Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-01, 22:03
  #9649
Medlem
Typemynames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typemyname
Fortsätt kämpa! Jag börjar närma mig min första nikotinfria vecka. Har också börjat märka att jag känner mig mer nedstämd och reagerar starkare på mindre motgångar...

Wow har nu gått nästan exakt 1 år sedan jag tog min sista prilla.

Till er som funderar. Gör det bara!!! Ett av de bättre besluten i mitt liv.
Citera
2018-09-02, 08:07
  #9650
Medlem
Bra kämpat alla!

Imorgon har jag vart snusfri i 8 veckor. Känns faktiskt bra nu, tänker inte på snus så ofta längre.

Hade en dipp för ca 2 veckor sedan, kände mig riktigt deppig och hade knappt lust med något. Trodde att det var så mitt liv skulle se ut framöver (stunden tar lätt över helt :P) MEN det gick över efter några dagar.

Så det jag vill säga är kämpa! Vi är starkare än beroendet!

Mvh
Citera
2018-09-02, 08:55
  #9651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dansjo
Bra kämpat alla!

Imorgon har jag vart snusfri i 8 veckor. Känns faktiskt bra nu, tänker inte på snus så ofta längre.

Hade en dipp för ca 2 veckor sedan, kände mig riktigt deppig och hade knappt lust med något. Trodde att det var så mitt liv skulle se ut framöver (stunden tar lätt över helt :P) MEN det gick över efter några dagar.

Så det jag vill säga är kämpa! Vi är starkare än beroendet!

Mvh

Gött! Slutade du 8e juli? I så fall ligger vi precis lika
Citera
2018-09-02, 21:09
  #9652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Tror inte jag skulle vilja prova det efter att ha läst om biverkningar folk fått. Ska nog försöka klara mig utan det tror jag. Den här gången provar jag att minska ner på snusandet (för att till sist inte snusa alls) istället för att sluta tvärt. Bara tagit en snus idag..

Tråkigt att gång på gång se dig kämpa förgäves. Det måste ju tära på självkänslan rejält

Du måste verkligen vilja sluta med skiten en gång för alla för att det ska gå. När du är okej med tanken "jag kommer aldrig mer snusa", tror att först då är du redo. Bättre att erkänna för dig själv att du inte är redo ännu.

Jag kan fortfarande känna suget efter snus, ibland ett behov, saknaden är djupt rotad, men aldrig någonsin att jag kommer stoppa in en snus oavsett påverkan av yttre eller inre omständigheter. Varje gång jag tänker på hur jag aldrig mer kommer ta en snus så ler jag och mår bra!

Jag varken vill eller kommer snusa igen. Den insikten ledde till den enda gången det varit lätt att sluta snusa och också till den den enda gången jag slutat och aldrig mer börjar igen.

Inga böcker, inga mediciner, inget stöd, ingen onico eller ingefära, inte heller berättade jag för någon utom här i tråden. Jag var bara färdig med skiten.
__________________
Senast redigerad av starxgvs 2018-09-02 kl. 21:11.
Citera
2018-09-03, 11:41
  #9653
Medlem
Tycker inte det är så svårt att sluta snusa om man ta bort allt man associerar snus med. Till exempelvis, jag snusar varje gång jag spelar dator/TV-spel. Det är helt omöjligt för mig att sluta snusa om jag samtidigt spelar dator/TV-spel. Det kommer sluta med att jag lirar lite spel, samtidigt som jag inte har en dosa hos mig, och i slutändan går jag till ICA och köper snus.

Däremot, så fort jag tar bort allt jag associerar snus med dvs dator/TV-spel, kolla på fotboll osv då är det inga problem för mig att sluta.

Det kanske är ett tips för er som har problem? Kan tilläggas att jag kedjesnusade 1 1/2 dosa per dag. Så fort jag slutade lira datorspel så blev det inga problem att sluta snusa. Har dock gjort det förut iofs så har erfarenhet.

En liten lista av de positiva sakerna med att sluta från min erfarenhet (slutat flera gånger, och har precis slutat igen efter sommaren..)

- Man blir genuint gladare.
- Man får mer energi.
- Hjärnan börjar tänka på saker ur flera olika synvinklar, som om snuset blockerade detta förut.
- Man gör fler saker om dagen utan snus.
- Man blir mer öppen med sina åsikter och står för det man tycker.
- Bättre andedräkt.
- Hungrigare, positivt för mig som tränar.
Citera
2018-09-05, 09:29
  #9654
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Access-Denied
Tror inte jag skulle vilja prova det efter att ha läst om biverkningar folk fått.

Min fru säger att jag har varit lite mer lättretlig än vanligt. Jag har inte tänkt på det själv, men jag litar till 100 % på henne vad det gäller det här.

I övrigt har jag inga som helst biverkningar. None. Nu har jag inte tagit en snus på kanske tio dagar, så det är möjligt att det blir annorlunda längre fram, vad vet jag? Men hittills så är det ingenting som stör. Visst, jag är sugen på snus, och hjärnan kör lite tricks så att -jag- försöker lura -mig själv- att ta en prilla, men annars har jag som sagt inga större men av det.

Appropå vad andra sagt här om att "vara ok med att aldrig mer snusa", "måste vara motiverad" och annat i samma stil så tänker och tänkte jag precis tvärt om.

Jag har inte bestämt mig för att ALDRIG MER SNUSA. Jag har inte SLUTAT SNUSA. Jag behöver inte omvärdera mig själv och hitta en ny identitet. Jag har snusat sen jag var tolv (ungefär, kan vara mindre, kan vara mer). Snus har varit en stor del av i princip hela mitt liv, så inte fan tänker jag ta den fighten just nu när jag redan håller på med att sluta eller pausa snusandet.

Jag har tagit en paus. Den pausen kanske blir lång, längre, hela livet om det känns rätt framåt. Men varför göra det så stort? Nej, sluta för ett tag. En vecka kanske. Ta en paus. Sen efter en vecka utvärdera. Känns det bra? Är pengarna/hjärtat/elefantläppen nog för att fortsätta pausen en dag, en vecka, en månad till?

Jag håller inte koll på vilken dag jag tog min sista prilla. Det var då stocken tog slut. Återigen, det är ingen stor grej, det är ju bara en paus.

För mig är det lättare så.
Citera
2018-09-05, 14:46
  #9655
Medlem
paggans avatar
Vad är det frågan om?
Dag 34 utan nikotin men det känns som dag 2. Bultande panna, deprimerad och grinfärdig
Citera
2018-09-06, 20:57
  #9656
Medlem
Spottade precis ur min sista prilla och slängde mina 3 resterande dosor från kylskåpet i papperskorgen.
Har snusat i 4 år ungefär, 0,5-1 dosa portion om dagen.
Wish me luck
Citera
2018-09-06, 21:29
  #9657
Medlem
Access-Denieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattav
Min fru säger att jag har varit lite mer lättretlig än vanligt. Jag har inte tänkt på det själv, men jag litar till 100 % på henne vad det gäller det här.

I övrigt har jag inga som helst biverkningar. None. Nu har jag inte tagit en snus på kanske tio dagar, så det är möjligt att det blir annorlunda längre fram, vad vet jag? Men hittills så är det ingenting som stör. Visst, jag är sugen på snus, och hjärnan kör lite tricks så att -jag- försöker lura -mig själv- att ta en prilla, men annars har jag som sagt inga större men av det.

Appropå vad andra sagt här om att "vara ok med att aldrig mer snusa", "måste vara motiverad" och annat i samma stil så tänker och tänkte jag precis tvärt om.

Jag har inte bestämt mig för att ALDRIG MER SNUSA. Jag har inte SLUTAT SNUSA. Jag behöver inte omvärdera mig själv och hitta en ny identitet. Jag har snusat sen jag var tolv (ungefär, kan vara mindre, kan vara mer). Snus har varit en stor del av i princip hela mitt liv, så inte fan tänker jag ta den fighten just nu när jag redan håller på med att sluta eller pausa snusandet.

Jag har tagit en paus. Den pausen kanske blir lång, längre, hela livet om det känns rätt framåt. Men varför göra det så stort? Nej, sluta för ett tag. En vecka kanske. Ta en paus. Sen efter en vecka utvärdera. Känns det bra? Är pengarna/hjärtat/elefantläppen nog för att fortsätta pausen en dag, en vecka, en månad till?

Jag håller inte koll på vilken dag jag tog min sista prilla. Det var då stocken tog slut. Återigen, det är ingen stor grej, det är ju bara en paus.

För mig är det lättare så.
Ja egentligen borde man kanske inte göra en så stor sak av det.. 🤔
4 dagar avklarade nu iaf.
Citera
2018-09-08, 21:10
  #9658
Medlem
Gautamas avatar
Slutade för en vecka sen efter att ha snusat i 15 år. Även fast det är sjukt jobbigt så är det lätt bland de bästa beslut jag nånsin tagit. Ni som inte slutat än anar inte vilken skillnad det är. Jag tänker redan på mitt liv som före och efter snuset. Man blir gladare. Man får mer energi. Man tänker annorlunda. Det känns som att jag gått och halvsovit i 15 år. Nu är jag vaken. Alert.

En fråga:
Sabbar man hela avvänjningen om man tar en cigg på lördagkvällen. Är ingen rökare och kommer aldrig trilla dit på rökning då jag egentligen inte gillar det. Men efter några öl kan jag tänka mig en cigarette. Jag är dock rädd för att aktiverar nikotin-receptorerna och att det då blir tillbaks till ruta ett när det gäller att inte snusa. Nån som har erfarenhet av detta?
Citera
2018-09-09, 03:44
  #9659
Medlem
a2cs avatar
Grattis till er alla som slutat snusat!

Nyfiken fråga: Varför slutar ni snusa? Det kan ju inte vara av hälsoskäl då snus inte påverkar hälsan varken positivt eller negativt, och studier om cancer hit och dit är ju motbevisade sedan länge. Egentligen finns det väl bara preferens och ekonomi kvar, och är det därför? För jag har tänkt börja bakat mitt eget snus då min vana är ganska dyr. Om valet stod mellan att sluta snusa eller göra en egen batch så hade jag ju valt att göra eget.

Så, varför slutar ni? SNUS ÄR UNDERBART.

(Inte rätt tråd, men nu tar jag en kall brukssnus portion)

// addicted2chaos
Citera
2018-09-09, 08:30
  #9660
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Slutade för en vecka sen efter att ha snusat i 15 år. Även fast det är sjukt jobbigt så är det lätt bland de bästa beslut jag nånsin tagit. Ni som inte slutat än anar inte vilken skillnad det är. Jag tänker redan på mitt liv som före och efter snuset. Man blir gladare. Man får mer energi. Man tänker annorlunda. Det känns som att jag gått och halvsovit i 15 år. Nu är jag vaken. Alert.

En fråga:
Sabbar man hela avvänjningen om man tar en cigg på lördagkvällen. Är ingen rökare och kommer aldrig trilla dit på rökning då jag egentligen inte gillar det. Men efter några öl kan jag tänka mig en cigarette. Jag är dock rädd för att aktiverar nikotin-receptorerna och att det då blir tillbaks till ruta ett när det gäller att inte snusa. Nån som har erfarenhet av detta?
Sluta snusa är också bland det bästa jag gjort, helt underbart!
Jag röker kanske ett paket cigg om året och då när jag dricker, har alltid gjort det.
Har tipsat om läkerol seasalt lakrits att ha med som substitut om man ska ut och dricka och det fungerar bra för mig! När jag dricker blir jag ibland sugen på cigg och kan då istället ta en läkerol och det fungerar bra.
Men när jag slutade snusa höll jag mig från även cigg i några månader för att vara på den säkra sidan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback