-garderob kostar så kommer det väga [i]minst[/] 300 kg. Troligtvis mer än så.

Så gör man inte. Man platsbygger på golvet och lägger parketten i mot. Skall du bygga lös garderob, d.v.s. ej förankra i väggar m.m kan du göra som du tänkt. Förmodligen funkar det utmärkt, och inget händer, men det beror på underlaget såklart. Betongvalv, eller träbjälklag.
Citera
2018-09-14, 16:44
Medlem
ekmannens avatar
Fråga tillverkaren av golvet vad dom säger, bara ringa deras kundtjänst. Man vill ju ha garanti kvar och då är det alltid bäst att fråga dom först.

Nu förtiden är det krav att köksskåp ska stå uppe på flytande golvet och det väger ganska mycket.

Är du osäker så försök ha kvar sponten runt garderoben och spara golv så man kan komplettera i framtiden om man vill ta bort garderoben.
Citera
2018-09-14, 21:14
Medlem
Citat:

Man bygger inte på parkett, du får ta en sänksåg och multiverktyg och kapa ur parketten där du ska bygga och sätta en sockel. Hade du haft massivt trägolv så hade det funkat om bjälklaget under klarar det.

Ett annat problem är att i en vanlig bostad så är byggnormen ca 200kg per kvm på bjälklaget. Eller står det på betongplatta? 200kg per kvm är rörlig last, blir en viss svikt. Så ska du bygga så tungt så skulle jag regla upp till cc30 och skruvlimmat golvspån

Du vill inte få för mycket nedböjj.
Citera
2018-09-15, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Man bygger inte på parkett, du får ta en sänksåg och multiverktyg och kapa ur parketten där du ska bygga och sätta en sockel. Hade du haft massivt trägolv så hade det funkat om bjälklaget under klarar det.

Ett annat problem är att i en vanlig bostad så är byggnormen ca 200kg per kvm på bjälklaget. Eller står det på betongplatta? 200kg per kvm är rörlig last, blir en viss svikt. Så ska du bygga så tungt så skulle jag regla upp till cc30 och skruvlimmat golvspån

Du vill inte få för mycket nedböjj.
OK, så golvet skulle inte klara ett piano eller en flygel med mycket högre punktlast än en garderob heller då?
Citera
2018-09-15, 08:22
Medlem
Citat:

Självklart kan du lägga parketten först. Om du bara vill göra det för att behålla golvet om garderoben monteras ned så måste du tänka på att det blir färgvariaton i golvet med tiden.
Så sett är det lika illa.

Lägg lumppapp under golvet bara. Det svarar bättre än underlagsfoam.

Själv kan jag tycka att det är bäst att bygga garderoben först och lägga golvet sedan, just för att spara pengar. Varför lägga golv för 700 spänn under garderoben i onödan? Tanken med en platsbyggd garderob är ju att den ska vara just -platsbyggd.
Citera
2018-09-15, 18:59
Medlem
Citat:

Flytande golv betyder inte att det hänger i luften på något sätt, det är bara att man lämnar några mm mellan golv och vägg så att golvet ska ha plats att röra sig. Detta om man lägger ett golv av trä eller laminat, typ.

Har du ett korrekt lagt golv och ett bjälklag som är korrekt gjort så är 300 kg på 270x60 cm inga problem. Lägg en spånskiva i botten som garderoben kan stå på så klarar sig golvet utan märken.

Om och när man tar bort garderoben kommer golvet där under ha en annan nyans på grund av att resten av golvet ha ändrat nyans på grund av solblekning, mm.
Citera