Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-14, 08:12
  #1
Medlem
Hejsan som rubriken lyder så söker jag svenska aktiefonder (eller räntor om det skulle finnas) som har sin exponering mot sek men handlas i annan valuta. Alltså lite som en hedge mot en starkare krona. Lite väl investerad mot en fortsatt svagare krona just nu.

Det ända jag hittar är en etf: Ishares Msci Sweden Etf

Men denna går ju inte köpa via Avanza längre

Nån som känner till andra alternativ?

mvh
Citera
2018-09-14, 08:49
  #2
Medlem
Sven2s avatar
Du kan köpa etf hos Nordnet
Citera
2018-09-14, 12:15
  #3
Medlem
Det blir ingen valutahedge. Det underliggande värdet blir i SEK oavsett (eller för den delen de valutor som de svenska exportbolagen har som underliggande värden, vilket till stor del är i EUR och USD). Det enda du gör är att lägga på växlingsavgifter, både för dig själv om du har SEK och ska köpa fond i EUR och för fonden självt om den handlas i EUR och ska investera i SEK. Plus hela vägen tillbaka igen när du tar ut pengarna.

Om du prompt ska ha svenska bolag så ska du skaffa en Sverigefond. Spelar ingen roll vilken valuta den handlas i eftersom de kommer växla till SEK när de köper aktierna och fondens värde kommer bestämmas av de underliggande aktiernas värde. De två bästa alternativen är SEK eller den valuta som du kommer vilja ha den dag du säljer fonden.

Här är ett mer konkret exempel: Tänk dig att du köper en fond i EUR. Fonden växlar till sig SEK för att köpa svenska aktier. När du säljer fonden så växlar de tillbaka från SEK till EUR. Om kronan blivit starkare under tiden så händer två saker: Dels kommer fondens värde i EUR att gå upp, i och med att den dagen som de säljer sitt innehav så får de fler EUR för varje SEK. Dels kommer du att få färre SEK för varje EUR när du växlar tillbaka dina pengar till SEK (om du vill ha SEK i slutändan). Det blir ett nollsummespel förutom växlingsavgifterna.

Om du istället hade handlat fonden i SEK så kommer den förvisso att gå upp mindre procentuellt sett mätt i SEK. Men uppgången mätt i EUR är densamma. Om du säljer fonden och växlar till EUR så kommer du ha samma antal EUR som i förra stycket, minus växlingsavgifter.
__________________
Senast redigerad av lajm 2018-09-14 kl. 13:00.
Citera
2018-09-14, 14:11
  #4
Medlem
sinewaves avatar
Om du enkelt vill ha en hedge mot SEK handla SEB Korträntefond USD.

Notera dock att kostanden för att köpa + sälja uppgår till hela 0.5% (0.25+0.25%).
Citera
2018-09-14, 16:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Om du enkelt vill ha en hedge mot SEK handla SEB Korträntefond USD.

Notera dock att kostanden för att köpa + sälja uppgår till hela 0.5% (0.25+0.25%).

Tack för svar. Äger denna fond sen långt tillbaka då den har en tendens att gå väldigt bra under kriser, i stort sett bara denna och mina guld och ädelmetalls fonder/etf:er som verkar trivas under recession. Vet du fler tillgångar som reagerar så är jag mycket intresserad. Sen så har den gått extremt bra i år av vad jag antar är SEK försvagning. Hehe

Vad jag söker nu är nåt liknande fasst tvärtom om du är med? Läst en del av dig och du verkar kunnig sinewave så om du har tid och ork med en utläggning i ämnet är jag idel öra.

Mvh
Citera
2018-09-14, 16:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Det blir ingen valutahedge. Det underliggande värdet blir i SEK oavsett (eller för den delen de valutor som de svenska exportbolagen har som underliggande värden, vilket till stor del är i EUR och USD). Det enda du gör är att lägga på växlingsavgifter, både för dig själv om du har SEK och ska köpa fond i EUR och för fonden självt om den handlas i EUR och ska investera i SEK. Plus hela vägen tillbaka igen när du tar ut pengarna.

Om du prompt ska ha svenska bolag så ska du skaffa en Sverigefond. Spelar ingen roll vilken valuta den handlas i eftersom de kommer växla till SEK när de köper aktierna och fondens värde kommer bestämmas av de underliggande aktiernas värde. De två bästa alternativen är SEK eller den valuta som du kommer vilja ha den dag du säljer fonden.

Här är ett mer konkret exempel: Tänk dig att du köper en fond i EUR. Fonden växlar till sig SEK för att köpa svenska aktier. När du säljer fonden så växlar de tillbaka från SEK till EUR. Om kronan blivit starkare under tiden så händer två saker: Dels kommer fondens värde i EUR att gå upp, i och med att den dagen som de säljer sitt innehav så får de fler EUR för varje SEK. Dels kommer du att få färre SEK för varje EUR när du växlar tillbaka dina pengar till SEK (om du vill ha SEK i slutändan). Det blir ett nollsummespel förutom växlingsavgifterna.

Om du istället hade handlat fonden i SEK så kommer den förvisso att gå upp mindre procentuellt sett mätt i SEK. Men uppgången mätt i EUR är densamma. Om du säljer fonden och växlar till EUR så kommer du ha samma antal EUR som i förra stycket, minus växlingsavgifter.

Tack för svar. Men om du kollar etf:en jag länkade till och jämför med valfri sverige fond som följer nåt liknande inte så ser du att den som handlas i USD har backat rätt mycket trots att de underliggande aktierna i indexet ökat typ 10% i år. Skillnaden är typ 20%.

Sitter på telen nu och har lite ont om tid. Men om du skulle vilja titta på just det exemplet jag nämnde och räkna på det med växlingsavgifter och se om man verkligen inte tjänar eller förlorar på Sverige fonder om man köper dem i olika valutor.

Jag köper aktier och fonder även med dollar från mina dollar konton så där har jag redan gjort växlingsavgiften. Om jag skulle vilja växla tillbaka dem så har jag redan gjort rätt mycket SEK bara genom att köpt dollar till en betydligt lägre kurs?

Mvh
Citera
2018-09-14, 16:32
  #7
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
Tack för svar. Äger denna fond sen långt tillbaka då den har en tendens att gå väldigt bra under kriser, i stort sett bara denna och mina guld och ädelmetalls fonder/etf:er som verkar trivas under recession. Vet du fler tillgångar som reagerar så är jag mycket intresserad. Sen så har den gått extremt bra i år av vad jag antar är SEK försvagning. Hehe

Vad jag söker nu är nåt liknande fasst tvärtom om du är med? Läst en del av dig och du verkar kunnig sinewave så om du har tid och ork med en utläggning i ämnet är jag idel öra.

Mvh

Om du söker något liknande men tvärt om så har du helt enkelt svenskt index. Index går i regel bra när kronan försvagas (dvs USD blir dyrare så t ex SEB USD går upp) och sämre när kronan blir starkare. Om du vill ha en "boost" mer än svenskt index har du samtliga småbolagsfonder som finns eller saker som en kombination av svenska fastigheter och småbolag.

Dvs t ex PLUS Mikrobolag etc + Länsförsäkringar Fastigheter eller IKC Fastighetsfond.
Citera
2018-09-14, 18:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
Tack för svar. Men om du kollar etf:en jag länkade till och jämför med valfri sverige fond som följer nåt liknande inte så ser du att den som handlas i USD har backat rätt mycket trots att de underliggande aktierna i indexet ökat typ 10% i år.

MSCI Sweden har gått upp 9% i år räknat i SEK. Samtidigt har SEK tappat 11% i värde mot USD. ETF:en du länkade har backat 2% räknat i USD. Skillnaden handlar helt och hållet om växelkursen.

Om du hade köpt en sverigefond i SEK i januari, sålt den nu och växlat till USD så skulle du också ha tappat 2%. Om du hade köpt din sverige-ETF i USD i januari, sålt den nu till 2% förlust och växlat till SEK så hade du tjänat 9%.

Jag började på en förklaring på vad du tjänar i form av växelavgifter men det blev för tråkigt och krångligt. Den korta versionen är att fonden också måste växla och då både när de köper och säljer, så enda nyttan du får är skillnaden mellan din växelavgift och ca dubbla fondens växelavgift, och då bara på avkastningen. Det är antagligen ganska liten skillnad och i vilket fall är det ingen hedge.
Citera
2018-09-14, 22:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
MSCI Sweden har gått upp 9% i år räknat i SEK. Samtidigt har SEK tappat 11% i värde mot USD. ETF:en du länkade har backat 2% räknat i USD. Skillnaden handlar helt och hållet om växelkursen.

Om du hade köpt en sverigefond i SEK i januari, sålt den nu och växlat till USD så skulle du också ha tappat 2%. Om du hade köpt din sverige-ETF i USD i januari, sålt den nu till 2% förlust och växlat till SEK så hade du tjänat 9%.

Jag började på en förklaring på vad du tjänar i form av växelavgifter men det blev för tråkigt och krångligt. Den korta versionen är att fonden också måste växla och då både när de köper och säljer, så enda nyttan du får är skillnaden mellan din växelavgift och ca dubbla fondens växelavgift, och då bara på avkastningen. Det är antagligen ganska liten skillnad och i vilket fall är det ingen hedge.

Så vilka värdepapper kan jag köpa om jag vill tjäna på en starkare krona? Jag har redan valutor ooch konton med de valutorna jag kan handla med. Detta är enbart en liten del av min portfölj jag vill investera i något sådant. Har en extremt diversifierad portfölj alla redan men känner jag saknar nåt där effekten av en eventuell starkare krona kan öka min avkastning på det viset som tex mina Amerikanska och Europeiska aktier ökat mkt pga den svagare kronan. Nån aktie har backat i sin handlade valuta men ligger fortfarande plus pga kronraset. På dig låter det som det inte går göra tvärtom?

Skulle vara mycket intresserad av investeringar som skulle tjäna på en starkare krona.

mvh
Citera
2018-09-15, 08:32
  #10
Medlem
Sverigeindex, svenska räntor, kontanter i SEK. Om dina investeringar har sitt underliggande värde i SEK så kommer investeringarna att gå upp räknat i andra valutor när SEK går upp. Det är det du frågar efter: ett sätt att tjäna mer pengar när SEK går upp, och att tjäna mindre eller förlora pengar när SEK går ner. Det spelar ingen roll om du köper din iShares-ETF, Robur Access Sverige eller någon annan som investerar i sverigeindex. Alla går sämre än en globalfond när kronan går ner, vilket vi har nu, och bättre när kronan går upp.

Genom att köpa sverigeindex eller svenska statsobligationer så har du minskat din exponering mot alla andra valutor.
Citera
2018-09-15, 09:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Sverigeindex, svenska räntor, kontanter i SEK. Om dina investeringar har sitt underliggande värde i SEK så kommer investeringarna att gå upp räknat i andra valutor när SEK går upp. Det är det du frågar efter: ett sätt att tjäna mer pengar när SEK går upp, och att tjäna mindre eller förlora pengar när SEK går ner. Det spelar ingen roll om du köper din iShares-ETF, Robur Access Sverige eller någon annan som investerar i sverigeindex. Alla går sämre än en globalfond när kronan går ner, vilket vi har nu, och bättre när kronan går upp.

Genom att köpa sverigeindex eller svenska statsobligationer så har du minskat din exponering mot alla andra valutor.

Okey tack för förtydligande och utförliga svar.
Mvh
Citera
2018-09-15, 11:17
  #12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
Okey tack för förtydligande och utförliga svar.
Mvh

Om jag var du (det är jag inte som du kanske känner till) skulle jag dock fortfarande använda en något mer aktiv strategi för att inte hela tiden sitta och gissa på vad som är bäst nu.

Om du läser igenom en del trådar på Flashback så kommer du ganska fort att märka att det hela tiden uppstår trender i vad folk rekommenderar på väldigt lång sikt (10+ år). För ett par år sedan innehöll t ex "alla" rekommendationer fonden Didner & Gerge Aktiefond. Nu är det ingen som gör det, men däremot ser man att många rekommendationer för blott 6 månader sedan endast gick för "hög risk" och att alla som funderade kring räntor fick näsvisa kommentarer om hur korkat detta var. Den trenden ser ut att ha mattas av nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback