Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-09, 09:41
  #9661
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a2c
Grattis till er alla som slutat snusat!

Nyfiken fråga: Varför slutar ni snusa? Det kan ju inte vara av hälsoskäl då snus inte påverkar hälsan varken positivt eller negativt, och studier om cancer hit och dit är ju motbevisade sedan länge. Egentligen finns det väl bara preferens och ekonomi kvar, och är det därför? För jag har tänkt börja bakat mitt eget snus då min vana är ganska dyr. Om valet stod mellan att sluta snusa eller göra en egen batch så hade jag ju valt att göra eget.

Så, varför slutar ni? SNUS ÄR UNDERBART.

(Inte rätt tråd, men nu tar jag en kall brukssnus portion)

// addicted2chaos
De flesta som försökt sluta i denna tråd har lidit av förhöjd puls och hjärtklappningar som de tillskrivit snusandet. De som lyckats sluta har märkt en tydlig förbättring, jag själv inräknad.

Påverkan på tandkött och blottade tandhalsar är också kul. Nog har det väl svidit även i ditt tandkött nån gång? Det krävs ingen Einstein för att räkna ut att om man multiplicerar det svidandet med x antal år så kommer det att göra nån form av skada.

Man får vara rätt blind för att tro att inget alls kommer att påverkas.

Men du behöver inte tro mig, läs vad Swedish Match själva skriver:

https://www.swedishmatch.com/sv/Snus.../Muneffekter-/
__________________
Senast redigerad av IndyHermesKink 2018-09-09 kl. 09:55.
Citera
2018-09-09, 10:22
  #9662
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a2c
Grattis till er alla som slutat snusat!

Nyfiken fråga: Varför slutar ni snusa? Det kan ju inte vara av hälsoskäl då snus inte påverkar hälsan varken positivt eller negativt, och studier om cancer hit och dit är ju motbevisade sedan länge. Egentligen finns det väl bara preferens och ekonomi kvar, och är det därför? För jag har tänkt börja bakat mitt eget snus då min vana är ganska dyr. Om valet stod mellan att sluta snusa eller göra en egen batch så hade jag ju valt att göra eget.

Så, varför slutar ni? SNUS ÄR UNDERBART.

(Inte rätt tråd, men nu tar jag en kall brukssnus portion)

// addicted2chaos
För mig var beroendet den största orsaken till att jag slutade snusa. Jag var alltid tvungen att hålla koll på att det fanns tillräckligt med snus hemma. När jag gick ut var snus det första på min checklista, sedan nycklar, plånbok. Nu slipper jag det, och har en ficka ledig i mina byxor.

Jag hade inga hälsoproblem med snus och det var fantastiskt gott efter kaffet, eller en nyöppnad kall dosa. Det var underbart! Det saknar jag ibland.
Citera
2018-09-09, 15:07
  #9663
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik-VIII
För mig var beroendet den största orsaken till att jag slutade snusa. Jag var alltid tvungen att hålla koll på att det fanns tillräckligt med snus hemma. När jag gick ut var snus det första på min checklista, sedan nycklar, plånbok. Nu slipper jag det, och har en ficka ledig i mina byxor.

Jag hade inga hälsoproblem med snus och det var fantastiskt gott efter kaffet, eller en nyöppnad kall dosa. Det var underbart! Det saknar jag ibland.
Klart man saknar det ibland.
Det gäller bara att gå vidare. 😉
Citera
2018-09-12, 00:13
  #9664
Medlem
När snusabstinensen kommer tänker jag att man kan alltid fokusera på något annat. Vill inte fokusera på att sluta snusa för hårt för då tänker man ju på snus hela tiden. Göra saker som helt slukar upp en, grymma saker helt enkelt. En påminnelse annars är att abstinenserna brukar röra sig i korta korta intervaller (3-10 min) som är helt hanterbara - om jag tänker på vad många gånger jag lidit utan att tjäna något på det, nu kan jag faktiskt lida lite små stunder och faktiskt tjäna på det )

YEEA NU KÖÖÖR VI

Fast hjälp
Citera
2018-09-12, 09:03
  #9665
Medlem
66 dagar som snus och nikotinfri. Det är tre dagar sedan jag tog den sista tabletterna Champix. Jag har än så länge inte märkt något tecken på sug eller abstinens. Det kanske var en bra idé att trappa ner på Champix under 20 dagar.
Citera
2018-09-12, 11:15
  #9666
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
66 dagar som snus och nikotinfri. Det är tre dagar sedan jag tog den sista tabletterna Champix. Jag har än så länge inte märkt något tecken på sug eller abstinens. Det kanske var en bra idé att trappa ner på Champix under 20 dagar.

Det blir intressant nu för dig att se hur de närmaste veckorna blir gällande abstinensen. Uppdatera gärna.
Är nu inne på dag 41 och de senaste dagarna har känts riktigt bra. Inga abstinenssymptom alls. Snustankar kommer ibland men försvinner snabbt och utan djupare reflektion.

Hittills har jag undvikit att snusa 71 dosor och sparat 2914:-.
Citera
2018-09-12, 12:16
  #9667
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Det blir intressant nu för dig att se hur de närmaste veckorna blir gällande abstinensen. Uppdatera gärna.
Är nu inne på dag 41 och de senaste dagarna har känts riktigt bra. Inga abstinenssymptom alls. Snustankar kommer ibland men försvinner snabbt och utan djupare reflektion.

Hittills har jag undvikit att snusa 71 dosor och sparat 2914:-.

Ja jag ska försöka komma ihåg att uppdatera. Det är först nu när medicinen är borta, då jag - precis som dig kan börja räkna sparade kronor. Hittills är det 75 kr och 3 dosor.

Du slutade Cold turkey?
Citera
2018-09-12, 12:33
  #9668
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
En fråga:
Sabbar man hela avvänjningen om man tar en cigg på lördagkvällen. Är ingen rökare och kommer aldrig trilla dit på rökning då jag egentligen inte gillar det. Men efter några öl kan jag tänka mig en cigarette. Jag är dock rädd för att aktiverar nikotin-receptorerna och att det då blir tillbaks till ruta ett när det gäller att inte snusa. Nån som har erfarenhet av detta?

Jag öppnade humidoren för första gången på ... länge, säkert ett par år sedan sist, förra lördagen. Alltså ungefär två veckor sedan jag tog en prilla sist.

1) Det var den utan konkurrens godaste cigarr jag någonsin rökt. Makalöst god var den.
2) 2-3 DAGAR efteråt höll jag på att försöka lura mig själv till att gå ut och röka en till, bara en till, en liten, liiiiiten till. Mycket mer tvångstankar än vad snuset gett mig faktiskt. Märkligt och obehagligt.

Jag har aldrig haft sådana tvångstankar om cigarrer förut. Då har det varit en god och fin cigarr en gång lite nu och då när anledning förelegat. Nu hoppade hjärnan på det tåget i 180 och gjorde sitt yttersta för att få mig att nikotinisera.

Jag skulle inte rekommendera cigaretter.
Citera
2018-09-12, 13:07
  #9669
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Ja jag ska försöka komma ihåg att uppdatera. Det är först nu när medicinen är borta, då jag - precis som dig kan börja räkna sparade kronor. Hittills är det 75 kr och 3 dosor.

Du slutade Cold turkey?

Ja precis.
Det gjorde jag förra gången också och då höll jag upp i två år innan jag började igen. Jag säger inte att jag slutat utan att jag gör uppehåll. Annars blir alla så jäkla besvikna när man börjar igen och igen.
Citera
2018-09-12, 16:41
  #9670
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Ja precis.
Det gjorde jag förra gången också och då höll jag upp i två år innan jag började igen. Jag säger inte att jag slutat utan att jag gör uppehåll. Annars blir alla så jäkla besvikna när man börjar igen och igen.

Det är fascinerande det där, med återfall.
Man kan bestämma sig, stålsätta sig, ha självförtroende och bara säga "Nu lägger jag av", och så gör man det.

Sen kan det gå ett år och man har varit helt utanför snusandet och inte tänkt på det alls - och så trillar man dit rejält för att man bara inte kan motstå frestelsen. Det blir så jävla oöverstigligt svårt att man måste ge efter. Som en plötslig peak av beroendesymptom.

Grejen är, dessa peaks är så korta att jag är säker på att hade man bara släppt allt och bokstavligen sprungit 100 m från platsen så hade man kommit på bättre tankar och klarat sig. Nyktrat till, liksom.

Så känns det för mig i alla fall.
Citera
2018-09-12, 18:26
  #9671
Medlem
paggans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndyHermesKink
Det är fascinerande det där, med återfall.
Man kan bestämma sig, stålsätta sig, ha självförtroende och bara säga "Nu lägger jag av", och så gör man det.

Sen kan det gå ett år och man har varit helt utanför snusandet och inte tänkt på det alls - och så trillar man dit rejält för att man bara inte kan motstå frestelsen. Det blir så jävla oöverstigligt svårt att man måste ge efter. Som en plötslig peak av beroendesymptom.

Grejen är, dessa peaks är så korta att jag är säker på att hade man bara släppt allt och bokstavligen sprungit 100 m från platsen så hade man kommit på bättre tankar och klarat sig. Nyktrat till, liksom.

Så känns det för mig i alla fall.
Precis så Indy, och jag hade klarat att stå emot frestelsen den gången. Just då ville jag bara inte. Jag hade hållit upp i två år och bestämde mig för att snusa ett år till och sen lägga av igen. Det var liksom medvetet och inget ”bara denna dosa sen inget mer-tänk”. Jag visste att jag skulle bli fast direkt men var ok med det.
Sen gick det ett år och jag behövde fylla på kontot och låta pumpen vila. Just nu känns det bra att vara utan allt som snuset för med sig men jag kan inte sticka under stolen med att snusandet var trevligt ibland också.

Jag är glad att du är kvar i tråden trots att du slutat för länge sen. Du har ordets gåva och får säkert många att tänka i nya banor ☺️
Citera
2018-09-13, 00:35
  #9672
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Precis så Indy, och jag hade klarat att stå emot frestelsen den gången. Just då ville jag bara inte. Jag hade hållit upp i två år och bestämde mig för att snusa ett år till och sen lägga av igen. Det var liksom medvetet och inget ”bara denna dosa sen inget mer-tänk”. Jag visste att jag skulle bli fast direkt men var ok med det.
Sen gick det ett år och jag behövde fylla på kontot och låta pumpen vila. Just nu känns det bra att vara utan allt som snuset för med sig men jag kan inte sticka under stolen med att snusandet var trevligt ibland också.

Jag är glad att du är kvar i tråden trots att du slutat för länge sen. Du har ordets gåva och får säkert många att tänka i nya banor ☺️
Tack för det
En snusare kommer jag nog alltid att vara, visserligen en som slutat för gott, men ränderna lär aldrig gå ur.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback