• 49 973 online
  • 1 189 467 medlemmar
  • 61 545 053 inlägg
2018-08-11, 15:42
Medlem
Leipreachans avatar
Vad är det som skapar detta fenomen? Vilket tragiskt liv att ständigt försöka hålla upp en fasad som inte finns. Att hela lägga ner hela sitt liv att försöka nånting man inte är. Vad är det för livskvalitet?
Citera
2018-08-12, 12:06
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Vad är det som skapar detta fenomen? Vilket tragiskt liv att ständigt försöka hålla upp en fasad som inte finns. Att hela lägga ner hela sitt liv att försöka nånting man inte är. Vad är det för livskvalitet?

Jag tror att många av dem som är TM idag har en socioekonomisk bakgrund tillhörande arbetarklass eller undre medelklass. De kommer från relativt simpla hem där det nödvändigtvis inte fanns speciellt mycket pengar, eller social status öht. Deras föräldrar förvärvsarbetade och saknade akademiska titlar. Många TM's är 60- eller 70-talister, de växte upp under en tid med lite av en social revolution. Hård press sattes på att "man skulle bli någonting", gärna annat än en simpel arbetare.

Och således gav de sig fan på att göra något åt saken, och mätte sina framgångar i materiella ting så som dyr bil, fint hus eller spexiga resor. Allt de där deras familjer saknade när de växte upp. Inte så konstigt egentligen när man tänker efter, de har ju gjort en mini-klassresa och vill mycket gärna visa det.
Citera
2018-08-13, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Jag tror att många av dem som är TM idag har en socioekonomisk bakgrund tillhörande arbetarklass eller undre medelklass. De kommer från relativt simpla hem där det nödvändigtvis inte fanns speciellt mycket pengar, eller social status öht. Deras föräldrar förvärvsarbetade och saknade akademiska titlar. Många TM's är 60- eller 70-talister, de växte upp under en tid med lite av en social revolution. Hård press sattes på att "man skulle bli någonting", gärna annat än en simpel arbetare.

Och således gav de sig fan på att göra något åt saken, och mätte sina framgångar i materiella ting så som dyr bil, fint hus eller spexiga resor. Allt de där deras familjer saknade när de växte upp. Inte så konstigt egentligen när man tänker efter, de har ju gjort en mini-klassresa och vill mycket gärna visa det.

Detta är sant för de TM jag känner till.
Citera
2018-08-13, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag har sedan barnsben varit allergisk mot medelklassmänniskor som säger "jag tar gärna ett glas" när någon erbjuder vin. Så vidrigt uttryck.

Vad ska man säga då? ”Är det OK att jag halsar hela flaskan”, eller vadå?
Citera
2018-09-12, 22:55
Medlem
TM saknar perspektiv eftersom denne är uppvuxen i tryggt, homogent område – antingen en småstad eller ett vitt småhusområde i förort. Allt har alltid fungerat och alla i TM:s bekantskapskrets har alltid varit som TM själv. Konsensustänket sitter i benmärgen. TM har därför jättesvårt att förhålla sig till saker som klasskillnader, droger, missbruk, alternativa livsstilar (inte fashionabel nonkonformism á la hipster, som tvärtom ofta är TM), kaosmänniskor, rebeller, politiska avvikare och invandrare från kulturellt väldigt främmande länder. Reaktionerna på avvikare pendlar mellan neurotiskt avståndstagande, krystat gillande eller falsk solidaritet, beroende på vad som är hippt att tycka. Oavsett vad söker sig TM bort från avvikelsen, och återvänder hem till köksrenoveringen, parmiddagarna och partnern med det överdrivna intresset för matlagning och träning. Där är TM trygg.

Personer som verkligen levt, och sett livets mörkaste baksidor, är sällan TM, av någon anledning.
Citera