Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-11, 15:14
Medlem
OliverCromwells avatar
[quote=TheBuster|65235660]Då skall du nog ändra din trådstart
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
10 000-tals turkar med dubbla medborgarskap röstade i svenska valet i år. ?/QUOTE]

För du sprider inte lägner va?

Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Klart det har betydelser om troll sprider lögner. Tänk om det bara är 4 Turkar som röstar? Tycker du att alla utlandsvenskar skall tas infån rösträtten också?

Så nu har jag ändrat i rubriken.

Men jag tycker ändå att det inte spelar någon roll om 10 tusen eller bara en turk röstade i svenska valet. Det är illa nog.
Citera
2018-09-11, 15:16
Medlem
TheBusters avatar
[quote=OliverCromwell|65235714]
[quote=OliverCromwell|65235714]
Citat:
Då skall du nog ändra din trådstart

Så nu har jag ändrat i rubriken.

Men jag tycker ändå att det inte spelar någon roll om 10 tusen eller bara en turk röstade i svenska valet. Det är illa nog.
Vart skall gränsen gå? Skall utlandssvenskar få rösta? Skall personer i sverige med dubbla medborgarskap få rösta?
Citera
2018-09-11, 15:17
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Vart skall gränsen gå? Skall utlandssvenskar få rösta? Skall personer i sverige med dubbla medborgarskap få rösta?

Dubbla medborgarskap bör självklart kriminaliseras.

Detta är enligt mig uppenbara självklarheter. Förstår inte ens hur du kan ens ställa den frågan.
Citera
2018-09-11, 15:22
Medlem
TheBusters avatar
Citat:

Detta är enligt mig uppenbara självklarheter. Förstår inte ens hur du kan ens ställa den frågan.

Utveckla, ser inga problem med att jag som svensk som får barn med en kvinna i Spanien att min son får svenskmedborgarskap. Varför skall det vara olagligt? Måsta han ge upp sitt Spanska om vi flyttar till Sverige? Skall han ge upp sitt Svenska om vi flyttar tillbaka till Spanien efterr 5 år?
Citera
2018-09-11, 15:29
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Utveckla, ser inga problem med att jag som svensk som får barn med en kvinna i Spanien att min son får svenskmedborgarskap. Varför skall det vara olagligt? Måsta han ge upp sitt Spanska om vi flyttar till Sverige? Skall han ge upp sitt Svenska om vi flyttar tillbaka till Spanien efterr 5 år?

Om han vill rösta i svenska val skall han givetvis ge upp sitt spanska medborgarskap!
Citera
2018-09-11, 15:30
Avstängd
Citat:
Klart det har betydelser om troll sprider lögner. Tänk om det bara är 4 Turkar som röstar? Tycker du att alla utlandsvenskar skall tas infån rösträtten också?
Om det är en eller två eller 10 000 är av mindre betydelse, det saknas sunt förnuft och en hållbar utveckling om alla ska kunna lägga sig i andras val. Var det inte din sida som var så emot när Ryssland påverkade valet i USA? (som det inte finns några bevis på) Varför är det då okej för Turkiet att påverka Sverige?

Är det bara okej om du får välja ut vilka länder som får påverka? Det går lite emot den demokratiska principen. Ska Turkiet kunna påverka så ska även Ryssland kunna påverka. Inte sant?

Vill man påverka svensk politik skall man vara svensk medborgare, och enbart svensk medborgare. Det som sker på nationell och kommunell nivå i Sverige berör Sveriges invånare då det är de som bor här. Det handlar om sunt förnuft. Turkiet bestämmer deras framtid och Svergie bestämmer sin. Det är en simpel fråga om respekt för sina medmänniskor i andra nationer.
Citera
2018-09-11, 15:32
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RGSpartan
Om det är en eller två eller 10 000 är av mindre betydelse, det saknas sunt förnuft och en hållbar utveckling om alla ska kunna lägga sig i andras val. Var det inte din sida som var så emot när Ryssland påverkade valet i USA? (som det inte finns några bevis på) Varför är det då okej för Turkiet att påverka Sverige?

Är det bara okej om du får välja ut vilka länder som får påverka? Det går lite emot den demokratiska principen. Ska Turkiet kunna påverka så ska även Ryssland kunna påverka. Inte sant?

Vill man påverka svensk politik skall man vara svensk medborgare, och enbart svensk medborgare. Det som sker på nationell och kommunell nivå i Sverige berör Sveriges invånare då det är de som bor här. Det handlar om sunt förnuft. Turkiet bestämmer deras framtid och Svergie bestämmer sin. Det är en simpel fråga om respekt för sina medmänniskor i andra nationer.
Min sida? Vilken är min sida?
Citera
2018-09-11, 15:38
Medlem
Citat:
Om han vill rösta i svenska val skall han givetvis ge upp sitt spanska medborgarskap!

Det var bl.a. sådant här trams som fick SD att gå sämre i valet än vad man förväntade. Tack för att ni finns inom och som röstande i partiet. Det finns hopp för landet.
Citera
2018-09-11, 15:39
Medlem
Citat:

Då blir det väldigt många finnar i fängelse. Men du kommer väl i likhet med alla andra på din sida, göra skillnad på dubbla medborgarskap beroende på vilket land man kommer ifrån.

Och hur ska man göra om man flytt från ett land som inte tar bort en som medborgare? Vi säger att du får fly från Sverige, för att PK-eliten vill förbjuda dig att bära en hatt av aluminiumfolie och istället lägga in dig på psyk, du tar dig till USA men PK-eliten vägrar att ge upp dig som medborgare. Samtidigt börjar PK-eliten växa i USA där du blivit medborgare. Ska du då inte få rösta där?

Försökte skapa ett scenario utifrån din verklighet, själv lever jag i den riktiga.
Citera
2018-09-11, 15:39
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Det var bl.a. sådant här trams som fick SD att gå sämre i valet än vad man förväntade. Tack för att ni finns inom och som röstande i partiet. Det finns hopp för landet.

Så du anser att det är rätt och riktigt med utlänningar som påverkar svenska valet?
Citera
2018-09-11, 15:41
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Vid arton års ålder ter det sig naturligt att din son helt enkelt får välja. Antingen blir han spanjor eller svensk.
Tycker du exempelvis att det är okej att ha personer med dubbla medborgarskap i, säg Sverige och Turkiet, eller varför inte Sverige och Ryssland, att sitta i riksdagen? Är det okej att de sitter i diverse utskott, som tex försvarsutskottet, eller kan du se problem där?

Eftersom det för mig är orimligt att vi ska ha riksdagsledamöter med dubbla medborgarskap och därmed dubbla lojaliteter, anser jag att det är rimligt att avkräva vuxna medborgare ett litet lojalitetsprov där de får bestämma sig för att vara medborgare i antingen Sverige eller i ett annat land.
Citera
2018-09-11, 15:41
Medlem
Citat:
Så du anser att det är rätt och riktigt med utlänningar som påverkar svenska valet?

Har man dubbla medborgarskap så har man rätt att rösta. Det här var en av de frågor som stoppade SD:s tillväxt. Fortsätt på den vägen. Du och dina likar gör min dag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback