Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-18, 12:11
  #1
Medlem
Hej,

av någon anledning har jag blivit borttagen som administratör för min egen macbook. Har någon tips på vad jag ska göra för att återfå rättigheter?
Citera
2018-07-18, 12:15
  #2
Medlem
Låter märkligt, om du går in på Användare och grupper, finns det någon administratör i listan där?
Citera
2018-07-18, 12:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Låter märkligt, om du går in på Användare och grupper, finns det någon administratör i listan där?

Nej, ingen annan admin i listan. Bara mitt konto (där rutan "tillåt användaren att administrera datorn" inte längre är ifylld) samt ett gästkonto!
Citera
2018-09-11, 20:08
  #4
Medlem
Starta i singel user mode(cmd s)
Sen skriver du exakt detta

mount -uw /


Därefter skriver du

rm /var/db/.AppleSetupDone

Sen reboot

Då kommer du till setup assistant. Då kan du skapa ett nytt konto som är admin. Då kan du klick in ”tillåt användaren att administrera datorn”

Ha en fin dag
Citera
2018-09-12, 11:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilcranberry
Hej,

av någon anledning har jag blivit borttagen som administratör för min egen macbook. Har någon tips på vad jag ska göra för att återfå rättigheter?
Jag blev av med "root" kontot efter uppgraderingen till High Sierra. Jag hade kvar ett admin konto och mitt vanliga användar konto.
Från admin kontot kunde jag via "användare och grupper" skapa ett "root" konto.

Tyvärr kan jag inte "su" eller "sudo" till vare sig admin kontot eller "root" kontot. Jag måste logga ut mig från det vanliga användar kontot och sedan logga in som admin eller root.
Citera
2018-09-15, 16:13
  #6
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qtob
Starta i singel user mode(cmd s)
Sen skriver du exakt detta

mount -uw /


Därefter skriver du

rm /var/db/.AppleSetupDone

Sen reboot

Då kommer du till setup assistant. Då kan du skapa ett nytt konto som är admin. Då kan du klick in ”tillåt användaren att administrera datorn”

Ha en fin dag

Eloge. Detta är flashback, 5 år sedan reg och nu första posten! Good work.
Citera
2018-09-19, 17:35
  #7
Medlem
Man ska inte skriva "dumheter" på internet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback