Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-14, 01:23
  #25
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flingaroo
Löst bajs låter ju inte så bra...hur går det för er idag? Hur mår du o missen?
Idag mår han bra.. ingen spya eller lösbajs. Märkligt....
Citera
2018-09-14, 09:34
  #26
Medlem
flingaroos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Idag mår han bra.. ingen spya eller lösbajs. Märkligt....
Åh vad skönt! Men börjar han kräkas mycket igen får du ringa vet och höra. Kan ju vara typ foderallergi, inte helt ovanligt.
Kattmalt är toppen mot hårbollar förresten, och ampelliljor (skölj av den bara) är billiga och mumsiga för katter om du inte orkar odla kattgräs.
Citera
2018-09-14, 18:11
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det var då ett flödigt kräkande... Väl mycket, nu måste du vara observant. Kissen kanske är sjuk? Hur verkar han må? Kissar, bajsar, äter? Diarré? Förstoppning? Feber? Ska vara 38,5, använd analtermometer, funkar inte känna på nosen. Känn på magen, är kissen öm, kan du känna nånting onormalt?

Tänk på att katter maskerar i det längsta när de är sjuka eftersom de är ensamlevande djur i naturen, men du känner ju din katt och att du skriver här på forumet visar ju på att du är orolig nåt är fel.

Kan vara allt möjligt, går inte ställa diagnos på forum men kan ge lite allmäna råd. Du måste fråga veterinär om det inte ger med sig för det kan vara nåt allvarligt nu och kan gå fort utför.

I vart fall stor risk nu för uttorkning. Vet du hur man kollar? Nyp åt i nackskinnet några sekunder, det ska åka tillbaka direkt, annars är det fara på färde.

Ta bort torrfoder (om du nu ger sån skitmat), ge våtfoder eller barf utspätt med en skvätt vatten.

Mycket möjligt att du måste ge vätskeersättning nu för att kunna avvakta till imorgon. Du får tvinga i kissen med en speciell plastspruta man brukar kunna tigga till sig på apoteket, eller med sked om du inte annat har.


Citerafunktionen funkar inte, av nån anledning men det är ju din egen tråd så jag hoppas du ser.....
Faktiskt inget fel på att ge torrfoder, det är faktiskt bra för katten (b.la tänderna och tarmarna). Givetvis ska man blanda och inte låta katten enbart äta våtfoder eller torrfoder.

Hursom, till TS, skönt att höra att katten mår bra! Kan ju ha varit någon "infulensa" eller gift som katten fick i sig, men om det fortsätter så håller jag med ovanstående, ta med kissen till närmsta veterinär.
Citera
2018-09-14, 19:12
  #28
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JannesKamel
Faktiskt inget fel på att ge torrfoder, det är faktiskt bra för katten (b.la tänderna och tarmarna). Givetvis ska man blanda och inte låta katten enbart äta våtfoder eller torrfoder.

Hursom, till TS, skönt att höra att katten mår bra! Kan ju ha varit någon "infulensa" eller gift som katten fick i sig, men om det fortsätter så håller jag med ovanstående, ta med kissen till närmsta veterinär.

En katt som spyr så här mycket förlorar vätska och ska definitivt inte ha torrfoder då. som torkar ut ytterligare.

Vad gäller om det är vettig mat eller ej, föreslår jag att du kollar igenom tråden (FB) Stora tråden om kattmat. så kanske du får en tankeställare eller två.

Till TS: Skönt att kissen har slutat kräkas, men händer det igen måste du kontakta veterinär. Att spy så här mycket är inte normalt.
Citera
2018-09-15, 01:05
  #29
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JannesKamel
Faktiskt inget fel på att ge torrfoder, det är faktiskt bra för katten (b.la tänderna och tarmarna). Givetvis ska man blanda och inte låta katten enbart äta våtfoder eller torrfoder.

Hursom, till TS, skönt att höra att katten mår bra! Kan ju ha varit någon "infulensa" eller gift som katten fick i sig, men om det fortsätter så håller jag med ovanstående, ta med kissen till närmsta veterinär.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
En katt som spyr så här mycket förlorar vätska och ska definitivt inte ha torrfoder då. som torkar ut ytterligare.

Vad gäller om det är vettig mat eller ej, föreslår jag att du kollar igenom tråden (FB) Stora tråden om kattmat. så kanske du får en tankeställare eller två.

Till TS: Skönt att kissen har slutat kräkas, men händer det igen måste du kontakta veterinär. Att spy så här mycket är inte normalt.

Citat:
Ursprungligen postat av flingaroo
Åh vad skönt! Men börjar han kräkas mycket igen får du ringa vet och höra. Kan ju vara typ foderallergi, inte helt ovanligt.
Kattmalt är toppen mot hårbollar förresten, och ampelliljor (skölj av den bara) är billiga och mumsiga för katter om du inte orkar odla kattgräs.
Jag funderar på om han har känslig mage eller hade mask. För när han fick masktabletter så slutade han kräkas. Men i samma veva när han flyttade hem till mig (lördags) så fick han ny mat. Så det känns som det kan ha varit vad som helst
Citera
2018-09-28, 21:34
  #30
Medlem
kukflashs avatar
Katten har problem (igen, bild)

Min katt har problem. Har haft honom i snart 3 veckor och han har haft lösbajs 2 gånger och spytt uppemot 20 gånger totalt skulle jag tro. Han går på lådan, kissar normalt och dricker normalt men ändå så spyr han.
Har varit till veterinär som sa att jag skulle prova skonkost vilket jag gjort, kokat upp kycklingbröstfilé till honom och delat i småbitar som han tuggat i sig. Allting verkade fungera bra och han spydde inte på 3 dagar fram tills ikväll då det kom ett par spyor. En liten vit, en stor med små kycklingbitar i (som inte blivit tuggade/smälta (bilden) och den sista bestod av magsaft/skum.
https://gyazo.com/73ccad0bd1849a0f741ead6df99f439b

Han har bara fått kyckling i dessa dagar och vatten. Innan skonkosten så fick han fasta 24 timmar.

Annars så verkar han vara helt normal, sover ibland och vill leka ibland. Jamar mot mig och jag jamar tillbaka.
Citera
2018-09-28, 22:27
  #31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Kontakta veterinären igen tycker jag. Tror inte det här är nåt vi kan lösa på forumet. Gå till en annan veterinär om du inte får annan hjälp än råd om skonkost. även om det kan vara en bra ände att börja i.

Några tips kan jag komma med om du inte vill gå till veterinären ännu. Frysta kycklingfiléer brukar vara täckta med en skorpa saltvatten och inte vidare bra. Jag skulle hellre föreslå kycklingfärs eller lammfärs. Alternativt kan man ge färsk kycklingfilé som inte har saltvattenmarineringen, men det blir ju rätt dyrt. Man kan inte köra på den kosten nån länge tid, för den innehåller inte alla näringsämnen. Ge små portioner och ofta, det brukar funka bättre.

Det finns goda bakterier i en speciell strain för katt, som jag har god erfarenhet av. FortiFlora heter det, finns på apotek. Små dospåsar som man strör över maten och ger en per dag, i pack om 30 st. De förstörs av kontakt med luft så det gäller att katten får i sig ganska snart efter att påsen öppnats. Konstigt att inte veterinären tipsade om FortiFlora.

Har du pratat med dem som ägde katten innan, hur det var då, och om de har andra katter med samma problem?
Citera
2018-09-28, 23:00
  #32
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Tog de inget blodprov på katten?
Citera
2018-09-29, 00:07
  #33
Medlem
Har du fler bilder på kattspyor?
Citera
2018-09-29, 00:26
  #34
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Tog de inget blodprov på katten?
Nope
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Kontakta veterinären igen tycker jag. Tror inte det här är nåt vi kan lösa på forumet. Gå till en annan veterinär om du inte får annan hjälp än råd om skonkost. även om det kan vara en bra ände att börja i.

Några tips kan jag komma med om du inte vill gå till veterinären ännu. Frysta kycklingfiléer brukar vara täckta med en skorpa saltvatten och inte vidare bra. Jag skulle hellre föreslå kycklingfärs eller lammfärs. Alternativt kan man ge färsk kycklingfilé som inte har saltvattenmarineringen, men det blir ju rätt dyrt. Man kan inte köra på den kosten nån länge tid, för den innehåller inte alla näringsämnen. Ge små portioner och ofta, det brukar funka bättre.

Det finns goda bakterier i en speciell strain för katt, som jag har god erfarenhet av. FortiFlora heter det, finns på apotek. Små dospåsar som man strör över maten och ger en per dag, i pack om 30 st. De förstörs av kontakt med luft så det gäller att katten får i sig ganska snart efter att påsen öppnats. Konstigt att inte veterinären tipsade om FortiFlora.

Har du pratat med dem som ägde katten innan, hur det var då, och om de har andra katter med samma problem?
Men saltvattnet borde väl försvinna vid kokning? Japp, har messat med förra ägaren och dom sa att han spydde ibland. Men jag trodde givetvis att det handlade om hårbollar som kom upp eftersom han är ganska hårig.
Citera
2018-09-29, 00:36
  #35
Medlem
kukflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Har du pratat med dem som ägde katten innan, hur det var då, och om de har andra katter med samma problem?
Jag funderar på att kontakta tidiga ägarna och säga att antingen får dom stå för veterinärkostnader eller så åker jag och lämnar tillbaka katten + får tillbaka pengarna som jag köpte honom för.
Har haft honom i tre veckor snart så det känns lite surt
Citera
2018-09-29, 09:41
  #36
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash

Men saltvattnet borde väl försvinna vid kokning? Japp, har messat med förra ägaren och dom sa att han spydde ibland. Men jag trodde givetvis att det handlade om hårbollar som kom upp eftersom han är ganska hårig.

Nej, det tror jag inte eftersom saltet tränger in i köttet. Antar det i alla fall. Vi människor tycker ju om den salta smaken så jag tror det är menat att vara så. Men kycklingfärs, som jag tipsade om, är inte så dyrt. FortiFlora kostar cirka 300 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Jag funderar på att kontakta tidiga ägarna och säga att antingen får dom stå för veterinärkostnader eller så åker jag och lämnar tillbaka katten + får tillbaka pengarna som jag köpte honom för.
Har haft honom i tre veckor snart så det känns lite surt

Tycker absolut du ska prata med tidigare ägarna. Om du ska lämna tillbaka honom är det väl bäst göra det snarast innan ni fäst er för mycket vid varandra. Synd om katten också, om han trivs hos dig, att behöva lämna nya husse....

En nyfiken fråga, varför sålde de kissen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback