• 1
  • 2
2018-09-14, 11:15
Medlem
Hej,

Har ett problem med missljud som uppkommer endast vid kallstart efter att bilen har stått parkerad över natten, vilket innebär att jag inte kan åka till min Volvoverkstad för att "visa upp" missljudet. Inga felkoder går att läsa ut.

Missljudet uttrycker sig i form av ett slammer/rassel från motorrummet (tror mig höra källan till missljudet mellan vänster framhjul och torpedväggen) i några sekunder vid uppstart av kall motor. Missljudet försvinner tämligen omgående efter ca: 15-25 sek och bilen går hur bra som helst annars. Motorn är en V70 2.5T med motorkod B5254T6 och av modellår 2008.

Missljudet kan höras i följande ljudfil: https://youtu.be/aX1jngcvKN0

Har någon en idé om vad det kan vara. Alla tips mottages tacksamt.

Med vänliga hälsningar.
Citera
2018-09-14, 12:29
Medlem
Studsbolls avatar
Kan du inte bara lämna in bilen över natten och låta dem kolla när den är kall? Om det alltid händer när den är kall kommer de ju då garanterat höra ljudet?
Citera
2018-09-14, 12:39
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snotor
Hej,

Har ett problem med missljud som uppkommer endast vid kallstart efter att bilen har stått parkerad över natten, vilket innebär att jag inte kan åka till min Volvoverkstad för att "visa upp" missljudet. Inga felkoder går att läsa ut.

Missljudet uttrycker sig i form av ett slammer/rassel från motorrummet (tror mig höra källan till missljudet mellan vänster framhjul och torpedväggen) i några sekunder vid uppstart av kall motor. Missljudet försvinner tämligen omgående efter ca: 15-25 sek och bilen går hur bra som helst annars. Motorn är en V70 2.5T med motorkod B5254T6 och av modellår 2008.

Med vänliga hälsningar.
Prova starta och bromsa när det låter, hur känns bromspedalen då?
Citera
2018-09-14, 12:48
Medlem
Det är förmodligen ventilerna (insug/avgas) i motorn som rasslar.
Står bilen t.ex. under natten så hinner den tunna oljefilmen mellan kamaxelnockarna och ventilskaften "rinna bort". Sedan tar det en liten stund innan motorns oljepump hinner trycka ut ny olja vid start.
Brukar inte vara farligt.
Kanske be verkstaden kolla ventilspelet vid nästa besök.
Citera
2018-09-14, 12:50
Medlem
Naturligtvis har jag tänkt på det. Bad mekanikern på den lokala verkstan (ej Volvoverkstad) komma hem en förmiddag för att lyssna, men han kunde inte ge något svar (inga felkoder). Har fem mil enkel väg till närmaste Volvoverkstad (och behöver bilen til jobbet), så jag tänkte höra med forumet om någon har erfarenhet av missljudet och källan därtill.
Citera
2018-09-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyLingus
Det är förmodligen ventilerna (insug/avgas) i motorn som rasslar.
Står bilen t.ex. under natten så hinner den tunna oljefilmen mellan kamaxelnockarna och ventilskaften "rinna bort". Sedan tar det en liten stund innan motorns oljepump hinner trycka ut ny olja vid start.
Brukar inte vara farligt.
Kanske be verkstaden kolla ventilspelet vid nästa besök.

Mekanikern pratade något om ventiler, men han menade att denna Volvomotor (B5254T6) inte har hydrauliska lyftare som kan rassla på detta sätt.
Citera
2018-09-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili

Ska kolla bromspedalen som du föreslår. Återkommer med besked i morgon, eftersom jag inte kan framkalla missljudet tidigare.
Citera
2018-09-15, 09:32
Medlem
Citat:

Då har jag startat motorn och tryckt ned bromspedalen hårt upprepade gånger medans missljudet ljuder. Pedalen känns mycket stum och fast under den tid som missljudet ljuder för att därefter när missljudet klingat ut kännas något eftergivande (mjuk) vid upprepade tryck på pedalen.

Kan detta vara ett symptom på något.

Tacksam för tips och synpunkter.
Citera
2018-09-15, 11:58
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Hej,

Med vänliga hälsningar.
Jag tycker det låter som vibrationer i ljuddämpare/katalysator.
Är det relaterat till bromsarna finns det möjligen en vakuumpump.
Sekundärluftpump finns väl knappast på den modellen.

Du skulle ju faktiskt kunna masa dig ur stolen och själv lokalisera varifrån ljudet kommer...
Citera
2018-09-15, 12:07
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Jag tycker det låter som vibrationer i ljuddämpare/katalysator.
Är det relaterat till bromsarna finns det möjligen en vakuumpump.
Sekundärluftpump finns väl knappast på den modellen.

Du skulle ju faktiskt kunna masa dig ur stolen och själv lokalisera varifrån ljudet kommer...
Japp. Jag är lite inne på samma tema.
Det där är vibrationer. Dvs, något sitter löst.
Hade det varit en Ford med OHC-motorn (årsmodell 198?-1990j så hade jag sagt att det var skyddskåpan till en rem. Tror det var kamremmen om det fanns på dem.
Citera
2018-09-15, 14:32
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Då har jag startat motorn och tryckt ned bromspedalen hårt upprepade gånger medans missljudet ljuder. Pedalen känns mycket stum och fast under den tid som missljudet ljuder för att därefter när missljudet klingat ut kännas något eftergivande (mjuk) vid upprepade tryck på pedalen.

Kan detta vara ett symptom på något.

Tacksam för tips och synpunkter.
Jag är inne på något fel i ABS pumpen. Det kan vara den som går en stund, inte alltid en abs lampa lyser
Citera
2018-09-15, 16:00
Medlem
Citat:
Jag är inne på något fel i ABS pumpen. Det kan vara den som går en stund, inte alltid en abs lampa lyser

Tack för svar hippili. Menar du vacuumpumpen (luftpumpen) när du skrive ABS-pumpen?

Jag tror att vacuumpumpen sitter under luftfilterburken, till höger om startmotorn och det är just där mellan vänster framhjul och torpedväggen jag kan lokalisera missljudet. Så du har nog rätt när du pekar på vacuumpumpen.

Finns det något sätt att ringa in vacuumpumpen som skyldig till missljudet, så jag inte byter ut den helt i onödan. Till sist vill jag av nyfikenhet fråga hur en vacuumpump kan avge ett så högt mekaniskt ljud?

Tacksam för svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in