2018-09-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Precis. Så sluta låtsas att du vet vem som vinnar.
Jag har inte hävdat att jag vet vem som vinner, jag säger bara att jag känner till villkoren för vinst.
Citera
2018-09-07, 22:58
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Skillnaden är att bibeln bekräftas av många profeter, medan Spindelmannen är produkten av en anda mans fantasier. Du har hört evangeliet men valt att inte tro. Är ateister verkligen så förvirrade? Inte underligt att ni inte kan tro på Gud, som skapar ordning medan världens herre satan skapar oordning genom sina många lögner.
Var kan man läsa om dessa profeter?
Det finns fortfarande inget att välja angående dina påståenden.
Citera
2018-09-07, 23:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du har hört evangeliet, men valt att inte tro på budskapet, då har du gjort ett val. Du kan fortsätta ljuga för dig själv, för ingen annan tror dig.
Evangeliet kan vara påhittat, så det är inget jag funderat på att välja något om.
Vad har jag ljugit om?
Citera
2018-09-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag kan köpa alla lotter i ett lotteri.
Ett lotteri är random. Vinnaren dras.
Så du kan nog sluta med denna konstiga analogi nu.
Det blir dyrt. Du förlorar på det för en del av pengarna går ju till den som anordnar lotteriet. Ett lotteri är förutbestämt (OMG, låt inte Bogomil läsa detta!) för det är bara ett fåtal lottnummer som får dela på vinsten. Så du kan nog sluta låtsas att du förstår dig på liknelser eller verkligheten de flesta av oss lever i.
Citera
2018-09-07, 23:02
Medlem
Citat:
Visst väljar en del att inte "tro". Men vad är din poäng med att profilera detta?
För att vissa ateister lever i förnekelse.
Citera
2018-09-07, 23:04
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Det är högst osäkert att du får högsta vinsten i ett lotteri,
Ja, det är ju risken med att delta i ett lotteri.

Citat:
men evangeliet lovar evigt liv åt alla som tror. Ändå väljer du att inte ta det säkra före det osäkra och tro på evangeliets budskap. Det är ett synnerligen korkat beslut enligt mig.
Det är inget korkat med att ignorera ett lotteri där det inte går att kontrollera om vinsten existerar.
Tvärtom, det är korkat att blint lita på vad som påstås.
Citera
2018-09-07, 23:06
Medlem
Citat:
Är antalet författare viktigt? Spindelmannen har också flera författare. Ökar chansen för att det är sant då?
De spinner vidare...pun intended...på två mäns fantasi. Dessutom är Spindelmannen en människa, inte en gud.
Citera
2018-09-07, 23:09
Medlem
Citat:
Jag har fått massa olika förklaringar, och ingen har övertygat mig. Det har inget med val att göra.
Jag skulle vilja att älvor fanns, men jag kan inte välja att tro på dem för det. Som du ser så har min vilja inget med saken att göra.
Det har allt med val och förståelse att göra. Du vill inte bli lurad, alltså väljer du att inte tro. Det är okej, för du ska bara tro på Gud, gör du det blir du rättfärdig inför Gud. Men inte heller det tror du på för att falska profeter har gjort dig förvirrad.
Citera
2018-09-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Var kan man läsa om dessa profeter?
Det finns fortfarande inget att välja angående dina påståenden.
I bibeln. Du har alltid ett val.
Citera
2018-09-07, 23:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så sluta låtsas att du vet vem som vinnar.

Citat:
Jag har inte hävdat att jag vet vem som vinner, jag säger bara att jag känner till villkoren för vinst.

Nej, du känner inte heller villkoren för "vinst".
Citera
2018-09-07, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Evangeliet kan vara påhittat, så det är inget jag funderat på att välja något om.
Vad har jag ljugit om?
Då har dragit slutsatsen att evangeliet inte är trovärdigt, och som en konsekvens av det valt att inte tro på evangeliet. Du ljuger för dig själv när du säger att du inte har nåt val.
Citera
2018-09-07, 23:14
Medlem
Citat:
Det blir dyrt. Du förlorar på det för en del av pengarna går ju till den som anordnar lotteriet. Ett lotteri är förutbestämt (OMG, låt inte Bogomil läsa detta!) för det är bara ett fåtal lottnummer som får dela på vinsten. Så du kan nog sluta låtsas att du förstår dig på liknelser eller verkligheten de flesta av oss lever i.
Ja, självklart förlorar jag om jag köper alla lotter.
Menar du alltså att om alla i världen tror på Gud (köper en lott), så kommer han bara dra ett fåtal vinnare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in