Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-08, 09:50
  #517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Fick reda på att de sänds i expressen tv kl 22:45 ikväll! (vi tar fighten när alla gått hem) hahaha

Jag ska se till att titta iaf
Citera
2018-09-08, 09:50
  #518
Medlem
Det låter ju fullständigt galet att en statlig kanal är ute och tar avstånd från vad som sägs av enskilda partier under en politisk debatt precis innan valet. Och om det är sant att man bara publicerat en klippt (vinklad) version av förloppet är det om möjligt ännu värre.

Det här lägger bara mer vatten på kvarnen att SVT måste läggas ner. Det är fullständigt odemokratiskt att vi ska tvingas finansiera skiten med skattepengar men sen beter de sig hur som helst utan åtgärd.
Citera
2018-09-08, 09:50
  #519
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orobanche
Men för dig är väl burka, niqab, böneutrop, hijab , moskéer, sharialagar ursvenskt!

Din tankevurpa är befängd.
Citera
2018-09-08, 09:50
  #520
Medlem
volvo 240s avatar
SR har naturligtvis fulklippt det...
Citera
2018-09-08, 09:52
  #521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Jag ska se till att titta iaf

Självklart ska man de. Kan se framför mig hur dom planerade detta.
-Åkesson, Annie har utmanat dig på duell
-På mitt kontor ikväll, 22:45 när alla andra gått hem!

haha
Citera
2018-09-08, 09:54
  #522
Medlem
sjelvefans avatar
Vill först säga att jag också tycker detta är jävligt märkligt om man ska vara opartisk, och jag var på god väg att totalsåga SVT.

Men, sedan läser jag vidare om bestämelserna och i slutändan är det nog trots allt granskningsnämnden, eller de som har stiftat vissa regler, som är orsaken till att dom gör såhär. För SVT har nämligen tidigare fällts av granskningsnämnden när dom inte har tagit avstånd mot vissa saker pga vad som tydligen kallas ”demokratibestämelsen”. (Se det citerade nedan).

De har dock fällts för grövre uttalanden tidigare, men jag kan pga detta regelverk också se varför de väljer att vara extra försiktiga och bara försöker följa reglerna som tydligen ändå finns. Även om det blir väldigt märkligt ändå.

Men det är hur som helst inget som SVT bara fick för sig att göra nu på eget bevåg, som jag också först trodde.

Bestämelsen är också som gjord för att göra extremt godtyckliga tolkningar, det finns ingen exakt linje var gränserna går, vilket gör det än svårare för SVT att veta om de gör ”rätt”. Utan att bli fälld igen. Gissar att de därför kör på det säkra före det osäkra och gör ett uttalande, utifall att granskningsnämnden tolkar det helt annorlunda.

Det är som sagt dumt vilket som, men i det här fallet skulle jag ändå ifrågasätta reglerna mer än att SVT gör själva uttalandet (Det hade varit en helt annan sak om bestämelsen inte ens existerade och om dom inte hade blivit fällda tidigare).

Oklart för mig när eller vilka som stiftat dessa regler men såhär är det formulerat - Där SVT alltså tidigare faktiskt har blivit fällda ett flertal gånger för att de INTE har tagit avstånd till vissa uttalanden:

”Demokratibestämmelsen

Enligt den så kallade demokratibestämmelsen i 5 kap. 1 § radio och tv-lagen ska programverksamheten som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer samt principen om allas lika värde och den enskildes frihet och värdighet.

Uttrycket ”det demokratiska statsskickets grundidéer” avser en statsform som bygger på fri åsiktsbildning, allmän och lika rösträtt samt fria och hemliga val. ”Allas lika värde och den enskildes frihet och värdighet” avser de sidor av demokratibegreppet som anknyter till förhållandet mellan människor, till exempel fördömande av rasism, våld och brutalitet samt hävdande av jämställdhet mellan kvinnor och män.

Bestämmelsen anses även innebära en skyldighet att markera avståndstagande från eller bemöta antidemokratiska uttalanden och att verka för att rasistiska fördomar bekämpas (prop. 2009/10:115 s. 123).”

https://www.mprt.se/documents/publik...gande-2013.pdf
__________________
Senast redigerad av sjelvefan 2018-09-08 kl. 09:58.
Citera
2018-09-08, 09:55
  #523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Självklart ska man de. Kan se framför mig hur dom planerade detta.
-Åkesson, Annie har utmanat dig på duell
-På mitt kontor ikväll, 22:45 när alla andra gått hem!

haha

All publicitet är bra publicitet dagen innan valet! Idag är JÅ i Malmö, sen Göteborg och sen torgmöte i Stockholm. Imponerande att han ens lyckats pressa in ett till framträdande i TV!
Citera
2018-09-08, 09:57
  #524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
All publicitet är bra publicitet dagen innan valet! Idag är JÅ i Malmö, sen Göteborg och sen torgmöte i Stockholm. Imponerande att han ens lyckats pressa in ett till framträdande i TV!

Jävlar! han mår bra iaf de ser man främst på hans mage
Citera
2018-09-08, 09:57
  #525
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Vill först säga att jag också tycker detta är jävligt märkligt om man ska vara opartisk, och jag var på god väg att totalsåga SVT.

Men, sedan läser jag vidare om bestämelserna och i slutändan är det nog trots allt granskningsnämnden, eller de som har stiftat vissa regler, som är orsaken till att dom gör såhär. För SVT har nämligen tidigare fällts av granskningsnämnden när dom inte har tagit avstånd mot vissa saker pga vad som tydligen kallas ”demokratibestämelsen”. (Se det citerade nedan).

De har dock fällts för grövre uttalanden tidigare, men jag kan pga detta regelverk också se varför de väljer att vara extra försiktiga och bara försöker följa reglerna som tydligen ändå finns. Även om det blir väldigt märkligt ändå.

Men det är hur som helst inget som SVT bara fick för sig att göra nu på eget bevåg, som jag också först trodde.

Bestämelsen är också som gjord för att göra extremt godtyckliga tolkningar, det finns ingen exakt linje var gränserna går, vilket gör det än svårare för SVT att veta om de gör ”rätt”. Utan att bli fälld igen. Gissar att de därför kör på det säkra före det osäkra och gör ett uttalande, utifall att granskningsnämnden tolkar det helt annorlunda.

Det är som sagt dumt vilket som, men i det här fallet skulle jag ändå ifrågasätta reglerna mer än att SVT gör själva uttalandet (Det hade varit en helt annan sak om bestämelsen inte ens existerade).

Oklart för mig när eller vilka som stiftat dessa regler men såhär är det formulerat - Där SVT alltså tidigare faktiskt har blivit fällda ett flertal gånger för att de INTE har tagit avstånd till vissa uttalanden:

”Demokratibestämmelsen

Enligt den så kallade demokratibestämmelsen i 5 kap. 1 § radio och tv-lagen ska programverksamheten som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer samt principen om allas lika värde och den enskildes frihet och värdighet.

Uttrycket ”det demokratiska statsskickets grundidéer” avser en statsform som bygger på fri åsiktsbildning, allmän och lika rösträtt samt fria och hemliga val. ”Allas lika värde och den enskildes frihet och värdighet” avser de sidor av demokratibegreppet som anknyter till förhållandet mellan människor, till exempel fördömande av rasism, våld och brutalitet samt hävdande av jämställdhet mellan kvinnor och män.

Bestämmelsen anses även innebära en skyldighet att markera avståndstagande från eller bemöta antidemokratiska uttalanden och att verka för att rasistiska fördomar bekämpas (prop. 2009/10:115 s. 123).”

https://www.mprt.se/documents/publik...gande-2013.pdf
Vad har JÅs uttalnde med demokrati att göra? Finns inget antidemokratiskt i det uttalandet.
Citera
2018-09-08, 09:58
  #526
Medlem
Nu när SVT officiellt har deklarerat sig som politiskt icke oberoende då ställer anständighten
att SVT förklarar och förtydligar hur SVT ställer sig i olika politiska inrikesfrågor.

Anser SVT att inkomstskatterna för högavlönade skall sänkas eller stå kvar på samma nivå?
Anser SVT att flygskatten skall höjas eller avvecklas?
Anser SVT att vi skall ta emot fler flyktingar eller minska antalet flyktingar vi tar emot?
Anser SVT att försvaret skall tilldelas mer pengar eller skall försvaret tilldelas mindre pengar?
__________________
Senast redigerad av Mrbosun 2018-09-08 kl. 10:02.
Citera
2018-09-08, 10:00
  #527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Han visade vad han vill. Rensa Sverige. Det kan SVT givetvis inte stå bakom. Åkesson är skyldig till hets mot folkgrupp.

Nej det är han inte.
Citera
2018-09-08, 10:03
  #528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Vill först säga att jag också tycker detta är jävligt märkligt om man ska vara opartisk, och jag var på god väg att totalsåga SVT.

Men, sedan läser jag vidare om bestämelserna och i slutändan är det nog trots allt granskningsnämnden, eller de som har stiftat vissa regler, som är orsaken till att dom gör såhär. För SVT har nämligen tidigare fällts av granskningsnämnden när dom inte har tagit avstånd mot vissa saker pga vad som tydligen kallas ”demokratibestämelsen”. (Se det citerade nedan).

De har dock fällts för grövre uttalanden tidigare, men jag kan pga detta regelverk också se varför de väljer att vara extra försiktiga och bara försöker följa reglerna som tydligen ändå finns. Även om det blir väldigt märkligt ändå.

Men det är hur som helst inget som SVT bara fick för sig att göra nu på eget bevåg, som jag också först trodde.

Bestämelsen är också som gjord för att göra extremt godtyckliga tolkningar, det finns ingen exakt linje var gränserna går, vilket gör det än svårare för SVT att veta om de gör ”rätt”. Utan att bli fälld igen. Gissar att de därför kör på det säkra före det osäkra och gör ett uttalande, utifall att granskningsnämnden tolkar det helt annorlunda.

Det är som sagt dumt vilket som, men i det här fallet skulle jag ändå ifrågasätta reglerna mer än att SVT gör själva uttalandet (Det hade varit en helt annan sak om bestämelsen inte ens existerade och om dom inte hade blivit fällda tidigare).

Oklart för mig när eller vilka som stiftat dessa regler men såhär är det formulerat - Där SVT alltså tidigare faktiskt har blivit fällda ett flertal gånger för att de INTE har tagit avstånd till vissa uttalanden:

”Demokratibestämmelsen

Enligt den så kallade demokratibestämmelsen i 5 kap. 1 § radio och tv-lagen ska programverksamheten som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer samt principen om allas lika värde och den enskildes frihet och värdighet.

Uttrycket ”det demokratiska statsskickets grundidéer” avser en statsform som bygger på fri åsiktsbildning, allmän och lika rösträtt samt fria och hemliga val. ”Allas lika värde och den enskildes frihet och värdighet” avser de sidor av demokratibegreppet som anknyter till förhållandet mellan människor, till exempel fördömande av rasism, våld och brutalitet samt hävdande av jämställdhet mellan kvinnor och män.

Bestämmelsen anses även innebära en skyldighet att markera avståndstagande från eller bemöta antidemokratiska uttalanden och att verka för att rasistiska fördomar bekämpas (prop. 2009/10:115 s. 123).”

https://www.mprt.se/documents/publik...gande-2013.pdf

SVT kritiserades av nämnden för Mattias Karlssons uttalande om att Sverige släppt in tiotusentals potentiella våldtäktsmän och terrorister. Detta lät de stå oemotsagt i sändningen. För mig är det uppenbart att MKs uttalande var mkt grövre, samt att det stora problemet var att han inte fick mothugg, utan bara fick prata vidare. Flera partiledare tog igår tillfället i akt att bemöta Åkessons påstående.

I sina styrdokument står det också att SVT ska iaktta opartiskhet osv, samt inte ta ställning i känsliga frågor (som tex vad ’svenskheten’ innebär egentligen).

Till grejen hör också att detta var en politisk slutdebatt - då kravet om opartiskhet verkligen bör vara vägledande. MK gjorde, å andra sidan, sitt uttalande i en ’vanlig’ sändning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback