Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-07, 19:44
  #1
Medlem
Hej!

Har investerat i ljud till nya badrummet och ska försöka koppla själv

Till ena högtalarkabeln så har jag redan dragit kabel. När jag nu fått själva högtalaren så ser jag att det sitter ett slags ”kontakter” för kabeln.

Min fråga: Måste jag fixa dessa kontakter på min befintliga kabel eller funkar det att linda på kabeln på ”uttagen” och surra med eltejp typ?

Har bilder på detta men det verkar inte gå att bifoga ...
Citera
2017-11-07, 19:56
  #2
Medlem
Brukar ju gå att skruva fast kabeln? Ladda upp bilder på t ex imgur istället och länka till dom.
Citera
2017-11-08, 12:20
  #3
Medlem
https://imgur.com/gallery/wHlrj

Bra id’e, här kommer bilder
Citera
2017-11-08, 12:31
  #4
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enri
Hej!

Har investerat i ljud till nya badrummet och ska försöka koppla själv

Till ena högtalarkabeln så har jag redan dragit kabel. När jag nu fått själva högtalaren så ser jag att det sitter ett slags ”kontakter” för kabeln.

Min fråga: Måste jag fixa dessa kontakter på min befintliga kabel eller funkar det att linda på kabeln på ”uttagen” och surra med eltejp typ?

Har bilder på detta men det verkar inte gå att bifoga ...

Bäst blir det om du skaffar rätt kabelskor till anslutningarna..dom är oftast även av olika storlek för + och - så att man inte får fasfel i stereobilden. Löda går även bra, men att "tvinna" dit kablarna är oftast en dålig idé. Finns ju alltid en viss risk att fukt smyger sig in och försämrar kontakten med tiden..
Citera
2017-11-08, 17:03
  #5
Medlem
Toppen!

Jag kollar om BRL Electronix har (där jag köpte högtalarna). Och om inte, kanske Biltema el liknande har?

Tack för hjälp
Citera
2018-09-08, 16:25
  #6
Medlem
Noen høytallere som ikke blir ødelagt av mye damp?
Citera
2018-09-08, 20:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brighton10
Noen høytallere som ikke blir ødelagt av mye damp?

Ja de som er laget for fuktige miljøer som f ek marin bruk, badstuer, utendørs....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback