Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-27, 19:49
  #1117
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanmemoryfun
vad preppar ni alla till för läge ?
Det troligaste är att utvecklingen i Sverige fortsätter i samma riktning som den gjort de senaste 20 åren. Sverige ett U-land om 14 år enligt FN (länk). Tänk dig istället för 1-2 skjutningar om dagen i Malmö som det är idag så kanske det är 10-20 skjutningar. Polisen och militären har fullt upp bara med försvara sig själva från angrepp från olika klaner. Som vanlig medborgare får du försvara dig bäst du kan. Många svenskar kommer nog flytta till USA eller andra länder och det är bara vi preppers som bor kvar och kan försvara oss och slå tillbaka mot gängen. Sen flyr nog många norrut och bor i skogarna tillsammans med andra svenskar och hjälps åt med bevakning och skydd mot balubas.
Citat:
Enligt en FN-prognos från 2010 för olika länders utveckling enligt Human Development Index (HDI) så kommer Sverige som vid 2010 låg på plats nr. 14 vid 2030, om 14 år från nu alltså, ligga på plats nr. 45, under ”vällevnadsmirakler” som Polen, Kuba och Förenade Arabemiraten.

Av 81 länder som FN gjorde prognoser för hade bara två, Sverige och Kuwait, en negativ utveckling, alltså en framtiden som troligtvis blir sämre än vad det är nu. Vad gäller Kuwait så är den negativa utvecklingen väldigt liten och princip så kommer landet att ligga kvar på samma nivå år 2030, vilket i och för sig är dåligt då de allra flesta länderna har en rätt stark positiv utveckling, medan Sverige sticker ut med en kraftigt negativ utveckling. källa
Som medlem i Nordiska motståndsrörelsen räknas man också som kombattant enligt Genèvekonventionen och har därmed rätt att försvara sina områden utan att Polis sen kan lägga sig i och straffa en om man skjutit någon för att försvara sitt område. källa
__________________
Senast redigerad av ProtonSwitzer 2018-08-27 kl. 20:46.
Citera
2018-08-28, 14:02
  #1118
Medlem
några preppers här som kan tipsa om sådan där antibiotika som går att köpa i djuraffärer sökt lite på google men mest amerikanska grejer och vet inte om dom har liknande eller samma i djur affärerna här någon som vet???
Citera
2018-08-31, 11:01
  #1119
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer
Det troligaste är att utvecklingen i Sverige fortsätter i samma riktning som den gjort de senaste 20 åren. Sverige ett U-land om 14 år enligt FN (länk). Tänk dig istället för 1-2 skjutningar om dagen i Malmö som det är idag så kanske det är 10-20 skjutningar. Polisen och militären har fullt upp bara med försvara sig själva från angrepp från olika klaner. Som vanlig medborgare får du försvara dig bäst du kan. Många svenskar kommer nog flytta till USA eller andra länder och det är bara vi preppers som bor kvar och kan försvara oss och slå tillbaka mot gängen. Sen flyr nog många norrut och bor i skogarna tillsammans med andra svenskar och hjälps åt med bevakning och skydd mot balubas.

Som medlem i Nordiska motståndsrörelsen räknas man också som kombattant enligt Genèvekonventionen och har därmed rätt att försvara sina områden utan att Polis sen kan lägga sig i och straffa en om man skjutit någon för att försvara sitt område. källa

som preppers så gäller det att vara så osynlig som det bara går , hellre vika undan om det går än att ta strid så överlever du längst och skaffar dej vänner som du kan lita på , då alla blir beroende av varandra i en svår tid

att tro att det lilla kriget utbryter och det ska vi nog minsann vinna är dömt att misslyckas om du bara tänker till lite

jag tror nog att vid riktigt svåra tider så kommer folk oberoende av hudfärg hjälpas åt mera , allas kunskap är otroligt viktig , att ta till vapen mot varandra kommer bara att skapa mer elände , tro mej !!!

sen vad det är som skapar eländet i samhället är svårt att veta , vi kan tex delvis indirekt råka bli indragna i krig eller annat elände , som gör att vi hamnar tillbaka till stenåldern på ett par månader när mat och bränsle leveranser slutar att komma till landet , så ja
jag är beredd att hjälpa bonden med att plocka sten på hans åkrar , för en liten del av det han produserar , och fiskar jag upp mer än jag äter upp själv så delar jag med mej till behövande .
och då har hudfärg ingen betydelse i mina ögon , vi är alla människor !!!!
Citera
2018-08-31, 22:03
  #1120
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanmemoryfun
jag tror nog att vid riktigt svåra tider så kommer folk oberoende av hudfärg hjälpas åt mera , allas kunskap är otroligt viktig , att ta till vapen mot varandra kommer bara att skapa mer elände , tro mej !!!

s
Du tror fel. Invandrare håller först ihop baserat på religion sen etnicitet, dvs dom bryter hellre mot religionen och rasbarriärer än ta svenskarnas sida oavsett vad det gäller.
Naturligtvis finns det enstaka invandrare eller adopterade som kommer stå på svenskarnas sida men dom är få men lyckligtvis väldigt enkla att upptäcka.
Citera
2018-09-01, 17:24
  #1121
Medlem
Onanikrems avatar
Lite beroende på vad som hänt (händer) så är nog planerna olika.
Skulle fientlig makt landsätta en stridsstyrka inom några mils närområde så gäller det nog att dra till skogs fortare än satan och avvakta händelseförloppet på håll.

Skulle samhället bryta ihop och plundringsgäng dra runt så slår man sig ihop med övriga i byn, alla häromkring jagar är vana skyttar och har vapen, tom. kärringarna.
Plundrarna kanske tar ut ett par tre gårdar, sen ligger det gubbar i varenda buske med studsare och mörker-kikare, alla har jaktradio.
Hundarna släpps lösa och varnar direkt om någon ens kör förbi på vägen.
Citera
2018-09-03, 17:43
  #1122
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Radio Lifsferill är en podd som är inriktad på prepping och självhushåll och ämnen däromkring. Namnet ”Lifsferill” är ett fornnordisk/isländskt ord som betyder ”Livscykel”.

https://www.spreaker.com/show/lifsferill
Citera
2018-09-03, 18:02
  #1123
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer
Radio Lifsferill är en podd som är inriktad på prepping och självhushåll och ämnen däromkring. Namnet ”Lifsferill” är ett fornnordisk/isländskt ord som betyder ”Livscykel”.

https://www.spreaker.com/show/lifsferill
Jag kan också tipsa om podden Vilse som tar upp uteliv till stor del. Utrustning, prylar, intervjuer med människor som jobbar på och med tillverkare av utelivsgrejer.
Citera
2018-09-05, 09:53
  #1124
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius

Aspirin kan man aldrig få för mycket av. Inte bara pga dess smärtstillande effekt utan kanske framförallt eftersom en låg dos aspirin är den enda hjälp man kan få mot hjärtinfarkt om det inte finns någon sjukvård.

Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Här står mer:

https://svenska.yle.fi/artikel/2012/...d-hjartinfarkt

Notera att dosen som skall tas vid misstanke om hjärtinfarkt alltså bara är 100 mg och att en normal tablett Aspirin är på 500 mg.
Som läslektyr på toan har jag Arméns överlevnadshandbok som jag brukar bläddra i, och i kapitlet om egenvård där det finns olika växter man kan använda som medicinalväxter för olika åkommor så hittade jag idag en intressant sak som kanske kan ha bäring på detta du tog upp.

Den verksamma substansen i Aspirin som hjälper mot hjärtinfarkt är Acetylsalicylsyra, och i växten Sälg, som hjälper mot feber, finns ämnet Salicylsyra som är en nära släkting till Acetylsalicylsyra.

Frågan jag ställer mig är alltså om Sälg eventuellt skulle kunna användas för att kväsa en annalkande hjärtinfarkt?
Citera
2018-09-05, 12:28
  #1125
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Som läslektyr på toan har jag Arméns överlevnadshandbok som jag brukar bläddra i, och i kapitlet om egenvård där det finns olika växter man kan använda som medicinalväxter för olika åkommor så hittade jag idag en intressant sak som kanske kan ha bäring på detta du tog upp.

Den verksamma substansen i Aspirin som hjälper mot hjärtinfarkt är Acetylsalicylsyra, och i växten Sälg, som hjälper mot feber, finns ämnet Salicylsyra som är en nära släkting till Acetylsalicylsyra.

Frågan jag ställer mig är alltså om Sälg eventuellt skulle kunna användas för att kväsa en annalkande hjärtinfarkt?
Aspirin det är väl bara lite förebyggande i så fall mot hjärtinfarkt precis som man säger kaffe är bra för förhindra alzheimers. För att kväsa en annalkande hjärtinfarkt krävs nog starkare grejer typ nitroglycerin sen hjärtstartare och läkarvård.
Citat:
Ursprungligen postat av ghost199
Varför jag skrev är bara för folk ska börja tänka på att livet är ganska skört man vet aldrig vad som händer .. Jag har tränat ca 4-5 gånger i veckan och varken röker eller dricker (lite) och ändå hamnar i denna sits just nu är jag bara hemma och tar det lugnt i några veckor till eftersom jag är opererad med
En ICD (hjärtstartare) så tänk att livet vänder fort..
Hjärtstartare/defibrillator AED går att köpa men de jag hittade på nätet kostar typ kring 20-tusen. Är man 50+ kan det ju däremot vara väl investerade pengar att ha en i hemmet om det räddar ens liv.
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Vid ett hjärtstopp upphör hjärtat att pumpa blod och man säger att medvetslöshet inträffar inom 10-20 sekunder lite drygt.
Men man kan inte använda den på sig själv utan en annan person måste använda den för att starta ens hjärta igen eller omstarta det vid flimmer. Man lär sig använda sådana på första hjälpen utbildningar inget komplicerat. Denna frågeställning visar varför det inte är bra att vara en ensam prepper utan tillhöra en grupp som hjälper en ifall sånt här ska hända.

  1. (FB) Vilket antibiotika ska man ha vid "prepping"? O andra mediciner?
  2. (FB) Jag är 20 år, frisk som en nötkärna och ska ha nitroglycerintabletter.
  3. (FB) Är man i skick att kunna använda en hjärtstartare själv vid en hjärtinfarkt?
  4. (FB) Köpa hjärtstartare för privat bruk - för far? (20k kr)
  5. (FB) Misslyckades med att återuppliva en kvinna med hjärtstopp.
__________________
Senast redigerad av ProtonSwitzer 2018-09-05 kl. 12:48.
Citera
2018-09-05, 12:34
  #1126
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer
Aspirin det är väl bara lite förebyggande i så fall mot hjärtinfarkt precis som man säger kaffe är bra för förhindra alzheimers. För att kväsa en annalkande hjärtinfarkt krävs nog starkare grejer typ nitroglycerin sen hjärtstartare och läkarvård. Hjärtstartare/defibrillator AED går att köpa men de jag hittade på nätet kostar typ kring 20-tusen. Är man 50+ kan det ju däremot vara väl investerade pengar att ha en i hemmet om det räddar ens liv. Men man kan inte använda den på sig själv utan en annan person måste använda den för att starta ens hjärta igen eller omstarta det vid flimmer. Man lär sig använda sådana på första hjälpen utbildningar inget komplicerat. Denna frågeställning visar varför det inte är bra att vara en ensam prepper utan tillhöra en grupp som hjälper en ifall sånt här ska hända.
Jag visste inget om detta innan Petronius påtalade det i tråden, men enligt denna artikel så kan eventuellt aspirin hjälpa till att man överlever en infarkt om man inte har tillgång till snabb sjukvård på ett sjukhus.
https://svenska.yle.fi/artikel/2012/...d-hjartinfarkt
Citera
2018-09-05, 12:35
  #1127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProtonSwitzer
Aspirin det är väl bara lite förebyggande i så fall mot hjärtinfarkt precis som man säger kaffe är bra för förhindra alzheimers..

Svar nej. En hjärtinfarkt är en blodpropp i hjärtats kranskärl som sedan kan ge syrebrist i hjärtmuskeln varvid funktionen påverkas. Aspirin kan motverka att proppen i kranskärlet växer sig större, med potentiellt allvarligare konsekvenser.

Edit: jag har själv vårdats för misstänkt hjärtinfarkt och det första jag fick på vårdcentralen var aspirin (under annat namn) att knapra på. Sen visade det sig inte vara infarkt men det är en annan historia...
__________________
Senast redigerad av Petronius 2018-09-05 kl. 12:39.
Citera
2018-09-10, 20:58
  #1128
Medlem
Isnatts avatar
Angående medicin så vet jag inte riktigt hur man ska kunna bunkra 'bra-å-ha-grejer'.
Jag fick nämligen problem med andningen förra veckan. Har inte astma men det blev tungt att andas och vaknade på natten och var flåsig och upplevde att jag inte fick nog med syre och tungt att dra in luft.
Åkte senare till apoteket och bad om nåt luftrörsvidgande. Där var det stopp direkt, det fick man INTE utan recept, wtf.

Så fick kontakta läkare och nu ska jag på nån spirometri-undersökning*! Istället för att bara ge mig medicin så att jag själv kunde testa.
Visst, finns säkert anledning till att folk inte ska ta luftrörsvidgande, men känns löjligt om man som jag inte har nåt tablettmissbruk eller ens tagit det förr.
Bättre att 'märka' dom som har missbruk än vanliga svenssons.

*Om det nu blir nån undersökning, fick besked att det inte fanns några tider men att jag var satt på nån väntelista och att jag kunde ringa ett akutnummer om läget blev just akut
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback