Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-10, 19:46
  #1
Medlem
Kotties avatar
Som sagt, sotaren kommer om nån vecka. Enligt pappret jag fick så är jag ansvarig att det finns stege till taket och att den står uppställd och säkert förankrad/glidskydd.

Är det OK att fästa den temporärt med t.ex två tvingar mot takbröstet (så den inte kan glida) eller kommer sotaren slå ner på detta?
Har "platt tak", 70-tals kåk, så väl uppe på taket så är det inga problem.
Citera
2018-09-10, 20:02
  #2
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Som sagt, sotaren kommer om nån vecka. Enligt pappret jag fick så är jag ansvarig att det finns stege till taket och att den står uppställd och säkert förankrad/glidskydd.

Är det OK att fästa den temporärt med t.ex två tvingar mot takbröstet (så den inte kan glida) eller kommer sotaren slå ner på detta?
Har "platt tak", 70-tals kåk, så väl uppe på taket så är det inga problem.
Minns jag inte fel ska det vara godkända glidskydd. Så även om man svetsar egna och skruvar fast blir det gnäll och två tvingar går han nog inte upp på taket
Citera
2018-09-10, 20:18
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Tvingar låter inte tillräckligt starkt och pålitligt. Jag har i många år gjort så att jag fixerar stegen mot takfoten med ett spännband som jag drar genom ett av stegens steg (ihåliga) och fäster i krokar som jag skruvat fast i två av takbjälkarna. Det har inte min sotare klagat på i alla fall men man borde väl egentligen fixa en proffsigare lösning med för ändamålet avsedda krokar.
Citera
2018-09-10, 20:19
  #4
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har en fast momterad takstege, men jag måste ställa upp en stege för att sotaren ska ta sig upp till den.

Hittills har jag surrat fast den lösa stegen i takstegen med en spännrem. Han har inte klagat ännu.
Citera
2018-09-10, 20:20
  #5
Medlem
Nej godkänt glidskydd ska monteras.
Citera
2018-09-10, 22:11
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Är det OK att fästa den temporärt med t.ex två tvingar mot takbröstet (så den inte kan glida) eller kommer sotaren slå ner på detta?

Antagligen ja, men det beror på sotaren. Vår skulle inte säga något.
Citera
2018-09-10, 23:43
  #7
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Minns jag inte fel ska det vara godkända glidskydd. Så även om man svetsar egna och skruvar fast blir det gnäll och två tvingar går han nog inte upp på taket

Hade tidigare två vinkeljärn som låste stegen men dom försvann när jag bytte panel. Knappast "godkända" men sotarn gnällde inte den gången.

Håller med om att två tvingar kanske inte är optimalt, får bli att fundera ihop någon lite mer permanent lösning.
Citera
2018-09-11, 01:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Som sagt, sotaren kommer om nån vecka. Enligt pappret jag fick så är jag ansvarig att det finns stege till taket och att den står uppställd och säkert förankrad/glidskydd.

Är det OK att fästa den temporärt med t.ex två tvingar mot takbröstet (så den inte kan glida) eller kommer sotaren slå ner på detta?
Har "platt tak", 70-tals kåk, så väl uppe på taket så är det inga problem.
Kan ju säga att hos mig reser jag stegen mot hängrännan( på taket finns fasta steg). Stegen står på hala plattor oförankrad. Sotarn kilar upp på snabba ben å har aldrig klagat. De är ju hantverkare å kan klättra på stegar å tak. Iallafall de som jag har träffat på
Citera
2018-09-11, 07:34
  #9
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godemannen
Kan ju säga att hos mig reser jag stegen mot hängrännan( på taket finns fasta steg). Stegen står på hala plattor oförankrad. Sotarn kilar upp på snabba ben å har aldrig klagat. De är ju hantverkare å kan klättra på stegar å tak. Iallafall de som jag har träffat på

Sist så fick jag bannor för att jag inte hade fästen. Sotaren gjorde sitt jobb men sa att jag måste fixa fästen och skicka in bevis på detta, annars skulle jag inte få godkänt! Skruvade upp vinkeljärn mot takbröstet som låste stegen, tog en bild och mailade till sotaren så var det OK. Inget snack om godkända fästen den gången bara de gjorde jobbet.

Tydligen väldigt olika mellan distrikten hur kinkiga dom är på detta.
Citera
2018-09-11, 07:39
  #10
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Har de inte egen stege med sig när de kommer?
Är det något fackkrav? Snart får ni stå på taket och fejja skorstenen själva åt sotaren och tacka å bocka efteråt.
Citera
2018-09-11, 09:22
  #11
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Har de inte egen stege med sig när de kommer?
Är det något fackkrav? Snart får ni stå på taket och fejja skorstenen själva åt sotaren och tacka å bocka efteråt.

Jag tror att jag betalade mindre än 300 kr för att han skulle komma hit, täcka in kaminen med en dammfälla, viska skorstenen, komma in och dammsuga kaminen utan att damma ned hela huset och hinna dricka en kopp negersvett med mig och vara trevlig.

Hur mycket tror du det skulle kosta om sotaren var tvungen att ha beredskap att ta sig upp på varenda jävla tak med egen utrustning?
Citera
2018-09-11, 18:20
  #12
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag tror att jag betalade mindre än 300 kr för att han skulle komma hit, täcka in kaminen med en dammfälla, viska skorstenen, komma in och dammsuga kaminen utan att damma ned hela huset och hinna dricka en kopp negersvett med mig och vara trevlig.

Hur mycket tror du det skulle kosta om sotaren var tvungen att ha beredskap att ta sig upp på varenda jävla tak med egen utrustning?

Kul att det var billigt för dig. Hade det tagit lång tid att ställa upp en stege? Är din sotare lite efterbliven kanske? Hade det tagit längre tid än att ”dricka negersvett”?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback