Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-12, 20:33
  #1
Medlem
Har en ny EU-moppe där det efter bara 10-15 mils körning började höras ett gnisslande oljud från framhjulet. Vid 50 mil hade jag inne moppen på 30-mila service och passade då på att be verkstaden ta en titt på gnisslet och åtgärda felet om möjligt.

När jag hämtade moppen verkade det som att de skulle ha fixat problemet, men vid en testkörning strax efter upptäckte jag att gnisslet fortfarande fanns kvar. Jag återvände direkt till verkstaden och påtalade detta och fick då förklarat för mig att missljudet kommer att försvinna av sig själv bara jag tänker på att bromsa lite hårdare framöver. Nu efter ytterligare 80 mil körda och mycket bromsande är gnisslandet fortfarande där - dock låter det inte längre i höga farter...men desto mer när jag kör sakta (typ under 10 km/h).

Det ska sägas att gnisslandet har (i alla fall tidigare) tystnat när jag bromsat till med frambromsen, men sedan återkommit ganska snart igen. Nu verkar det som sagt enbart gnissla i låga hastighet, och det känns som något "bromsar" när jag från stillastående ska köra iväg. Försöker jag köra i typ 2-3 km/h så känns det verkligen som att något ligger på och bromsar.

Jag besökte verkstaden idag igen och tanken är nu att de ska byta bromsbeläggen för att se om det hjälper. Tyvärr glömde jag bort att nämna för dem att det känns som att någonting ligger emot och bromsar. Är det troligt att det är bromsbeläggen som ligger emot på något sätt?
__________________
Senast redigerad av Blekingebon 2018-09-12 kl. 20:37.
Citera
2018-09-12, 20:45
  #2
Medlem
Lao Tzus avatar
Kan gnisslet vara något enklare?

Som att däcket ligger mot stänkskärmen?

Har hänt med min cykel.
Citera
2018-09-12, 20:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Kan gnisslet vara något enklare?

Som att däcket ligger mot stänkskärmen?

Har hänt med min cykel.

Tror inte det, för en sak till som slog mig nu som jag inte skrev i mitt första inlägg är att rullar jag mopeden framåt för hand (t.ex. när den är avstängd) så gnisslar det...men inte när jag rullar mopeden baklänges. Hade däcket legat emot stänkskärmen så skulle det låtit åt båda hållen.
Citera
2018-09-14, 08:12
  #4
Medlem
Ingen som har fler idéer om vad det gnisslande oljudet kan vara för något? Jag var ute en runda med moppen igår kväll och kan konstatera att oljudet försvinner om jag trycker in frambromsen lite lätt...och fortsätter jag hålla in frambromsen lite lätt medan jag kör så fortsätter oljudet hålla sig borta.

Upplever också att det gnisslar olika beroende på om jag svänger höger eller vänster (mer gnissel om jag svänger vänster). Men som sagts tidigare..det gnisslar endast när moppen rullas eller körs framåt, inte när den rullas bakåt!
.
Citera
2018-09-14, 13:43
  #5
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Ingen som har fler idéer om vad det gnisslande oljudet kan vara för något?

En nytt fordon skall inte gnissla. Behöver det ens diskuteras? Orkar du inte kontakta den som sålde det nya fordonet till dig något mer - lev med att de billiga bromsbeläggen låter. Anti-skrik mellanlägg säljs på t.ex. Biltema.
Citera
2018-09-15, 01:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
En nytt fordon skall inte gnissla. Behöver det ens diskuteras? Orkar du inte kontakta den som sålde det nya fordonet till dig något mer - lev med att de billiga bromsbeläggen låter. Anti-skrik mellanlägg säljs på t.ex. Biltema.

Enligt verkstaden jag har kontakt med är det ett vanligt problem med att nya mopeder gnisslar. Men i nio fall av tio försvinner gnisslet av sig själv efter en tid (särskilt om man ser till att tänka på att bromsa lite extra hårt då och då).

Vad menar du att företaget jag köpte mopeden av ska göra? Jag köpte moppen över nätet av ett företag 25 mil från där jag bor. Ska de skicka en ny moppe till mig eller kanske lösa problemet via mejl- eller telefonkontakt? Nä, jag tror det är bättre att göra det jag håller på att göra nu...att försöka lösa problemet med hjälp av min lokala verkstad. Moppen kommer lämnas in för översyn och byte av bromsbelägg på måndag..
Citera
2018-09-15, 10:40
  #7
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Moppen kommer lämnas in för översyn och byte av bromsbelägg på måndag..

En signatur på sporthoj.com säger "Buy quality, cry once". En av lösningarna är att montera vibrationsdämpare bakom padsen. På normala kvalitets-pads är dessa inbyggda "by design".

https://www.ebay.co.uk/itm/ANTI-SQUE...-/322849166597
Citera
2018-09-17, 18:27
  #8
Medlem
Då har moppen varit på verkstaden där bromsbeläggen bytts ut mot nya. Detta tog bort det gnisslande ljudet. Riktigt najs att slippa oljudet! ☺

Ett annat problem jag haft med moppen den senaste tiden är att det vid gaspådrag från stillastående har verkat vara något som legat emot och bromsat. Faktiskt så pass att hela moppen har skakat precis när man kört iväg. Det visade sig vara något med kopplingen. Detta åtgärdades också, så nu är "pärlan" riktigt härlig att köra igen! 👍
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback