Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-26, 23:15
  #13
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har en skåpbil med en totalvikt på tre ton, oftast i vardagen väger den väl strax där under.

Det händer emellertid när jag känner för att vara dummare och mer vårdslös än vanligt att jag överlastar den några hundra kilo, den känns ganska ormig på vägen då, även om jag fördelar lasten hyggligt jämnt i själva lastutrymmet.

Ska man överlasta ska man nog i möjligaste mån försöka få tyngdpunkten långt fram, vid maxlast är det tillräckligt som bärs av bakaxeln, lika bra att låta framaxeln ta så mycket av överlasten som möjligt.
Citera
2018-08-26, 23:22
  #14
Medlem
3 ton på en LL går ej.
~runt 2 på budisarna går utan problem.
Citera
2018-08-27, 06:39
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag har en skåpbil med en totalvikt på tre ton, oftast i vardagen väger den väl strax där under.

Det händer emellertid när jag känner för att vara dummare och mer vårdslös än vanligt att jag överlastar den några hundra kilo, den känns ganska ormig på vägen då, även om jag fördelar lasten hyggligt jämnt i själva lastutrymmet.

Ska man överlasta ska man nog i möjligaste mån försöka få tyngdpunkten långt fram, vid maxlast är det tillräckligt som bärs av bakaxeln, lika bra att låta framaxeln ta så mycket av överlasten som möjligt.

När du lastar ska du få lastvikten jämnt utspridd på alla axlar. Sen är det lite skillnad att lasta gånger 3 maxlasten.
Citera
2018-08-27, 06:51
  #16
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intekvn
Sen är det lite skillnad att lasta gånger 3 maxlasten.

Det var det som var det viktigaste budskapet i mitt inlägg. Jag menar att en och en halv gånger maxlasten, som jag har provat någon gång, är nog så fel
Citera
2018-08-27, 07:59
  #17
Medlem
Men kan du inte bara ge fn i att skita i trafikreglerna...

De är främst till för att skydda liv och säkerhet för oskyldiga trafikanter - Inte för att dra in kulor till statskassan eller att göra livet surt för snåla fordonsägare/trafikanter.

Och vi vill slippa att läsa/skriva om ännu en dum förare som med överlastad skåpbil mördat en barnfamilj/tvåhjulingsförare.
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-08-27 kl. 08:10.
Citera
2018-08-28, 05:40
  #18
Medlem
Här har du en som redan prövat att lasta 3 ton på en lättlastare:

http://www.tidningenproffs.se/nyhet/...verlastrekord/

Citat:
Föraren får böter för att ha överskridit maxlastenoch hans körkort omhändertas med den 48-timmarsrespit som polisen har möjlighet att ge. Den större lastbilen får sedan köra tre vändor för att få bort överlasten.


Du är sugen på att bli ny rekordhållare...?
Citera
2018-08-28, 19:35
  #19
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Kolla i regbevkset vad tillverkaren garanterar för last. Jag tror bilen håller. Men på gränsen. Tänk på att överlast sliter mycket på bilen.
Kan det vara så att samma modell även säljs som tungt fordon, för att funka för fler kunder? Om ja, kan man kolla upp vilken last bilmodellen är konstruerad för?
Citera
2018-09-01, 04:08
  #20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stormensoga
Hur mycket kan jag lasta på flaket på en skåpbil typ Renault Master eller liknande med bakgavellyft?


Jag är säker på att jag kommer behöva överlasta bilen, och jag vet att körkortet ryker, böter osv så det behöver ni inte förklara.


Man får lasta ca 1 ton på en såndär, jag behöver lasta åtminstone 3 ton.

Om jag sprider ut lasten jämnt över flaket, ocj kör jävligt försiktigt pallar bilen det? Eller kommer jag knäcka balken eller bakaxeln på den?

Tack på förhand!
För ett tag sen läste jag en artikel om en som hade kört överlast, bakaxeln gick åt helvete, ett bakhjul for iväg och träffa en människa så olyckligt att han dog innan ambulans kom till platsen...den lastbilen hade dubbelmontage av bakdäcken och en 1000L vattentank på flaket, vill du hamna i tidningen för en liknande olycka?
Citera
2018-09-01, 23:24
  #21
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Ge fan i det bara, talar av egen erfarenhet som gav mig fyratusen kronor i böter.

Åk två gånger och ät förlusten, det är billigast så. Är du överlastad så syns det oavsett hur du packar.
Man packar inte en lastbil - Man lastar den. Packar man packar man kartonger.
Citera
2018-09-14, 13:24
  #22
Medlem
orvarens avatar
Lasta tre ton,åka skit-sakta,vara nojjig och ser en polis dig så syns det på långt håll att du är överlastad..för att inte tala om alla andra risker..

Eller åka åtminstone två,eller ännu bättre tre vändor i normal hastighet, utan nojja och veta att bilen kommer hålla även efter detta..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback