Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-10, 11:37
  #1
Medlem
Vekrusets avatar
Någon som har tips på hur man kan skydda sig från kommande haircuts i Sverige? Globalisterna har nu ett fast grepp om Sverige, och vi kommer att plundras. Jag vet ingenting om hur man skyddar sig internationellt, och jag tillhör inte de superrika som kan köpa dessa råd.

Kan en vanlig person skydda sig genom att skaffa ett bankkonto i ett annat land? Kan jag ha en lättskött aktiedepå av Avanzas typ från ett annat land? Alla seriösa tips är mycket välkomna.
Citera
2018-09-10, 12:07
  #2
Medlem
Vad menar du med haricuts? Högre skatter?

Du vill alltså ha tips på hur man kan minimera sin skatt till staten? Om det går att flytta pengar utanför gränserna?
Citera
2018-09-10, 12:07
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Någon som har tips på hur man kan skydda sig från kommande haircuts i Sverige? Globalisterna har nu ett fast grepp om Sverige, och vi kommer att plundras. Jag vet ingenting om hur man skyddar sig internationellt, och jag tillhör inte de superrika som kan köpa dessa råd.

Kan en vanlig person skydda sig genom att skaffa ett bankkonto i ett annat land? Kan jag ha en lättskött aktiedepå av Avanzas typ från ett annat land? Alla seriösa tips är mycket välkomna.

Jag vet inte om jag missförstår dig, men haircuts avser ju skillnaden mellan en säkerhet och lånets storlek. Jag förstår det alltså som att du ville skydda dig mot att värdet på säkerheten faller relativt lånet. För att man ska kunna ge dig ett svar behöver man ju i så fall veta vad det är för tillgångar som utför säkerhet. Jag antar att lånet är i SEK.
Citera
2018-09-10, 12:39
  #4
Medlem
Vekrusets avatar
Jag avser haircuts och konfiskeringar av samma typ som drabbade Cypern. Det finns fler exempel i närtid, och det är inte otänkbart att det kommer en extra kapitalskatt som kan drabba även aktiesparande i så hög grad att man t ex blir tvungen att sälja av för att kunna betala den.

Pengarna är slut och Sjöstedt har t o m ohotat kunna sitta på SVT och berätta att han vill konfiskera och nationalisera Sveriges privata företag. Ingen reagerade.

Det jag vill är alltså att få tips på hur jag kan skydda mina få sparpengar från statens klåfingrighet, trots att jag inte är superrik och därmed inte kan köpa dessa råd från korrupta advokatbyråer. Jag har snällt betalat all skatt jag ska, och jag har snålat in på min livskvalitet för att få ekonomisk trygghet. Jag vill inte behöva se allt konfiskerat.
Citera
2018-09-10, 13:54
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag avser haircuts och konfiskeringar av samma typ som drabbade Cypern. Det finns fler exempel i närtid, och det är inte otänkbart att det kommer en extra kapitalskatt som kan drabba även aktiesparande i så hög grad att man t ex blir tvungen att sälja av för att kunna betala den.

Pengarna är slut och Sjöstedt har t o m ohotat kunna sitta på SVT och berätta att han vill konfiskera och nationalisera Sveriges privata företag. Ingen reagerade.

Det jag vill är alltså att få tips på hur jag kan skydda mina få sparpengar från statens klåfingrighet, trots att jag inte är superrik och därmed inte kan köpa dessa råd från korrupta advokatbyråer. Jag har snällt betalat all skatt jag ska, och jag har snålat in på min livskvalitet för att få ekonomisk trygghet. Jag vill inte behöva se allt konfiskerat.

Jag förstår. Det tveklöst enklaste är att köpa fysiska, oregistrerade, icke-skrymmande tillgångar som håller värdet. Guld är ett naturligt val här. Problemet är att du då sitter med en "död" tillgång som inte avkastar något. Vill du fortfarande ha aktier, och dessutom ha möjlighet till internethandel och internettransaktioner, på en depå som SKV inte känner till, är det ett helt annat djur. Det är såklart inte okomplicerat.
Citera
2018-09-10, 14:20
  #6
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag förstår. Det tveklöst enklaste är att köpa fysiska, oregistrerade, icke-skrymmande tillgångar som håller värdet. Guld är ett naturligt val här. Problemet är att du då sitter med en "död" tillgång som inte avkastar något. Vill du fortfarande ha aktier, och dessutom ha möjlighet till internethandel och internettransaktioner, på en depå som SKV inte känner till, är det ett helt annat djur. Det är såklart inte okomplicerat.

Ja. Jag ser fram emot tips i tråden, som kan hjälpa alla oss som inte är superrika.

Ett bankkonto i Schweiz är väl skyddat, men kanske inte något som lämpar sig för oss livrädda småsparare. Har fått intrycket att det är ganska dyrt att skaffa ett.

Hyperinflation är en annan risk. Ingves nollränta och QE-program tillsammans med Sveriges totala skuldsättning är en tickande bomb, och globalistbankerna håller i utlösaren eftersom de sätter Sveriges kreditbetyg. Väldigt många av Sveriges kommuner skulle redan beräknas vara i konkurs, om hela pensionsskulderna till personalen togs med i balansräkningen.

Så, någon som känner till en enkel och billig aktiemäklare utomlands, som man kan flytta sina Avanza-besparingar till? Under förutsättning att kommande haircut konfiskerar endast medel som finns inom landets gränser, som på Cypern.
Citera
2018-09-10, 18:55
  #7
Medlem
Degiro är väl baserade i Holland och rätt billiga. Skyddar dock inte mot förmögenhetsskatt och liknande.
Guld som tidigare nämnts. Silver. Konst, veteranbilar och liknande om du har intresse och kunskap.

Själv ligger jag kvar på Avanza. Är inte alls orolig för en förmögenhetsskatt (de närmsta fyra åren i alla fall). Dock har jag det mesta placerat på utländska börser.

Hur mycket pengar pratar vi om? Är det bara 10k eller liknande kan du ju lika gärna gå ner till Forex och växla till någon valuta du tror på.
Citera
2018-09-11, 19:50
  #8
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Degiro är väl baserade i Holland och rätt billiga. Skyddar dock inte mot förmögenhetsskatt och liknande.
Guld som tidigare nämnts. Silver. Konst, veteranbilar och liknande om du har intresse och kunskap.

Själv ligger jag kvar på Avanza. Är inte alls orolig för en förmögenhetsskatt (de närmsta fyra åren i alla fall). Dock har jag det mesta placerat på utländska börser.

Hur mycket pengar pratar vi om? Är det bara 10k eller liknande kan du ju lika gärna gå ner till Forex och växla till någon valuta du tror på.

Jag känner till Degiro, men deras tjänst är väl anpassad för Sverige, och därmed inte skyddad från en haircut/konfiskering i Sverige?

Vi pratar avsevärt mer än 10K, men jag tillhör alltså inte de superrika som alltid kan skydda sig.
Citera
2018-09-11, 19:53
  #9
Medlem
Vekrusets avatar
Ingen som vet något om ifall man kan skaffa ett bankkonto i ett land där man inte är medborgare?

Eller enkla aktienäthandlare, som är helt baserade utomlands?

Jag är alltså inte ute efter att fly från svensk vanlig skatt, utan vill bara vara skyddad när det blir dags för "bail-in".
Citera
2018-09-11, 20:23
  #10
Medlem
Du måste aktivt förvalta det, dock nu när redan SEK är toa papper är du väldigt sent ute och rätt körd om du vill placera i andra valutor och tillgångar utomlands.

Du måste hedga dig i både olika valutor och investeringar utspritt över hela världen, skydda tillgångarna gör du via truster eller foundation.
Citera
2018-09-11, 20:51
  #11
Medlem
ronken82s avatar
Lånar tråden lite, då min situation påminner starkt om Ts. Min fråga lyder: Kan jag öppna ett bankkonto hos Forex och växla in mina sparpengar till någon stabil valuta? Tacksam för svar!
Citera
2018-09-11, 20:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Ingen som vet något om ifall man kan skaffa ett bankkonto i ett land där man inte är medborgare?

Eller enkla aktienäthandlare, som är helt baserade utomlands?

Här finns lite info om det gäller bankkonto inom eu https://europa.eu/youreurope/citizen...u/index_sv.htm.

"Om du är lagligt bosatt i ett EU-land har du rätt att öppna ett "grundläggande betalkonto". En bank får inte neka din ansökan om ett konto bara för att du inte bor i landet. "

Mäklarfirma i våra nordiska grannländer kanske kan vara något annars?
Nordnet.no eller saxxo kanske? Finns säkert fler. Googla.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback