• 56 185 online
  • 1 189 467 medlemmar
  • 61 544 990 inlägg
2018-09-08, 11:20
Medlem
zrtxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Det beror på vilket hem du hamnar på. Jag har varit på fyra stycken och det är stor skillnad på hur bra maten är, tillgång till gym och vad för aktiviteter dom har att erbjuda.
Vad man gör på dagarna beror på om du hamnar på ett 12-stegshem eller om du ska på något KBT-ställe.
Jag har bara erfarenheter av 12-stegshem. En vanlig dag är att man sitter i grupp och pratar om sina problem, har redovisningar inför grupp på uppgifter man fått och lite lektioner och information från personal ibland

Ok tack för svaret, då har man lite mer koll iaf. Har ingen aning om vilket slags behandlingshem jag kommer hamna på då det inte är mitt val, utan socialtjänsten som tvingar mig dit och allting känns så jävla oklart...

Vet såklart att det varierar mycket från person till person men är det veckor vi snackar om, 2-3 månader eller kan det till och med bli ännu längre som ett halvår man kan bli fast där?
Citera
2018-09-08, 14:51
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zrtx
Ok tack för svaret, då har man lite mer koll iaf. Har ingen aning om vilket slags behandlingshem jag kommer hamna på då det inte är mitt val, utan socialtjänsten som tvingar mig dit och allting känns så jävla oklart...

Vet såklart att det varierar mycket från person till person men är det veckor vi snackar om, 2-3 månader eller kan det till och med bli ännu längre som ett halvår man kan bli fast där?

Minimum brukar vara 1 månad. Det längsta jag vet som någon har varit på behandling på är 1,5 år
Citera
2018-09-08, 16:32
Medlem
KringExs avatar
Jag är själv lite skeptiskt till att tvinga folk att gå på behandlingshem. LVM, kontraktsvård eller vad det nu kan vara. Har man inte ansökt själv om att få komma till ett behandlingshem så vill man oftast inte sluta med droger. Och att fara till ett behandlingshem, ljuga på redovisningarna att man ska sluta med droger osv ger absolut ingenting och blir bara meninglöst tidsfördriv.
Jag minns själv första gången jag blev skickad till ett hem. 6 månader kontraktsvård. Jag tog det alternativet för att fängelsestraffet skulle bli 12 månader och jag ville ju hem så fort som möjligt.
Jag hade inga som helst tankar på att lägga av med knarket, trots alla samtal med kunnig personal, bra övningar osv så låg jag ändå varje natt och tänkte på vad jag skulle stoppa i mig när jag kom hem.

En och annan har säkert kommit på bättre tankar efter att ha tvingats till behandlingshem men jag är rätt säker på att dom allra flesta tänker som jag gjorde; Jag gör bort den här skiten nu så fort som möjligt så att jag kan dra hem och fortsätta droga.
Det går inte tvinga någon som inte vill att sluta knarka. Personen i fråga måste själv vilja
Citera