2018-09-07, 23:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Visst väljar en del att inte "tro". Men vad är din poäng med att profilera detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
För att vissa ateister lever i förnekelse.

Men bästa demagog; diskutera i så fall med "vissa ateister".
Citera
2018-09-07, 23:15
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
I bibeln. Du har alltid ett val.
Ah, bibeln bekräftar bibeln. Ett cirkelresonemang vilken överraskning...
Citera
2018-09-07, 23:16
Medlem
Citat:
Jag har inte hävdat att jag vet vem som vinner, jag säger bara att jag känner till villkoren för vinst.
Så hur många kommer till himlen? (hur många som drar högsta vinsten är ju enligt dig förutbestämt)
Citera
2018-09-07, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Det är inget korkat med att ignorera ett lotteri där det inte går att kontrollera om vinsten existerar.
Tvärtom, det är korkat att blint lita på vad som påstås.
Det är synnerligen korkat att inte ta det säkra före det osäkra. Det är som att skita i vad en bankrånare säger bara för att du inte ser nåt vapen. Det kan vara en bluff, men de flesta skulle välja att göra som bankrånaren säger för att de inte vill dö. Din trovärdighet är noll.
Citera
2018-09-07, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, självklart förlorar jag om jag köper alla lotter.
Menar du alltså att om alla i världen tror på Gud (köper en lott), så kommer han bara dra ett fåtal vinnare?
Nej, i det här fallet är det Gud som ger dig en biljett på flyget till himlen. Men vissa får lite mer lön i himlen än andra. De som har tjänat Gud i hela sitt liv får mer än de som bara tror utan att egentligen ha gjort så mycket väsen av sig. Baserat på liknelsen om talenterna.
Citera
2018-09-07, 23:20
Medlem
Citat:
De spinner vidare...pun intended...på två mäns fantasi. Dessutom är Spindelmannen en människa, inte en gud.
Precis, andra spinner vidare på andras fantasier. Ett känt fenomen, speciellt inom religioner kanske?
Ja, ingen har väl påstått att Spindelmannen är en gud?
Citera
2018-09-07, 23:21
Medlem
Citat:
Så hur många kommer till himlen? (hur många som drar högsta vinsten är ju enligt dig förutbestämt)
Det är ju det jag säger att jag INTE vet. Jag vet inte hur många som kommer till himlen, men jag vet HUR du kommer till himlen. Du ska tro på Gud.
Citera
2018-09-07, 23:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Då har dragit slutsatsen att evangeliet inte är trovärdigt, och som en konsekvens av det valt att inte tro på evangeliet. Du ljuger för dig själv när du säger att du inte har nåt val.
Det finns fortfarande inget att välja angående påståenden om "evangelier".
Ja vet ju inte ens om det är ett evangelium eller om det är hittepå.
Citera
2018-09-07, 23:23
Medlem
Citat:
Det har allt med val och förståelse att göra. Du vill inte bli lurad, alltså väljer du att inte tro. Det är okej, för du ska bara tro på Gud, gör du det blir du rättfärdig inför Gud. Men inte heller det tror du på för att falska profeter har gjort dig förvirrad.
Ja, det kan ha med förståelse att göra. Jag kanske inte förstår.
Men om jag hade förstått, så hade jag trott för att jag förstod, och därmed blivit övertygad. Alltså fortfarande inte ett val. Jag vet inte hur många ggr jag måste upprepa detta? Jag kan inte välja vad jag ska tro existerar.
Citera
2018-09-07, 23:23
Medlem
Citat:
Precis, andra spinner vidare på andras fantasier. Ett känt fenomen, speciellt inom religioner kanske?
Ja, ingen har väl påstått att Spindelmannen är en gud?
Evangeliets budskap är för komplicerat för att vara ett påhitt.
Citera
2018-09-07, 23:24
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är synnerligen korkat att inte ta det säkra före det osäkra.
Problemet är ju att jag inte vet om det är det säkra, dina påståenden övertygar inte.

Citat:
Det är som att skita i vad en bankrånare säger bara för att du inte ser nåt vapen. Det kan vara en bluff, men de flesta skulle välja att göra som bankrånaren säger för att de inte vill dö. Din trovärdighet är noll.
Vapen finns. Återkom när det finns bevis för att gud finns.
Citera
2018-09-07, 23:24
Medlem
Citat:
Nej, i det här fallet är det Gud som ger dig en biljett på flyget till himlen. Men vissa får lite mer lön i himlen än andra. De som har tjänat Gud i hela sitt liv får mer än de som bara tror utan att egentligen ha gjort så mycket väsen av sig. Baserat på liknelsen om talenterna.
Ja, att då jämföra med ett lotteri blir helt galet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in