Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-05, 20:49
  #1
Medlem
Hej,

Jag söker information om reglerna för att kunna hyra ut kontorsrum till eget AB i hyresrätt men tycker inte att det är så tydligt.

På följande sida gör de skillnad på hyresrätt och bostadsrätt:
https://www.privataaffarer.se/articl...t-jobba-hemma/
Citat:
Bor du i hyreslägenhet kan du hyra ut ett arbetsrum till din firma för den faktiska hyreskostnaden, det vill säga samma kvadratmeterhyra som du själv betalar. Har du en bostadsrätt eller en villa kan du hyra ut ett rum till din firma till marknadsmässigt pris

På alla andra ställen jag läser så kan jag inte riktigt hitta samma särskiljning mellan hyresrätt och bostadsrätt. Så min fråga är egentligen, kan jag hyra ut ett rum till marknadsmässig pris till mitt egna AB i en hyresrätt? Eller är det som ovan beskrivning, att jag bara kan ta ut den faktiska kvadratmeterhyran som jag själv betalar?
Citera
2018-09-05, 20:54
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wmds
Hej,

Jag söker information om reglerna för att kunna hyra ut kontorsrum till eget AB i hyresrätt men tycker inte att det är så tydligt.

På följande sida gör de skillnad på hyresrätt och bostadsrätt:
https://www.privataaffarer.se/articl...t-jobba-hemma/


På alla andra ställen jag läser så kan jag inte riktigt hitta samma särskiljning mellan hyresrätt och bostadsrätt. Så min fråga är egentligen, kan jag hyra ut ett rum till marknadsmässig pris till mitt egna AB i en hyresrätt? Eller är det som ovan beskrivning, att jag bara kan ta ut den faktiska kvadratmeterhyran som jag själv betalar?

Texten är väl solklar? Enbart kvadratmeterpris i fallet hyresrätt.
Citera
2018-09-05, 20:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Texten är väl solklar? Enbart kvadratmeterpris i fallet hyresrätt.

Ja, precis som jag säger, så framgår det tydligt på den länken men har varit inne på ett tiotal andra sidor som försöker förklara omdrådet och där framgår inte detta. Men du säger att det alltså stämmer?
Citera
2018-09-05, 22:35
  #4
Medlem
Oj, det här är Good news. Jag hade uppfattningen att om AB ska hyra ett rum så måste rummet ha egen ingång i hemmet. Detta gäller alltså inte?
Citera
2018-09-05, 23:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattu
Oj, det här är Good news. Jag hade uppfattningen att om AB ska hyra ett rum så måste rummet ha egen ingång i hemmet. Detta gäller alltså inte?

Det kravet är för att göra avdrag på företaget för tex. kontorsmöbler.

Självklart kan du hyra ut vad som helst privat till företaget utan krångel. Förutsättningen är att det görs till marknadsmässigt pris.
Citera
2018-09-05, 23:03
  #6
Medlem
Hehe, försök beskriva varför du skall hyra ut del av din bostad till ditt företag till marknadsmässig hyra?
Detta gäller: Hyra ut "*del av lgh" gör du utan världens tillstånd.
(Privatperson).
Jag är bäst på hyresrätter. När det gäller hyra ut del till företag så gäller andra regler. Bostadsrätt år inte din lägenhet. Handlar det om att få in företaget/ bolaget för avdragens skull eller att få in stålar i allmänhet. Då hyr du ut rummet till 4 ggr högre än marknaden brukar ligga. helt lagligt.
Citera
2018-09-05, 23:29
  #7
Medlem
Villa är ofta äganderätt finns vissa lägenheter där du äger, bostadsrätt är du "hyresgäst" i föreningen. Ser att du har hyresrätt då kan du dra av för den del som är "kontor" dvs skrivbord stolen och faxen som de tar upp i yta. (Om det var 30% av yta eller hyra ) 25 år sen. Låter märkligt att hyra ut till sig själv trots AB. Du kan hyra ut ett rum för 4-600 dygnet, ef 60.000 får du skatta. Polaren gjorde så, till försvaret bl.a. Ska hämta honom, en annan fick nej då han skulle ha företag i lägenheterna.
Citera
2018-09-05, 23:45
  #8
Medlem
Skatteverket har öppet dygnet runt skicka fråga och visa svaret rött för att va säker så kolla två de andra två "inblandade" organisationerna.
Citera
2018-09-14, 09:05
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansBlixt
Skatteverket har öppet dygnet runt skicka fråga och visa svaret rött för att va säker så kolla två de andra två "inblandade" organisationerna.

Bra råd! För er som är intresserade så fick jag följande svar från Skatteverket.

Min fråga:
Citat:
Är det möjligt att hyra ut ett rum i min hyresrätt (alltså ej bostadsrätt) till marknadsmässigt pris till mitt AB?

Svar från Skatteverket:
Citat:
Ja, det är möjligt. Hyran ska då motsvara max marknadsvärde (vad bolaget skulle få betala för motsvarande hos någon annan) för att bolaget ska få avdrag för kostnaden som lokalhyra och för att det för dig inte ska klassas som lön. Ett hyresavtal ska upprättas. När man hyr ut till eget bolag gäller inga schablonavdrag från hyresintäkten, utan det är enbart om man kan påvisa ökade kostnader pga uthyrningen som man kan göra något avdrag. Du tar sedan upp detta i din inkomstdeklaration vid punkten Uthyrning av privatbostad och skattesatsen är 30 %.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback