2018-08-31, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwinist
Den stora majoriteten kompositörer och innovatörer är fortfarande män. Trots att i väst så har kvinnor precis alla chanser som män har. Fattar du?

Och jo, att män har högre varians i kreativ förmåga är välbellagt, det replikeras i alla kulturer.

Nej det är de inte.

I samma takt som vi blivit jämställda och slutar se på män och kvinnor som helt skilda väsen, med mannen i topp! så börjar kvinnorna komma.
Du har kvinnliga musikgenier som komponerar och är artister, du har kvinnliga konstnärer, du finner kvinnor snart sagt överallt i samhällets kreativa "topp".

Kruxet idag är att inom ex. naturvetenskap så har vi inte samma fenomen av ensamt geni i sin kammare...som förr. Det du har idag är teamwork. Därför ex. nobelprisen är mycket mer delade idag än förr.

Sen nej patriarkat "replikeras" i de festa kulturer vi känt/ känner till. och så fort du har patriarkat så går det inte ta detta samhällssystems könsfördelning och dra massa slutsatser därur..
vänligen inse detta, för DET är nämligen extremt välbelagt av alla som kan använda skallen lite.
Citera
2018-08-31, 16:12
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej det är de inte.

I samma takt som vi blivit jämställda och slutar se på män och kvinnor som helt skilda väsen, med mannen i topp! så börjar kvinnorna komma.
Du har kvinnliga musikgenier som komponerar och är artister, du har kvinnliga konstnärer, du finner kvinnor snart sagt överallt i samhällets kreativa "topp".

Kruxet idag är att inom ex. naturvetenskap så har vi inte samma fenomen av ensamt geni i sin kammare...som förr. Det du har idag är teamwork. Därför ex. nobelprisen är mycket mer delade idag än förr.

Sen nej patriarkat "replikeras" i de festa kulturer vi känt/ känner till. och så fort du har patriarkat så går det inte ta detta samhällssystems könsfördelning och dra massa slutsatser därur..
vänligen inse detta, för DET är nämligen extremt välbelagt av alla som kan använda skallen lite.

Så det finns lika många kvinnliga Max Martins som manliga? Det var något helt nytt för mig, Svenska kvinnor är inte i närheten av att producera lika många världshits som svenska män producerar. Att fronta och framföra dem som Zara Larsson gör är en sak, att producera dem (det verkliga skapandet) är något annat.

Undrar då också varför feminister konstant gnäller om hur underrepresenterade kvinnor är bland filmregissörer och kompositörer om det skulle varar helt lika?
Citera
2018-08-31, 16:25
Medlem
Citat:
Så det finns lika många kvinnliga Max Martins som manliga? Det var något helt nytt för mig, Svenska kvinnor är inte i närheten av att producera lika många världshits som svenska män producerar. Att fronta och framföra dem som Zara Larsson gör är en sak, att producera dem (det verkliga skapandet) är något annat.

Undrar då också varför feminister konstant gnäller om hur underrepresenterade kvinnor är bland filmregissörer och kompositörer om det skulle varar helt lika?

Jag trodde vi pratade om kvalitet här (toppen) inte kvantitet?
Max Martin i all ära, men jag pratar lite mer kreativ integritet här inte kommersiellt P3 blask.

Du är bestämt lite trög
Förhållandena ÄR inte lika för män/ kvinnor i världen, inte heller så i Sverige. DETTA och inte att kvinnor på något sätt skulle vara underlägsna regissörer är skälet bakom att kvinnor inte syns bakom kamerorna i lika hög grad som män.

Den dagen vi verkligen har uppnått ett stadium där alla har lika möjligheter och kön inte är en fråga så är det fullt möjligt att du ändå kommer ha en dominans av ett kön på lite olika platser som kanske kan spegla nån form av biologi, men jag tror inte det kommer gälla filmregi.
Senast redigerad av Merapi 2018-08-31 kl. 16:30.
Citera
2018-08-31, 16:30
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Jag trodde vi pratade om kvalitet här (toppen) inte kvantitet?
Max Martin i all ära, men jag prata lite mer kreativ integritet här inte kommersiellt P3 blask.

Du är bestämt lite trög
Förhållandena ÄR inte lika för män/ kvinnor i världen, inte heller så i Sverige. DETTA och inte att kvinnor på något sätt skulle vara underlägsna regissörer är skälet bakom att kvinnor inte syns bakom kamerorna i lika hög grad som män.

Det är även långt fler manliga kompositörer bakom akterna du hör på P3. Och förmågan att skapa hitvänliga låtar är också kreativitet.

Och det är sant att förhållandena inte är lika i Sverige. Som Pansarverket mycket riktigt påpekar finns det massvis med stipendier och miljonsatsningar specifikt riktade till kvinnor på de områdena som inte existerar för män.

Citat:
Den dagen vi verkligen har uppnått ett stadium där alla har lika möjligheter och kön inte är en fråga så är det fullt möjligt att du ändå kommer ha en dominans av ett kön på lite olika platser som kanske kan spegla nån form av biologi, men jag tror inte det kommer gälla filmregi.

Problemet med er genusdårar är att ni ser ojämnt utfall som gynnar män som automatiskt bevis för att det finns osynliga strukturer som hindrar kvinnor eftersom ni inte kan acceptera att precis som kvinnor lyckas bättre inom en del områden pga biologiska orsaker så lyckas även män bättre inom andra områden av samma orsaker.

Kvinnor har inte bara lika många möjligheter som män inom de områdena i Sverige. Ni har fler.
Senast redigerad av Darwinist 2018-08-31 kl. 16:33.
Citera
2018-08-31, 16:33
Medlem
Citat:
Det är även långt fler manliga kompositörer bakom akterna du hör på P3. Och förmågan att skapa hitvänliga låtar är också kreativitet.

Och det är sant att förhållandena inte är lika i Sverige. Som Pansarverket mycket riktigt påpekar finns det massvis med stipendier och miljonsatsningar specifikt riktade till kvinnor på de områdena som inte existerar för män.

Citat:
Problemet med er genusdårar är att ni ser ojämnt utfall som gynnar män som automatiskt bevis för att det finns osynliga strukturer som hindrar kvinnor eftersom ni inte kan acceptera att precis som kvinnor lyckas bättre inom en del områden pga biologiska orsaker så lyckas även män bättre inom andra områden av samma orsaker.

Kvinnor har inte bara lika många möjligheter som män inom de områdena i Sverige. Ni har fler.

visst...men jag pratar "toppen" i artisteri/ förmåga/skaparkraft som liksom kommer vara längre i folks minne än 5 minuter efter att man slagit av radion.

Aretha Franklin ex. kommer leva längre än Max Martin i folks medvetande.
Fever Ray ex. är fan så mycket mer nyskapande och begåvat än Max Martin.

Men smaken är som baken.

nej vi ser rätt synliga strukturer och mer osynliga som huvudsakliga skälen till dessa ojämna utfall inte som du tycks tro nån slags manlig överlägsenhet.
Senast redigerad av Merapi 2018-08-31 kl. 16:41.
Citera
2018-08-31, 16:40
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Aretha Franklin ex. kommer leva längre än Max Martin i folks medvetande.
Fever Ray är fan så mycket mer nyskapande och begåvat än Max Martin.
Aretha Franklins största hits skrevs av män, du vet, människor med snopp. Vilket bara stärker min poäng. Fever Ray (som kommer vara bortglömd långt före musiker som exempelvis Depeche Mode, Aphex Twins, David Guetta och Tiesto för att nämna några få) har också en manlig producent.

Förstår du skillnaden på att vara performer och producer? Vilket kräver mest kreativitet, att sjunga en låt eller att skriva den? Är någon som sjunger en aria av Mozart ett lika stort geni som Mozart som faktiskt komponerade den?
Senast redigerad av Darwinist 2018-08-31 kl. 16:56.
Citera
2018-08-31, 16:43
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
nej vi ser rätt synliga strukturer och mer osynliga som huvudsakliga skälen till dessa ojämna utfall inte som du tycks tro nån slags manlig överlägsenhet.

De enda synliga strukturerna som existerar är alla miljonsatsningar och stipendier som enbart riktar sig till kvinnliga entreprenörer, producenter och regissörer.

Eftersom vi båda är överens om att kvinnor lyckas bättre än män inom en del områden av biologiska skäl så undrar jag om det finns ett enda område där du erkänner att män lyckas bättre pga biologi? Kan du inte nämna ett enda är du uppenbart sexistisk och anser att kvinnor är biologiskt överlägsna.
Citera
2018-08-31, 16:55
Medlem
Citat:
Aretha Franklins största hits skrevs av män, du vet, människor med snopp. Vilket bara stärker min poäng. Fever Ray har också en manlig producent.

Suck jag skrev..artisteri, begånvning och skaparkraft!
återigen läs!

Artisteri är att återge musik eller vad det nu gäller, detta är inget som vem som helst kan göra.
Att sjunga såsom Aretha Franklin gjorde ex. eller manlig motsvarighet, Sam Cook ex. ÄR genialt artisteri. och båda kommer återstå i historien betydligt länge än någon Max Martin. Så är det bara.

Fever Ray är Karin Dreyer...det du tänker på är the Knife.
Citera
2018-08-31, 16:59
Medlem
Darwinists avatar
Citat:
Fever Ray är Karin Dreyer...det du tänker på är the Knife.
Ingen kommer veta vem Fever Ray är om 20 år. Det finns tusentals manliga artister inom elektronisk musik som gjort ett långt större intryck än henne. Hon är inte pionjär någonstans. Och jo, hon använder sig enbart av manliga producenter.

Varför finns så få kvinnliga kompositörer jämfört med manliga? Varför skriver så få kvinnliga artister sina egna låtar jämfört med manliga?

Sluta ducka frågan.

Och än en gång, finns det något område där män lyckas bättre än kvinnor av biologiska skäl? Ett enda?
Senast redigerad av Darwinist 2018-08-31 kl. 17:02.
Citera
2018-08-31, 17:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
För att återknyta till trådens ämne så kan man nog istället dra slutsatsen att det är pojkar som tvingats till flicklekar som blir metoo-män. I Sverige var det i princip bara vänster-hen-feminist-soja-män som visade sig vara våldtäktsmän. Ja & så en massa blattar förstås, men det är inte själva poängen.
Citera
2018-08-31, 17:42
Medlem
Citat:
Ingen kommer veta vem Fever Ray är om 20 år. Det finns tusentals manliga artister inom elektronisk musik som gjort ett långt större intryck än henne. Hon är inte pionjär någonstans. Och jo, hon använder sig enbart av manliga producenter.

Varför finns så få kvinnliga kompositörer jämfört med manliga? Varför skriver så få kvinnliga artister sina egna låtar jämfört med manliga?

Sluta ducka frågan.

Och än en gång, finns det något område där män lyckas bättre än kvinnor av biologiska skäl? Ett enda?

Det tror jag nog. Sen står hon själv med som producent på alla spåren. Sen nej hon är inte pionjär inom sin genre nej, men hon har en helt egen musikalisk original stil, vilket man alltså inte direkt kan anklaga Max Martin för. (helt min egen åsikt) och pratar man om genialitet inom konst, dit musik hör, så är det detta man klassar högst inte hur kommersiellt gångbar man är.

Som sagt det blir fler och fler kvinnliga kompositörer, singer songwriter.
men jag förstår att du inte klarar av att ta in detta faktum. Du ger dig väl ut, var nånstans du nu söker din musik, och letar enbart män, eller hur? för du är tvärsäker på att enbart män är värt lyssna på.

En hel del sportgrenar så måste kvinnor ha egna klasser för män slår ut dem pga fysiskt annars.
Precis som brottare inom samma kön har olika vikt-klasser.

Motsvarande inom sport är vissa sportgrenar som kräver extrem vighet, där kvinnor i regel klår män.
Citera
2018-08-31, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
För att återknyta till trådens ämne så kan man nog istället dra slutsatsen att det är pojkar som tvingats till flicklekar som blir metoo-män. I Sverige var det i princip bara vänster-hen-feminist-soja-män som visade sig vara våldtäktsmän. Ja & så en massa blattar förstås, men det är inte själva poängen.

Tror du Weinstein, Kulturprofilen, Trump, Timell m.m. tvingades till flicklekar på sina dagis?
Tro inte ens alla dessa gick på dagis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in