Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-11, 12:06
  #1129
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Angående medicin så vet jag inte riktigt hur man ska kunna bunkra 'bra-å-ha-grejer'.
Gäller det saker som man inte kan köpa receptfritt på apoteket så är det väl till suspekta internetsajter man får vända sig om man vill köpa t.ex antibiotika eller starkare smärtstillande preparat, men till vilka sajter man skall vända sig har jag ingen susning om då jag aldrig sysslat med sånt.
Har dock hört att man kan köpa i princip vad som helst i medicinväg rakt över disk i länder som t.ex Thailand, men har inte heller här någon egen erfarenhet att dela med mig av tyvärr.
Sen får man väl också ta med i beräkningen hur man skall få hem sakerna genom tullen, vilket jag misstänker kan orsaka en del problem.
Citera
2018-09-11, 12:30
  #1130
Avstängd
att bunkra treo , nässpray , sårtvätt och förband är lätt

att komma åt de starkare grejorna som tex jodd , skalpeller , antibiotika , morfin i glasampull sprutor och kanyler samt nålar och tråd är svårare , synd att man inte bara kunde beställa ett stort kitt av detta med det nödvändigaste för svåra tider , samt en minibok med nödvändig info för att använda detta i nödfall

jag vet inget om nålstorlekar och hur de ska användas och vart man ska sticka
jag vet inget om morfin mängd för en enklare operation som att sy djupare sår
jag vet inget om vilken antibiotika man ska använda för div angrepp på imunförsvar

detta vore bra att få mer info om , typ liten bok som innefattar det vanligaste
Citera
2018-09-11, 19:21
  #1131
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Gäller det saker som man inte kan köpa receptfritt på apoteket så är det väl till suspekta internetsajter man får vända sig om man vill köpa t.ex antibiotika eller starkare smärtstillande preparat, men till vilka sajter man skall vända sig har jag ingen susning om då jag aldrig sysslat med sånt.
Har dock hört att man kan köpa i princip vad som helst i medicinväg rakt över disk i länder som t.ex Thailand, men har inte heller här någon egen erfarenhet att dela med mig av tyvärr.
Sen får man väl också ta med i beräkningen hur man skall få hem sakerna genom tullen, vilket jag misstänker kan orsaka en del problem.
Ett knep jag kan komma på är att om man blir sjuk och får starka medeciner utskrivna på recept så går det ofta att förlänga receptet via telefon. Så är man sjuk och på väg att bli frisk så kan man via telefon prata med läkare och få ett nytt recept. Det har i alla fall fungerat för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
att bunkra treo , nässpray , sårtvätt och förband är lätt

att komma åt de starkare grejorna som tex jodd , skalpeller , antibiotika , morfin i glasampull sprutor och kanyler samt nålar och tråd är svårare , synd att man inte bara kunde beställa ett stort kitt av detta med det nödvändigaste för svåra tider , samt en minibok med nödvändig info för att använda detta i nödfall

jag vet inget om nålstorlekar och hur de ska användas och vart man ska sticka
jag vet inget om morfin mängd för en enklare operation som att sy djupare sår
jag vet inget om vilken antibiotika man ska använda för div angrepp på imunförsvar

detta vore bra att få mer info om , typ liten bok som innefattar det vanligaste
Fy fan, jag skar bort en 'vårta' eller leverfläck typ för ett par år sedan. Har 'läkarskräck' så visste inte vad jag skulle göra. Köpte skalpell på Claes Olsson och band en tandtråd runt det jag skulle ta bort, 'drog ut' den och blundade och skar. Usch. La upp bilderna i en tråd här på Flashback avsedd för folk som opererade sig själva i alla fall!

Edit, hittade inlägget (FB) Självkirurgi! Att operera sig själv när man inte har nåt val.
Citera
2018-09-11, 19:36
  #1132
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ett knep jag kan komma på är att om man blir sjuk och får starka medeciner utskrivna på recept så går det ofta att förlänga receptet via telefon. Så är man sjuk och på väg att bli frisk så kan man via telefon prata med läkare och få ett nytt recept. Det har i alla fall fungerat för mig.

Fy fan, jag skar bort en 'vårta' eller leverfläck typ för ett par år sedan. Har 'läkarskräck' så visste inte vad jag skulle göra. Köpte skalpell på Claes Olsson och band en tandtråd runt det jag skulle ta bort, 'drog ut' den och blundade och skar. Usch. La upp bilderna i en tråd här på Flashback avsedd för folk som opererade sig själva i alla fall!

Edit, hittade inlägget (FB) Självkirurgi! Att operera sig själv när man inte har nåt val.

haha det där va väl inte så farligt de skärsår jag överlevt i genom självhjälp har satt fina ärr
på min kropp , men överlevde gjorde man .

blödde inte det mycket ?, har skurit av en liten vårta med rakblad som liten , och då blev det att blöda i ett par dar , man såg vita små ringar i såret som det inte slutade att blöda ifrån , precis som att det va rötter ner i fingret ?

är inte så blödig av mej , så skulle nog kunna göra lättare operationer på mej eller annan utan att svimma
Citera
2018-09-11, 19:40
  #1133
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
haha det där va väl inte så farligt de skärsår jag överlevt i genom självhjälp har satt fina ärr
på min kropp , men överlevde gjorde man .

blödde inte det mycket ?, har skurit av en liten vårta med rakblad som liten , och då blev det att blöda i ett par dar , man såg vita små ringar i såret som det inte slutade att blöda ifrån , precis som att det va rötter ner i fingret ?

är inte så blödig av mej , så skulle nog kunna göra lättare operationer på mej eller annan utan att svimma
Nä det var det inte men var med om några olyckar när jag var mindre som gjort mig väldigt obekväm med nålar, skalpeller och sår. Fick bland annat en glas hugget in i kinden och in i käken som tonåring. Hade det tagit några cm längre ner hade jag dött.
Det där jag gjorde i länken blödde inte mycket, rann en stund men räckte med plåster. Men när jag tagit bort vårtor i foten har det blödigt mycket!
Citera
2018-09-11, 19:44
  #1134
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Nä det var det inte men var med om några olyckar när jag var mindre som gjort mig väldigt obekväm med nålar, skalpeller och sår. Fick bland annat en glas hugget in i kinden och in i käken som tonåring. Hade det tagit några cm längre ner hade jag dött.
Det där jag gjorde i länken blödde inte mycket, rann en stund men räckte med plåster. Men när jag tagit bort vårtor i foten har det blödigt mycket!

har sytt 17 stygn i hälen , utan bedövning har sparad bild

råkade trampa på glasflaska i sjön på en badplats

det blödde rejält , så badlakan inte räckte upp till akuten
Citera
2018-09-12, 14:52
  #1135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
har sytt 17 stygn i hälen , utan bedövning har sparad bild

råkade trampa på glasflaska i sjön på en badplats

det blödde rejält , så badlakan inte räckte upp till akuten

Aj aj aj få se bilden? Det låter fruktansvärt. Du borde använda sånna här foppatofflor eller vad det heter så du inte skär dig under fossingen
Citera
2018-09-18, 09:33
  #1136
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanmemoryfun
länk nr 2 skulle jag satsa på , jod svider inte som klorhexidin i djupa sår , dessutom mycket mer effektivt , inte kul om man råkat sätta yxan i benet när ved ska huggas för att hålla kylan borta

vore kul att få höra vad man ska köpa för nålar och tråd för att sy , av någon sjuksyster/läkare här som har erfarenhet av detta
Enligt en läkare jag känner så används inte jodlösning inom sjukvården längre alls utan de använder klorhexidin istället för att desinficera sår. Är det smuts och sånt i såret spolas det rent med desinficerat vatten. Är det stora sår och risk för infektion så får patienten massa antibiotika. De syr även ihop vävnad invändigt med suturtråd som löses upp av kroppen och inte bara huden utanpå.
__________________
Senast redigerad av ProtonSwitzer 2018-09-18 kl. 09:35.
Citera
2018-10-01, 03:11
  #1137
Avstängd
jaha nu har man köpt sitt andra elverk denna månad , nu är det bara ett 3fas verk som fattas
blir inköp av 3st 100w solpaneler nu i vår , så är elförsörjningen här helt tryggad vad som än händer .

hur tänker och prepoar ni på just el sidan om Sverige slocknar en vacker dag
Citera
2018-10-01, 08:11
  #1138
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
jaha nu har man köpt sitt andra elverk denna månad , nu är det bara ett 3fas verk som fattas
blir inköp av 3st 100w solpaneler nu i vår , så är elförsörjningen här helt tryggad vad som än händer .
Hur gör du om solljuset begränsas kraftigt så dina solpaneler inte fungerar som det är tänkt?
Om t.ex en supervulkan likt den i Yellowstone får ett utbrott så kommer mest troligt solljuset att mer eller mindre blockeras, eller i alla fall reduceras mycket kraftigt, under ett antal år.
Kan vara värt att tänka på om du vill förbereda dig för alla tänkbara scenarion.

Citat:
hur tänker och prepoar ni på just el sidan om Sverige slocknar en vacker dag
Vinner jag på tipset så köper jag mig ett torp och utrustar det med solpaneler men även med vindkraft så att man sprider sina chanser att skapa el.
Har jag möjlighet så skulle jag köpa mig ett ställe där jag även har tillgång till ett kraftfullt vattendrag där jag skulle bygga ett vattenkraftverk.
Solenergi, vindkraft och vattenkraft, då borde man ha mycket bra förutsättningar tycker jag.

Tillägg: Glömde ju att nämna gengas. Skaffar man ett elkraftverk som drivs av gengas så behöver man endast tillgång till ved.
__________________
Senast redigerad av IbrahimZlatanovic 2018-10-01 kl. 08:15.
Citera
2018-10-01, 12:14
  #1139
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Hur gör du om solljuset begränsas kraftigt så dina solpaneler inte fungerar som det är tänkt?
Om t.ex en supervulkan likt den i Yellowstone får ett utbrott så kommer mest troligt solljuset att mer eller mindre blockeras, eller i alla fall reduceras mycket kraftigt, under ett antal år.
Kan vara värt att tänka på om du vill förbereda dig för alla tänkbara scenarion.


Vinner jag på tipset så köper jag mig ett torp och utrustar det med solpaneler men även med vindkraft så att man sprider sina chanser att skapa el.
Har jag möjlighet så skulle jag köpa mig ett ställe där jag även har tillgång till ett kraftfullt vattendrag där jag skulle bygga ett vattenkraftverk.
Solenergi, vindkraft och vattenkraft, då borde man ha mycket bra förutsättningar tycker jag.

Tillägg: Glömde ju att nämna gengas. Skaffar man ett elkraftverk som drivs av gengas så behöver man endast tillgång till ved.

klart att sådant kan hända , men preppar mer för ett samhälle i förfall , med begränsad ström från leverantör , eller stora höst stormar som river ner ledningar där jag bor , som jag preppat nu så har jag hushålls el för att driva kyl och frys , samt en 2000w el fläkt samt tv/dator /mobil , har dessutom två eldstäder i bostaden och en vedbod full i ved , solcellerna laddar en batteribank på 500amp och har 2st omvandlare 12/220V , vindkraft har jag tyvärr inte tillgång till , men gengas eller finspritdriven bil går att ordna om bränsle i mackarna tryter
Citera
2018-10-21, 12:36
  #1140
Medlem
knekt sparvs avatar
https://www.blocket.se/goteborg/Stor...a=7&w=3&last=1
Bra eller anus?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback