Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-27, 20:02
  #1273
Medlem
linosmors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BabyFF
Fristaden Allgott, Varnhem. (Pedofil-personal)
Bergsmansgården, Fjugesta. (Bra personal, efterblivna tjejer dock.)
Jag bodde på fristaden 2002-2005 tror jag det var
Citera
2018-08-07, 12:33
  #1274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eybro73
Nollpunkten, nån som varit där? Brygga mellan avgiftning och behandling som har samarbete med x-cons, prima gruppen osv.. Bra möjligheter att komma vidare till nån form av öppenvårdsprogram/boende kanske

Nollpunkten är ett jävla skitställe där personalen leker plitar och hotar med utskrivning när helst de känner för att visa sin makt.
Man blir behandlad som smuts och helt utan sympati och empati. Man måste dela på väldigt små rum och kommer du en minut sent till morgon medicinen får du vänta till efter lunch.
Skulle man försova sig till frukost får man vänta till lunch. Man får ingen frukt eller något alls. Och maten är sämre än dålig skolmat. Tydligen var den bättre förr när de lagade maten själva, men nu beställer de färdig mat som kommer i bläck.
Jag skriver om mina erfarenheter från nollpunkten i Vaxholm, men alla som jag pratad med om nollpunkten verkar ha samma syn. Många ansåg att det var värre på nollpunkten än många anstalter.


Jag var där mindre än en vecka och under den tiden blev sju personer utsparkade och två överdoser varav en fick flyga ambulanshelikopter.

De intagna(iaf de flesta) var väldigt schyssta. Och läget är väldigt bra. Husen är i väldigt fint skick.

Men personalen måste bytas ut.
Citera
2018-08-12, 23:33
  #1275
Medlem
Hej!

Har en längre tid försökt komma in på ett behandlingshem för benso och alkoholberoende. Då jag varit i så dåligt skick på alla möjliga sätt så är det familj som försökt ordna hjälp till mig. Men det gick absolut inte att de skulle få hjälpa, jag var tvungen att fixa det själv, ringa, möten, osv osv.

Försökt att gå på möten, men oftast missat de, fått betala för det och ärendet har lagts ner o runnit ut i sanden.

Senaste mötet med soc var för några dagar sedan, och nu äntligen verkar de ha förstått att det inte är motivationen det är fel på utan att allt är kaos vad gäller passa tider, sitta i möten, livet i största allmänhet. Min handläggare verkade förstå och sa att jag får berätta så mycket som möjligt och så skulle hon göra allt för att det inte skulle komma upp fler möten, med henne iallafall.

Så nu väntar jag hoppfullt på svar om behandlingshem. Läst lite smått i tråden här och verkar vara blandade känslor.

En fråga jag skulle vilja ställa till er som varit på en rad hem: Vilka ska man undvika om man får erbjudandet att komma till?

Jag var så uppgiven och trött så jag råkade säga att jag kommer begå självmord om jag inte får hjälp snarast. Då hoppade handläggaren till och berättade att om jag också har problem med självskadebeteende måste de också ta in det i beräkningen av vart jag hamnar. Kände direkt att det var dumt sagt eftersom jag inte är särskilt benägen att självskada, alls.

Minns att jag fick frågan om jag kunde tänka mig att placeras någonstans utanför min hemkommun, svarade ja på den frågan. Var som helst i Sverige. Bara rätt hjälp finns så bryr jag mig inte.

Nån som vet var de skulle kunna placera mig? Benso & Alkoholmissbruk, och självmordsbenägen, enligt deras papper. Vet omöjligt att svara på men någon kanske har ett hum? Att jag har självskadebeteende, hur mycket kommer det påverka?
Citera
2018-08-13, 01:51
  #1276
Medlem
kool-g-raps avatar
Jag har frågor om Lönnen, inte behandlingshem men hittade ingen tråd om det.

1. Jag käkar lyrica mot ångest och imovane för sömnen, det är inget som kommer synas på prover där va eller har de uppgraderat pissproven?

2. Jag måste bli clean från cannabis för att få flytta in. Använder de sticka eller kör de på analys? På sticka går det fort att bli clean om man dricker mycket vatten innan provet men om de skickar på analys kan det ta 2-3 månader ju.

Bott där tidigare för typ 8år sen med bliv utslängd för jag bazz en fin tjej första dagen hon flyttade in
Citera
2018-08-29, 14:24
  #1277
Medlem
Rätt kul att läsa om mångas kommentarer. Många tror att man åker på behandlingshem och sen löser sig allt av sig själv. För det första bör man vara villig och mottaglig för att ta emot den hjälpen som erbjuds och inte tro att JAG ska göra precis som jag har gjort förr och få ett annat resultat. för gör man ingen förändring så får jag exakt samma resultat som tidigare. Många som skriver här och klagar dom är fortfarande aktiva och har inte lagt sig på rygg och insett att dom måste göra på annat sätt än sitt eget. Jag har varit på ett antal olika institutioner. Tallhöjden, Korpberget, Lindalen, Framsteget i Örebro. Alfagruppen i Öjebyn. Alla hem har varit bra ställen. Förutom att jag inte tidigare var mottaglig för hjälp utan jag ville göra på mitt sätt och såg tiden på olika hemmen som en strafftid och att jag sen "muckade" och gjorde aldrig nån eftervård. och hur gick det varje gång utom den senaste?! Jo jag använde såklart som jag gjorde i 20 års tid innan jag med hjälp av alfagruppen och Lindalen hittade livet. Fin personal på båda ställena men framförallt så kapitulerade jag så jag hade nog kunnat placerats var som helst för jag var så fruktansvärt less på skiten. nykter och drogfri en dag i taget i många år nu
Citera
2018-08-29, 14:27
  #1278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sledgehammer88
Alfa-gruppen i Öjebyn. Knark överallt. Helt värdelöst behandlinshem i mina ögon.





Knark överallt?! Jag har varit där ett par gånger och på andra ställen ett flertal tillfällen. Inte mer knark där än nån annanstans. Hur drogfri är du idag??
Citera
2018-09-04, 22:46
  #1279
Avstängd
KringExs avatar
Det viktigaste för mig när jag har varit på behandlingshem är att få ha ett eget rum! Jätteviktigt!
Det borde vara en självklarhet på alla hem. Har man otur hamnar man med en som snarkar och då blir det inte mkt till behandling.
Har hellre eget rum och värdelös mat än att dela rum med någon (oavsett om denne är supertrevlig och inte snarkar) och få äta hotellfrukost och nobelmiddag varje dag
Citera
2018-09-07, 21:48
  #1280
Medlem
Thibideauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Det viktigaste för mig när jag har varit på behandlingshem är att få ha ett eget rum! Jätteviktigt!
Det borde vara en självklarhet på alla hem. Har man otur hamnar man med en som snarkar och då blir det inte mkt till behandling.
Har hellre eget rum och värdelös mat än att dela rum med någon (oavsett om denne är supertrevlig och inte snarkar) och få äta hotellfrukost och nobelmiddag varje dag

Too right man!
Ska iväg till behandlingshem som verkar vara rätt bra, men såklart så finns bara delade rum, vad fan är poängen med det? När får man nånsin tid för sig själv?
Är rätt skakis inför hur det kommer gå överlag då jag har missbrukat som satan senaste månaden...Kommer få AT på amfetamin, tram, benzo etc. om fem dagar...
Är det nån idé att smuggla med sig några få piller själv eller brukar de hitta shit?

Tacksam för svar. Wish me luck.
Citera
2018-09-08, 03:18
  #1281
Medlem
zrtxs avatar
Har ingen erfarenhet av behandlingshem och har ingen idé om hur det fungerar men har själv varit inlagd på psykiatri avdelning och där hände det ingenting över huvudtaget. Inte en enda aktivitet under hela veckan så man blev mer galen av att vara instängd där.

Har behandlingshem aktiviteter och saker man gör under dagen för att tänka på andra saker? Har man tillgång till att träna ev gymma för jag försöker ockupera mig själv med att träna en hel del när jag försöker bli drogfri.

Undrar egentligen bara hur en vanlig dag ser ut på ett behandlingshem helt enkelt ;P
Någon med erfarenhet som kan dela med sig hur det ser ut på olika behandlingshem?
Citera
2018-09-08, 07:29
  #1282
Avstängd
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thibideaux
Too right man!
Ska iväg till behandlingshem som verkar vara rätt bra, men såklart så finns bara delade rum, vad fan är poängen med det? När får man nånsin tid för sig själv?
Är rätt skakis inför hur det kommer gå överlag då jag har missbrukat som satan senaste månaden...Kommer få AT på amfetamin, tram, benzo etc. om fem dagar...
Är det nån idé att smuggla med sig några få piller själv eller brukar de hitta shit?

Tacksam för svar. Wish me luck.

Vilket behandlingshem ska du till? Får du hjälp med avtändningen/nedtrappning där eller sker det på ditt landsting?
Har du tur så ska du till Lindalen i Hudiksvall. Där är dom generösa med nedtrappning före behandling. Har du opiatproblem så får du trappa ner med Morfin. Har du problem med benso så får du trappa ned med Stesolid + Imovane till natten

Det är klart att man kan smuggla med sig både det enda och det tredje men vad är då meningen med behandlingen? Dessutom tar dom garanterat urinprover 1-2 gånger i veckan.
På dig låter det som att din behandling inte är frivillig. Är det LVM eller nåt kontraktsvård som tvingar dig?
För jag tror inte du skulle ställa frågan om man kan smuggla in saker om du skulle åka på behandling frivilligt för att bli frisk.
Citera
2018-09-08, 07:34
  #1283
Avstängd
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zrtx
Har ingen erfarenhet av behandlingshem och har ingen idé om hur det fungerar men har själv varit inlagd på psykiatri avdelning och där hände det ingenting över huvudtaget. Inte en enda aktivitet under hela veckan så man blev mer galen av att vara instängd där.

Har behandlingshem aktiviteter och saker man gör under dagen för att tänka på andra saker? Har man tillgång till att träna ev gymma för jag försöker ockupera mig själv med att träna en hel del när jag försöker bli drogfri.

Undrar egentligen bara hur en vanlig dag ser ut på ett behandlingshem helt enkelt ;P
Någon med erfarenhet som kan dela med sig hur det ser ut på olika behandlingshem?

Det beror på vilket hem du hamnar på. Jag har varit på fyra stycken och det är stor skillnad på hur bra maten är, tillgång till gym och vad för aktiviteter dom har att erbjuda.
Vad man gör på dagarna beror på om du hamnar på ett 12-stegshem eller om du ska på något KBT-ställe.
Jag har bara erfarenheter av 12-stegshem. En vanlig dag är att man sitter i grupp och pratar om sina problem, har redovisningar inför grupp på uppgifter man fått och lite lektioner och information från personal ibland
Citera
2018-09-08, 11:20
  #1284
Medlem
zrtxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Det beror på vilket hem du hamnar på. Jag har varit på fyra stycken och det är stor skillnad på hur bra maten är, tillgång till gym och vad för aktiviteter dom har att erbjuda.
Vad man gör på dagarna beror på om du hamnar på ett 12-stegshem eller om du ska på något KBT-ställe.
Jag har bara erfarenheter av 12-stegshem. En vanlig dag är att man sitter i grupp och pratar om sina problem, har redovisningar inför grupp på uppgifter man fått och lite lektioner och information från personal ibland

Ok tack för svaret, då har man lite mer koll iaf. Har ingen aning om vilket slags behandlingshem jag kommer hamna på då det inte är mitt val, utan socialtjänsten som tvingar mig dit och allting känns så jävla oklart...

Vet såklart att det varierar mycket från person till person men är det veckor vi snackar om, 2-3 månader eller kan det till och med bli ännu längre som ett halvår man kan bli fast där?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback