Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-13, 09:41
  #1
Medlem
Captinheros avatar
Motsvarigheten till whitewashing tar man anlitar en vit skådis att spela en karaktär
Med annat ursprung. Har förekommit tex i Thor filmerna där heimdal och valkyria har blivit svarta ( inget emot mig båda skådisarna gjorde ett bra jobb)

Nu är de snack om att Netflix ska göra en serie (?) av spelet the witcher där en vit karaktär ciri nu kommer bli svart.

Sen är det snack om att vill ha Michael b Jordan bli superman.

Visst ser inget fel att göra det på vissa karaktärer . Men tex superman ( om man utgår ifrån att det är Clark Kent) så blir det enbart löjligt. Skapa då en ny karaktär med supermans krafter eller något


Är det något vi borde vara ok med eftersom vi har gjort motsatsen under hela film historien? Är man ”rasist”
Om man tycker det går över styr?


Så vad tycker ni om detta som sker? Vilken stor karaktär är näst på tur att få blackwashing behandlingen ?
Beror detta på sjw folket ?
__________________
Senast redigerad av Captinhero 2018-09-13 kl. 09:43.
Citera
2018-09-13, 09:45
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Så vad tycker ni om detta som sker? Vilken stor karaktär är näst på tur att få blackwashing behandlingen ?
Beror detta på sjw folket ?

Det beror på att biopubliken i USA är svart/latino och att Afrika har massor av tonåringar, börjar få internet och mer pengar och blir en stor marknad för filmer i framtiden. Vita blir färre och färre i världen och har snart varken jobb eller pengar. Get used to it.
Citera
2018-09-13, 10:51
  #3
Medlem
Oljeapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Motsvarigheten till whitewashing tar man anlitar en vit skådis att spela en karaktär
Med annat ursprung. Har förekommit tex i Thor filmerna där heimdal och valkyria har blivit svarta ( inget emot mig båda skådisarna gjorde ett bra jobb)

Nu är de snack om att Netflix ska göra en serie (?) av spelet the witcher där en vit karaktär ciri nu kommer bli svart.

Sen är det snack om att vill ha Michael b Jordan bli superman.

Visst ser inget fel att göra det på vissa karaktärer . Men tex superman ( om man utgår ifrån att det är Clark Kent) så blir det enbart löjligt. Skapa då en ny karaktär med supermans krafter eller något


Är det något vi borde vara ok med eftersom vi har gjort motsatsen under hela film historien? Är man ”rasist”
Om man tycker det går över styr?


Så vad tycker ni om detta som sker? Vilken stor karaktär är näst på tur att få blackwashing behandlingen ?
Beror detta på sjw folket ?
Det är ju snack om James Bond. Här i Sverige fick vi ju en svart Vanheden.
Citera
2018-09-13, 11:07
  #4
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filterbubbla
Det beror på att biopubliken i USA är svart/latino och att Afrika har massor av tonåringar, börjar få internet och mer pengar och blir en stor marknad för filmer i framtiden. Vita blir färre och färre i världen och har snart varken jobb eller pengar. Get used to it.

Endast 10-12% av befolkningen i USA är negrer. Således borde blott 1/10 av rollerna vara kvotnegrer. Annars är det rasism.
Citera
2018-09-13, 11:08
  #5
Medlem
santacls avatar
Asiater och latinos/hispanics går ju mest på bio i USA så antar vi lär få se mer av dessa etniciteter i framtiden också.

Bara kolla filmen The Meg eller Skyscraper tex.

Plus att Hollywood flörtar ju mer och mer med Kina som kommer dominera snart ändå.
__________________
Senast redigerad av santacl 2018-09-13 kl. 11:39.
Citera
2018-09-13, 12:51
  #6
Medlem
a.e.gs avatar
Är det uppdiktade karaktärer skiter jag i vilken färg skådespelarna har men när det blir som i filmen jag länkar tycker jag inte det är OK.

https://m.youtube.com/watch?v=LsuCr5aMGM8

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
Citera
2018-09-13, 13:54
  #7
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
Asiater och latinos/hispanics går ju mest på bio i USA så antar vi lär få se mer av dessa etniciteter i framtiden också.

Bara kolla filmen The Meg eller Skyscraper tex.

Plus att Hollywood flörtar ju mer och mer med Kina som kommer dominera snart ändå.

Jag tycker det redan har blivit kutymt att man måste ha med minst ett exempel av olika etniciteter.

När man ser en ny film/serie så tänker man ofta: "Just det, nu kom kvotnegern/kvotasiaten/kvotlatinon." Det går också bra med rasblandade. Alla ska med.

Det är inget jag stör mig på men det är ett tydligt mönster. Har inget problem med att Idris Elba blir nästa James Bond däremot om han skulle spela Ernst Jünger.
Citera
2018-09-13, 16:09
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Motsvarigheten till whitewashing tar man anlitar en vit skådis att spela en karaktär
Med annat ursprung. Har förekommit tex i Thor filmerna där heimdal och valkyria har blivit svarta ( inget emot mig båda skådisarna gjorde ett bra jobb)

Nu är de snack om att Netflix ska göra en serie (?) av spelet the witcher där en vit karaktär ciri nu kommer bli svart.

Sen är det snack om att vill ha Michael b Jordan bli superman.

Visst ser inget fel att göra det på vissa karaktärer . Men tex superman ( om man utgår ifrån att det är Clark Kent) så blir det enbart löjligt. Skapa då en ny karaktär med supermans krafter eller något


Är det något vi borde vara ok med eftersom vi har gjort motsatsen under hela film historien? Är man ”rasist”
Om man tycker det går över styr?


Så vad tycker ni om detta som sker? Vilken stor karaktär är näst på tur att få blackwashing behandlingen ?
Beror detta på sjw folket ?


Jag stör mig som fan på inkvoteringen av allehanda märkliga svarta figurer i olika filmer. Om jag ser svarta nordiska asagudar så vet jag att de är instoppade för att skapa mångfald i dess mest bizarra form.

Ser jag någon serie från Kanada eller BBC med historisk bakgrund så nog fan har de stoppat in någon neger där också.

Det handlar inte om marknadsandelar eller att svarta ser filmer. Det handlar om ideologiproduktion.
Flera filmer har totalt floppat kommersiellt i Kina eftersom de hatar att se SJW och en massa märkliga rollfigurer i vita karaktärer.

James Bond är en litterär figur från en serie om 10 böcker om en vit brittisk agent och att ha en svart bond är lika naturlig backstory som att ha en neger som Emil i Lönneberga.

Har inget problem med att se framgångrika svarta miljonärer eller hjältar i snutfilmer men när de stoppas in i filmer som produktplaceringer för raspolitik blir jag bara trött.
Citera
2018-09-13, 16:37
  #9
Medlem
BlackMetals avatar
När man försöker göra historiska filmer med något sorts autentiskt anspråk eller verklighetsbaserade filmer och en etnicitet/kön som inte borde vara med är det så har jag ett problem men annars har jag svårt att bry mig allt för mycket. Tycker dock ofta det är onödigt och görs ofta på ett sätt där man vill göra något politiskt statement som bara blir cringe.

Creed gjorde det rätt. Ghostbusters gjorde det fel.
Citera
2018-09-13, 18:15
  #10
Medlem
Captinheros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
När man försöker göra historiska filmer med något sorts autentiskt anspråk eller verklighetsbaserade filmer och en etnicitet/kön som inte borde vara med är det så har jag ett problem men annars har jag svårt att bry mig allt för mycket. Tycker dock ofta det är onödigt och görs ofta på ett sätt där man vill göra något politiskt statement som bara blir cringe.

Creed gjorde det rätt. Ghostbusters gjorde det fel.

Håller med vissa karaktärer typ fiktiva brukar jag inte ha ngt större problem med. Men säg nu som superman en vitman som alltid varit vit. Det blir bara löjligt.

Sen blir det också löjligt när filmer och spel börjar inkludera svarta karaktärer i typ andra världskriget spel/filmer ( visst fanns det svarta under kriget men inte på det sättet som speglas i filmer)

Eller när typ filmer som kanske utspelar sig i medeltiden börjar ha en massa svarta karaktärer i Europa etc blir det också bara löjligt.

Creed var riktigt bra men en svart superman eller en svart James Bond blir bara löjligt
Citera
2018-09-13, 18:34
  #11
Medlem
drfreudsteins avatar
Jag minns att karaktären Kingpin i "Daredevil" ifrån 2003 spelades av Michael Clarke Duncan trots han var vit i serietidningen. Anledningen var att de hade svårt att hitta någon med passande fysik men om jag minns rätt så var det nån filmkritiker på Sydsvenskan som bajsade på sig och skrek "rasism" i högan sky då Kingpin är en kapitalistisk och samvetslös skurk och därför ej kunde spelas av en svart.
Själv tyckte jag att Duncan och Colin Farrells överspel var den största behållningen med den filmen.

Jag har inga större problem med byte av hudfärg eller kön på karaktärer (det gäller åt alla håll) i filmer så länge resultatet blir bra. D.v.s. inte senaste "Ghostbusters"!
Citera
2018-09-13, 19:25
  #12
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.e.g
Är det uppdiktade karaktärer skiter jag i vilken färg skådespelarna har men när det blir som i filmen jag länkar tycker jag inte det är OK.

https://m.youtube.com/watch?v=LsuCr5aMGM8

Hjärtliga hälsningar.
a.e.g med personal.
The Marshal of Finland (Finnish: Suomen Marsalkka) is a Finnish fictional film
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback