Citat:
Ursprungligen postat av
Dark_driver
Hej jag kommer bli kallad till rättegång har aldrig i hela mitt liv varit på en sådan hur går det till vilka pratar kommer jag som misstänkt få säga något vilken nytta gör min advokat kommer jag få träffa han innan rättegången? hur lång tid tar det innan jag blir kallad gäller drograttfylleri och ringa narkotikabrott kommer vittnet bli kallat polisen såg mig ej bara ett vittne räcker verkligen bara 1 vittne för att bli fälld då polisen inte såg mig köra och det finns ingen teknisk bevisning som styrker körning
Vad för skolgång har du haft egentligen?
Inte koll på hur en rättegång fungerar, det lär man sig i åk. 8
Nåja.
Såhär kommer det gå till:
Åklagaren kommer att läsa upp en gärningsbeskrivning, dvs han eller hon kommer beskriva händelseförloppet utifrån den bevisning som förundersökningen innehåller. Efter det kommer du frågas hur du ställer dig till dessa anklagelser, du kan då neka eller erkänna. Du kan även välja att vara tyst och låta din advokat prata, ni kommer att ha ett möte innan rättegången där du förklarar din ståndpunkt. Viktigt att poängtera här då du tycks sakna grundläggande kunskap är att svenska advokater inte agerar under samma regelverk som amerikanska (vilket en skrämmande del av svenska folket tycks tro) och inte får ljuga i rätten, det går i strid med god advokatsed.
I kort innebär detta att om du erkänner brott för din advokat så kommer denne avsäga sig uppdraget om du vill neka i rätten.
När du nekat eller erkänt kommer åklagaren att visa sin bevisning, höra vittnen etc. I Sverige kan man som huvudregel inte döma endast på någons erkännande även om det har skett. Åklagaren kommer sannolikt åberopa förhör, ställa frågor till vittnet osv. Din advokat kommer även ställa frågor till vittnet. När all bevisning är avklarad kommer du frågas om du vill tillägga något.
Sedan gör rätten en bedömning i skuldfrågan, dvs om du ska dömas eller ej.
Vilken nytta gör då advokaten?
Det beror på om du nekar eller erkänner brott.
Nekar du är det advokatens uppgift att försöka få dig frikänd genom att peka på hål i åklagarens bevis. Erkänner du är det advokatens uppgift att se till att du får ett korrekt straff utifrån omständigheterna. Finns det teknisk bevisning och ett vittne som sett dig köra rekommenderar jag att erkänna då du kommer bli fälld oavsett. Din enda chans att frias rörande rattfyllan är om vittnet anses ha oerhört låg trovärdighet men det kan du inte påverka.
Hur lång tid innan du blir kallad?
Beror helt på vart i landet du bor samt hur tingsrättens schema ser ut, det kan jag inte svara på. Rekommenderar att du frågar förundersökningsledaren (dvs åklagaren).
Kommer vittnet bli kallad till rättegången?
Självfallet. I Sverige gäller muntlighetsprincipen vilket innebär att allt ska föras muntligt under huvudförhandlingen, däremot kan vittnet höras exempelvis över telefon om det finns omständigheter som försvårar närvaro. Det mest sannolika är dock att vittnet infinner sig.
Här har du en kort film som visar hur det kan gå till under en rättegång.
http://www.domstol.se/Brott--straff/...del-pa-krogen/
Har du fler frågor så citera detta inlägg eller skicka PM.
Ska nämnas att rattfylla (även drograttfylla) är ett så kallat artbrott vilket har fängelse som huvudregel, är du ostraffad sedan tidigare ter sig dock fängelse osannolikt. Körkortet kan du dock vinka adjö till.