Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-17, 19:44
  #397
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blektsmar
Smart om bitcoins värde sjunker kraftigt...

Köp guld för fan. har varti eftertraktat i tusentals år och kommer så vara så länge nån här inne lever iaf.

Det finns ju faktiskt terminer man kan hedga sig med
Citera
2018-05-17, 23:25
  #398
Medlem
Miss-Brukares avatar
Nån som kan tipsa om en bra bank i Schweiz med låga avgifter där en utlänning kan öppna konto online?
Citera
2018-08-08, 14:34
  #399
Medlem
teamflashhs avatar
för att flytt av pengar till utlandet ska komma på tal hur stor förmögenhet bör man ha som privatperson? Det kan ju vara olika beroende på hur man planerar sin framtid naturligtvis men rent allmänt?
__________________
Senast redigerad av teamflashh 2018-08-08 kl. 14:41.
Citera
2018-09-12, 18:45
  #400
Medlem
FreeWorldNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Brukare
Nån som kan tipsa om en bra bank i Schweiz med låga avgifter där en utlänning kan öppna konto online?

Finns flera online shoppar som rekommenderar dig till banken, och du kan öppna online via de.
Citera
2019-01-23, 12:32
  #401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
för att flytt av pengar till utlandet ska komma på tal hur stor förmögenhet bör man ha som privatperson? Det kan ju vara olika beroende på hur man planerar sin framtid naturligtvis men rent allmänt?


För allt strul och tid för att öppna ett utlandskonto behövs en inkomst på minst 100k/månad eller förmögenhet på minst 10 mille. Inte värt annars med risker, utgifter och strul som offshore och skattesmitning i allmänhet kan innebära
Citera
2019-01-30, 07:00
  #402
Medlem
teamflashhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikPontii
För allt strul och tid för att öppna ett utlandskonto behövs en inkomst på minst 100k/månad eller förmögenhet på minst 10 mille. Inte värt annars med risker, utgifter och strul som offshore och skattesmitning i allmänhet kan innebära


Tack för svar. Pratar man med jurister eller banken angående detta? En släkting har bankman som planerare. Dock så skedde allt där på 80 och 90 talet. Hur det ser ut idag kanske du vet?

Vill inte få arga blicken från min bankman..
Citera
2019-03-09, 10:07
  #403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teamflashh
Tack för svar. Pratar man med jurister eller banken angående detta? En släkting har bankman som planerare. Dock så skedde allt där på 80 och 90 talet. Hur det ser ut idag kanske du vet?

Vill inte få arga blicken från min bankman..

Personligen skulle jag anlita en kunnig inom området, som då hjälper mig att starta upp det cleant. Känns lite risky o dra till banken o erkänna skattebrott.

Jag är inte 100% insatt men idag är skattebrott o skattesmitning betydligt svårare. Därför som sagt krävs det ett proffs som hjälper dig om du vill sköta det snyggt. Flera CRS-avtal mellan Sverige o andra länder gör det möjligt att se om några svenskar har konton i t.ex. Caymanöarna eller Schweiz.

Mitt råd till dig är att göra en riktig research innan du ger dig in i detta. Gör upp en plan o tänk över om det är lönsamt för dig med tanke på förmögenhet o inkomst.

Lycka till
Citera
2019-03-09, 10:47
  #404
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikPontii
För allt strul och tid för att öppna ett utlandskonto behövs en inkomst på minst 100k/månad eller förmögenhet på minst 10 mille. Inte värt annars med risker, utgifter och strul som offshore och skattesmitning i allmänhet kan innebära

Hur kan du uttrycka dig så exakt om beloppen, har du stor erfarenhet av ämnet?

Citat:
Ursprungligen postat av ErikPontii
Personligen skulle jag anlita en kunnig inom området, som då hjälper mig att starta upp det cleant. Känns lite risky o dra till banken o erkänna skattebrott.

Jag är inte 100% insatt men idag är skattebrott o skattesmitning betydligt svårare. Därför som sagt krävs det ett proffs som hjälper dig om du vill sköta det snyggt. Flera CRS-avtal mellan Sverige o andra länder gör det möjligt att se om några svenskar har konton i t.ex. Caymanöarna eller Schweiz.

Mitt råd till dig är att göra en riktig research innan du ger dig in i detta. Gör upp en plan o tänk över om det är lönsamt för dig med tanke på förmögenhet o inkomst.

Lycka till

Ditt råd??

Vem är du att ge råd i denna tråd? Du svamlar bara en massa strunt och försöker låta som en expert vid 15 års ålder. Om man tittar i din posthistorik ser man att du själv skriver att du inte har gått ut grundskolan, det är 18 års åldersgräns på Flashback!

(FB) Vilka klubbmöjligheter finns för oss i 1an?

"Tja, jag går ska börja 1an i gymnasiet nu efter sommaren. Är intresserad av att införskaffa mig ett falskt legg, för att då kunna komma in på klubbar i främst gbg."

Hej då, återkom om några år.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2019-03-09 kl. 10:55.
Citera
2019-03-11, 01:05
  #405
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikPontii
Därför som sagt krävs det ett proffs som hjälper dig om du vill sköta det snyggt.


Om proffsen inte rapporterar till myndigheterna inom 5 dagar går DOM direkt i fängelse utan att passera gå. Kolla EU direktiv 2018/822.

Anlita en amatör istället. Som dig
Citera
2019-03-14, 17:19
  #406
Medlem
Jahbrahs avatar
Hoppas någon kunnig kunde ge lite råd. Lång historia kort: jobbar på yachter och behöver uppfylla 4 krav för att bli skattebefriad:
1. Stanna utanför Sverige minst 183 dagar per år.
2. Utlandsflaggad båt.
3. Arbetsgivare inom EU.
4. Båtens fartområde (Trading area) ska vara oväntat, alltså inte ligga i Monaco och häckla.

Hittills har jag uppfyllt alla krav och således ej betalat skatt. Nu har jag dock chansen att ta ett nytt jobb där lönen och i princip allt annat är bättre.

Kommer ha en grundlön på strax över 5000EUR i månaden, därtill kommer dricks som vi kan säga börjar på detsamma, låt oss säga för diskussionen att jag på en månad får in 10000EUR.

På min förra båt kunde jag glatt stoppa allt i banken utan att oroa mig. På den nya båten finns dock ett problem, den häcklar mest i Medelhavet. Detta gör att jag inte uppfyller sista kravet om oceanfart och jag kommer behöva skatta. Båten är flaggat i London, Storbritannien och ägare/arbetsgivare är också därifrån.

Är det någon som har tips på hur man kan göra för att behålla pengarna? Då jag besöker Sverige väldigt sporadiskt och då bara i några dagar, har jag ingen vilja att betala över 30000 spänn i månaden till eländet.

Tillbringar mycket ledig tid i Thailand om ett bankkonto därpå något vis skulle hjälpa? Har offshore-konto på Isle of man samt i ett par nordiska länder.

Hört om en kollega jag nu ej får kontakt med som startade företag billigt och lätt utomlands, utan att besöka landet i fråga. Sedan hade han ett kort kopplat till det företaget, med företagsnamnet på och utan hans namn, som han använde i Sverige. Är mycket öppen för detta så om någon kunde förklara det närmre vore jag mycket tacksam!

Alla tips och metoder som kunde funka mottages tacksamt.

Tack på förhand
Citera
2019-03-15, 13:31
  #407
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Hoppas någon kunnig kunde ge lite råd. Lång historia kort: jobbar på yachter och behöver uppfylla 4 krav för att bli skattebefriad:
1. Stanna utanför Sverige minst 183 dagar per år.
2. Utlandsflaggad båt.
3. Arbetsgivare inom EU.
4. Båtens fartområde (Trading area) ska vara oväntat, alltså inte ligga i Monaco och häckla.

Hittills har jag uppfyllt alla krav och således ej betalat skatt. Nu har jag dock chansen att ta ett nytt jobb där lönen och i princip allt annat är bättre.

Kommer ha en grundlön på strax över 5000EUR i månaden, därtill kommer dricks som vi kan säga börjar på detsamma, låt oss säga för diskussionen att jag på en månad får in 10000EUR.

På min förra båt kunde jag glatt stoppa allt i banken utan att oroa mig. På den nya båten finns dock ett problem, den häcklar mest i Medelhavet. Detta gör att jag inte uppfyller sista kravet om oceanfart och jag kommer behöva skatta. Båten är flaggat i London, Storbritannien och ägare/arbetsgivare är också därifrån.

Är det någon som har tips på hur man kan göra för att behålla pengarna? Då jag besöker Sverige väldigt sporadiskt och då bara i några dagar, har jag ingen vilja att betala över 30000 spänn i månaden till eländet.

Tillbringar mycket ledig tid i Thailand om ett bankkonto därpå något vis skulle hjälpa? Har offshore-konto på Isle of man samt i ett par nordiska länder.

Hört om en kollega jag nu ej får kontakt med som startade företag billigt och lätt utomlands, utan att besöka landet i fråga. Sedan hade han ett kort kopplat till det företaget, med företagsnamnet på och utan hans namn, som han använde i Sverige. Är mycket öppen för detta så om någon kunde förklara det närmre vore jag mycket tacksam!

Alla tips och metoder som kunde funka mottages tacksamt.

Tack på förhand

Jag känner inte dom specifika reglerna du nämner ("oväntad" fartområde t.ex).
Oftast finns en paragraf i artikel 15 i dubbeltskattavtalen som gör att anställde på båt skattas där båten är registrerad. För svenska förhållanden är du skattebefriad efter 12-månadersregeln så du måste nog kolla skatteavtal mellan de olika huvudområden du besöker.


Offshore-företag vill typiskt inte förändra din skattesituation.
Citera
2019-08-21, 19:23
  #408
Medlem
Får man öppna bankonto i utländska banker för svenska myndigheter?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback