Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-13, 17:06
  #1
Medlem
Hej,

Vi är 4 ingenjörer. 3 svenskar och en amerikan som nu är i slutfaserna med testerna av vår mjukvara.

I höst kommer vi starta bolaget för att nästa år ta in investerare och därefter börja sälja vår produkt i USA och Europa.

Vi undrar vilket som är den mest fördelaktiga företagsstrukturen rent skattemässigt?
Vi tänker ett Delaware LLC/Holdinbolag med ett svenskt AB.

Jag personligen kan tänkas flytta och skriva mig ett annat land men två av mina svenska partners kommer stanna i Sverige.
Sedan har vi då vår fjärde partner som är amerikansk medborgare och redan bosatt i USA.

Som sagt.
Hur hade ni skapat denna bolagsstruktur?
__________________
Senast redigerad av DonDraperius 2018-09-13 kl. 17:14.
Citera
2018-09-13, 17:18
  #2
Medlem
Ett transit Holdingbolag inom EU behöver du för kunna ta utdelnig från svenska AB utan WHT.

Ett förslag är Malta eller Cypern för transit holdingbolag inom EU.

EU inför ännu mer jobbiga lagar till 2020 för kunna undvika få ut pengar från EU utan beskattasts innan med.

Så hela upplägg behöver se ut beror var UBO i slutligen är bosatta.

Går även blanda in extra lager av ex en UK LLP med.
Citera
2018-09-13, 18:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Ett transit Holdingbolag inom EU behöver du för kunna ta utdelnig från svenska AB utan WHT.

Ett förslag är Malta eller Cypern för transit holdingbolag inom EU.

EU inför ännu mer jobbiga lagar till 2020 för kunna undvika få ut pengar från EU utan beskattasts innan med.

Så hela upplägg behöver se ut beror var UBO i slutligen är bosatta.

Går även blanda in extra lager av ex en UK LLP med.

Hjälper det om man bara har en filial i Sverige?
Citera
2018-09-13, 20:46
  #4
Medlem
LLC är inget bra alternativ om ni ska ta in investerare. Har ni istället ett corporation så kan investerarna teckna aktier mot kapitalet. Investerare kommer att kräva ett AB/corp.
Citera
2018-09-13, 22:51
  #5
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonDraperius
Hej,

Vi är 4 ingenjörer. 3 svenskar och en amerikan som nu är i slutfaserna med testerna av vår mjukvara.

I höst kommer vi starta bolaget för att nästa år ta in investerare och därefter börja sälja vår produkt i USA och Europa.

Vi undrar vilket som är den mest fördelaktiga företagsstrukturen rent skattemässigt?
Vi tänker ett Delaware LLC/Holdinbolag med ett svenskt AB.

Jag personligen kan tänkas flytta och skriva mig ett annat land men två av mina svenska partners kommer stanna i Sverige.
Sedan har vi då vår fjärde partner som är amerikansk medborgare och redan bosatt i USA.

Som sagt.
Hur hade ni skapat denna bolagsstruktur?

Första frågan - vill ni vara US-baserad för att få tag i kapital t.ex? Eller optimera skatt?

För skatt tror jag något såhär kan fungera:

Ni sysslar med IP och ska placera IP i något EU-land. Typ "alla" har lägre skatt för IP, bara inte Sverige. T.ex UK(10%), Cypern (2.5%), Ungern (4.5%, 0% vid salg), Holland (5%), Belgien (5.1%), Luxembourg (6%). Säkert flera. Ni ska använda EU så att ni som svenska undviker CFC-problem, WHT och i princip alla problem man annars får.

Standard anställningskontrakt hos stora bolag (t.ex Google, Apple, Microsoft) ger typiskt copyright till något bolag i Bermuda och dom kör double Irish som ger lägre skatt, men det är inte alls billigt. Anställda i Sverige ska skriva under på kontrakt på att IP vidarebefordras till bolag X (i Ungern t.ex).

Personligt väljer jag Ungern. Orsaken är att ni måste ha en "substance solution" - fast anställd personal och min 1 styrelsesperson. Ungern har 3:e lägsta lönen i EU. Ni anställer 3 person i Ungern eller 1 i Cypern. Frågan är om ni inte borde fokusera på att ha låga fasta kostnader, inte 2% lägre skatt. Sen går resan snabbare!

Ni måste kapitalisera upp bolaget i Ungern och köpa IP. Det ska göras att flytta IP inom EU till lägre värde, men tala med advokat.

Ungern-bolaget licensierar IP till Sverige och USA. Sen väljer ni om ni säljer till EU från Sverige eller Ungern. Det optimala är att inte ha möjlighet att signera kontrakt i Sverige, men bara ha pre-sales och service. Alla kunder måste göra intresanmälan via websidor som hanteras i Ungern. Det är exakt hur dom internationala bolagen organiseras.

Ni har inget problem med CFC inom EU, men ni måste låta Ungern-bolaget skötas med lokala personer.

Ungern-bolaget kan ägas av et US-baserad bolag så ni får US-baserad kapital och är under Delaware lag. Det ger investerare en "warm fuzzy feeling".
__________________
Senast redigerad av DenAndraGrannen 2018-09-13 kl. 22:56.
Citera
2018-09-14, 12:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Första frågan - vill ni vara US-baserad för att få tag i kapital t.ex? Eller optimera skatt?

Först.
Stort tack för ditt utförliga svar.
Det är sådan här info som jag ville ha med mig när jag träffar juristerna om två veckor.

Jag trodde att själva platsen där bolaget är baserat, inte har så mycket med vad huruvida vi får in kapital från investerare eller ej?
Men jag är inte som sagt inte insatt annars hade jag aldrig skapat en tråd om detta på FB.

Vi tänker starta upp LLC eller corp för att en av våra partners bor i USA och för att USA marknaden är minst lika viktig som europamarknaden för oss.
Lokal representation.
Dessutom tänkte vi oss att Delaware LLC kunde ge skattefördelar även för det svenska AB:et...på något sätt?

Med det sagt är vi väldigt angelägna att optimera skatt. Jag är som sagt villig att skriva mig utomlands om så behövs.
Vi vill samtidigt inte ha för komplicerad bolagsstruktur som kan kosta mer i slutändan.
Dubbelbeskattas eller dylikt.


Citat:
För skatt tror jag något såhär kan fungera:

Ni sysslar med IP och ska placera IP i något EU-land. Typ "alla" har lägre skatt för IP, bara inte Sverige. T.ex UK(10%), Cypern (2.5%), Ungern (4.5%, 0% vid salg), Holland (5%), Belgien (5.1%), Luxembourg (6%). Säkert flera. Ni ska använda EU så att ni som svenska undviker CFC-problem, WHT och i princip alla problem man annars får
.

På grund av vårt amerikanska bolag?


Citat:
Standard anställningskontrakt hos stora bolag (t.ex Google, Apple, Microsoft) ger typiskt copyright till något bolag i Bermuda och dom kör double Irish som ger lägre skatt, men det är inte alls billigt. Anställda i Sverige ska skriva under på kontrakt på att IP vidarebefordras till bolag X (i Ungern t.ex).

Personligt väljer jag Ungern. Orsaken är att ni måste ha en "substance solution" - fast anställd personal och min 1 styrelsesperson. Ungern har 3:e lägsta lönen i EU. Ni anställer 3 person i Ungern eller 1 i Cypern. Frågan är om ni inte borde fokusera på att ha låga fasta kostnader, inte 2% lägre skatt. Sen går resan snabbare!
Instämmer.
När det börjar ta fart tänker vi troligtvis att anställa utvecklare i land med lägre kostnader och där skulle ju Ungern kunna vara ett sådant.

Citat:
Ni måste kapitalisera upp bolaget i Ungern och köpa IP. Det ska göras att flytta IP inom EU till lägre värde, men tala med advokat.
Skall träffa jurister snart.

Citat:
Ungern-bolaget licensierar IP till Sverige och USA. Sen väljer ni om ni säljer till EU från Sverige eller Ungern. Det optimala är att inte ha möjlighet att signera kontrakt i Sverige, men bara ha pre-sales och service. Alla kunder måste göra intresanmälan via websidor som hanteras i Ungern. Det är exakt hur dom internationala bolagen organiseras.

Mycket intressant. Tack för info.

Citat:
Ni har inget problem med CFC inom EU, men ni måste låta Ungern-bolaget skötas med lokala personer.
Jag vill inte släppa för mycket kontroll. Jag vill ha kontroll över ekonomiflödet.
Så vad menar du skötas med lokala personer?

Citat:
Ungern-bolaget kan ägas av ert US-baserad bolag så ni får US-baserad kapital och är under Delaware lag. Det ger investerare en "warm fuzzy feeling".
Så Delaware bolaget ger inga skattefördelar för oss utanför USA?
Det primära är vart vårt holdinbolag i EU med IP-rättigheterna är baserat och i ditt exempel..Ungern?
__________________
Senast redigerad av DonDraperius 2018-09-14 kl. 12:51.
Citera
2018-09-15, 00:45
  #7
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonDraperius
Först.
Stort tack för ditt utförliga svar.
Det är sådan här info som jag ville ha med mig när jag träffar juristerna om två veckor.

Varsågod. Tycker det borde vara fler mjukvarumiljardärer i Sverige. Bra att du kollar med advokat - lita inte på något från flashback

Citat:
Ursprungligen postat av DonDraperius
Jag trodde att själva platsen där bolaget är baserat, inte har så mycket med vad huruvida vi får in kapital från investerare eller ej?

Beror på investerare. För t.ex. Delaware-bolag finns i princip rättspraxis på allt - det ger "avancerade" saker låg risk. Det ger investorer säkerhet kring läget. Allt har dock sitt pris - också en reducerad risk. Ett annat bolag kan säkert användas när skälen finns.

Dock ska du veta - Delaware-bolag är avancerade på det sätt att dom gynnar advokater. Dom är inte gjorda för att vara billiga, men att vara en inkomstkälla för domstolar och advokater. Det betyder inte att dom är dåliga, men dom är absolut inte DIY-bolag. Sen finns idag "billig-kopior" av Delaware-bolag i USA - t.ex. senare Nevada och nyaste Wyoming.

Citat:
Ursprungligen postat av DonDraperius
Men jag är inte som sagt inte insatt annars hade jag aldrig skapat en tråd om detta på FB.

Vi tänker starta upp LLC eller corp för att en av våra partners bor i USA och för att USA marknaden är minst lika viktig som europamarknaden för oss.
Lokal representation.
Dessutom tänkte vi oss att Delaware LLC kunde ge skattefördelar även för det svenska AB:et...på något sätt?

Det är säkert något man kan göra, jag kan inte mycket om USA. Men vad kommer det att kosta? EU har mycket lägre skatt än USA och mycket mindre krångel. Du vet säkert att man inte en gång som privatperson kan leverera sin deklaration utan någon proffs att hjälpa sig i USA. Dom ÄLSKAR krångel - samhällsstrukturen bygger på advokater. CIT är (var) 35%, men ingen betalade det - man använder advokater.. alla ska ha en "cut". I EU är det mycket renare - inte löjligt komplicerade regelsystem och låg skatt (svenska 3:12-system undantaget!).

Citat:
Ursprungligen postat av DonDraperius


På grund av vårt amerikanska bolag?


EU garanterar att Sverige inte kan ta ut WHT från ett annat EU-bolag. Sen garanterar EU att Sverige inte kan använda CFC-regler mot annat EU-bolag. Som jag skrev finns det massor av möjligheter inom IP-områden i EU.
Finns också massor av investor-fördelar t.ex. 0% skatt på försäljning av andelar i startup för investor i UK.

Ni ska hålla er borta från offshore-bolag. Det finns en möjlighet om ni säljer ca 35% av bolaget till investorer i USA, 16% till andra länder eller USA-personer med <10% ägandeandel och du flytter från Sverige. Då kontrolleras bolaget av <25% från Sverige och <50% från USA efter deras regler. Då kan du använda offshore, men du måste fortsatt ha någon typ av substans i offshore-bolaget. Det blir riktigt krångligt.

Citat:
Ursprungligen postat av DonDraperius

Jag vill inte släppa för mycket kontroll. Jag vill ha kontroll över ekonomiflödet.
Så vad menar du skötas med lokala personer?

Släpp kontroll och sova gött. Ja du måste släppa lite kontroll. Men då kan inte skatteverket ge ditt bolag det fasta driftsställe dom så gärna vill ha i Sverige. Nominee-director, generalfullmakt etc. är inte det primära sättet att ordna detta. Du är mjukvareutvecklare och vet mycket bättre än advokater hur man gör:

Tänk att du måste använda N serverdatorer du inte litar på för att göra dina bitcoins-transaktioner (IP-bolaget).
Dom som kontrollerar datorerna kan överta kontroll med din wallet (ditt bolag) i korta perioder och förstöra ditt wallet-kapital.

Hur kan du göra så många bitcion-transaktioner som möjligt på ett säkert sätt i läget över?

Grejen är: Du måste släppa kontroll, men det betyder inte att ge bort ägande och spelteoretisk kontroll.

Citat:
Ursprungligen postat av DonDraperius
Så Delaware bolaget ger inga skattefördelar för oss utanför USA?
Det primära är vart vårt holdinbolag i EU med IP-rättigheterna är baserat och i ditt exempel..Ungern?

IP-bolaget måste inte vara holdingbolaget. T.ex kan Delaware-bolaget vara holding för IP-bolaget och Sverige-bolaget.
__________________
Senast redigerad av DenAndraGrannen 2018-09-15 kl. 00:48.
Citera
2018-09-17, 18:27
  #8
Medlem
FreeWorldNows avatar
Helt avgörande för EU-bolaget är om ni säljer licence eller produkt.
Det finns massor av fördelaktiga företagsstrukturer inom EU för Licence.
Ni behöver nog inte tänka på att ha två bolag från början, ett bolag ger mindre admin
och mer fokus över till att skaffa kunder.
Om ni ska ta ut lön och bor i så många olika länder, så är ett enkelt sätt att alla har varsin enskild firma och så skickar ni en faktura till rätta bolaget för konsult tjänster.
Citera
2018-09-17, 23:49
  #9
Medlem
DenAndraGrannens avatar
En sak jag precis hittade är dom nya CFC-reglerna från Januari. Dom slår mot royalty, licenser, IP osv INOM EU. Skulle gärna se en analys av effekten.
Citera
2018-09-18, 16:56
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
En sak jag precis hittade är dom nya CFC-reglerna från Januari. Dom slår mot royalty, licenser, IP osv INOM EU. Skulle gärna se en analys av effekten.

Tack.
Mycket intressant.
Kan möjligtvis Schweiz vara av mer intresse då?
Har läst att de har fördelaktiga lagar gällande IP.
Vilka kantoner bör man då titta på?

En annan fråga.
Är det att rekommendera att vi väntar med att etablera denna bolagstruktur vi diskuterat i tråden tills vuxit och blivit större eller bör man göra detta redan nu för att det möjligtvis innebär stora kostnader om man väntar och skapar denna bolagstruktur längre fram?
__________________
Senast redigerad av DonDraperius 2018-09-18 kl. 17:12.
Citera
2018-09-19, 07:51
  #11
Medlem
https://www.ey.com/gl/en/services/ta...fc-legislation
Citera
2018-09-19, 11:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
...
EU inför ännu mer jobbiga lagar till 2020 för kunna undvika få ut pengar från EU utan beskattasts innan med.
...
Vad är det nu för dumheter som EU kommer införa?
Finanssektorn i Nederländerna och Luxemburg bygger på skattefria transaktioner.
Har du någon länk så man kan läsa om galenskapen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback