Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-26, 18:30
  #1
Medlem
Hur mycket kan jag lasta på flaket på en skåpbil typ Renault Master eller liknande med bakgavellyft?


Jag är säker på att jag kommer behöva överlasta bilen, och jag vet att körkortet ryker, böter osv så det behöver ni inte förklara.


Man får lasta ca 1 ton på en såndär, jag behöver lasta åtminstone 3 ton.

Om jag sprider ut lasten jämnt över flaket, ocj kör jävligt försiktigt pallar bilen det? Eller kommer jag knäcka balken eller bakaxeln på den?

Tack på förhand!
Citera
2018-08-26, 18:37
  #2
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stormensoga
Hur mycket kan jag lasta på flaket på en skåpbil typ Renault Master eller liknande med bakgavellyft?


Jag är säker på att jag kommer behöva överlasta bilen, och jag vet att körkortet ryker, böter osv så det behöver ni inte förklara.


Man får lasta ca 1 ton på en såndär, jag behöver lasta åtminstone 3 ton.

Om jag sprider ut lasten jämnt över flaket, ocj kör jävligt försiktigt pallar bilen det? Eller kommer jag knäcka balken eller bakaxeln på den?

Tack på förhand!

Bara en idé men har inte bilen dragkrok så kan du lasta hälften i bilen och hälften på släpet ?

Eller om du har BE körkort så kan du ju lasta 2,5 ton typ på en 3,5 tons trailer och resten i skåpbilen ?

I övrigt så på 3,5 tons släpar har jag lastat runt 7-8 ton ibland och slösarna och däcken har pallat det. Det har självfallet varit dubbla axlar på slädarna.

Dock får man ju köra i cirka 40-50 annars blir det farligt!

Så om axlar på kraftiga släp klarar kraftig överlast bör ju även en skåpbil klara åtminstone dubbla lasten jämfört med vad som står.
__________________
Senast redigerad av bergwall94 2018-08-26 kl. 18:41.
Citera
2018-08-26, 18:42
  #3
Medlem
Mackan52s avatar
Jag har själv kört överlast med en skåpbil som du beskriver.

Det kommer synas och du riskerar att något går sönder under färd om det inte redan gör det när du lastar. Det är en jävla skillnad på 1000 kg och 3000 kg. Så ge fan i det, det kommer bara ge dig huvudvärk.
Citera
2018-08-26, 19:07
  #4
Medlem
Ja kanske inte blir riktigt 3 ton heller , men man får fylla däcken med typ 1bar extra i varje däck sen får man väl hålla koll när man lastar, sista man vill är ju att bilen ska braka ihop efter vägen..

Det är rör som går att lägga jämnt över flaket så det blir ju en bra fördelning, men som sagt det kommer bli tungt som fan.



Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Jag har själv kört överlast med en skåpbil som du beskriver.

Det kommer synas och du riskerar att något går sönder under färd om det inte redan gör det när du lastar. Det är en jävla skillnad på 1000 kg och 3000 kg. Så ge fan i det, det kommer bara ge dig huvudvärk.
Citera
2018-08-26, 19:11
  #5
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stormensoga
Hur mycket kan jag lasta på flaket på en skåpbil typ Renault Master eller liknande med bakgavellyft?


Jag är säker på att jag kommer behöva överlasta bilen, och jag vet att körkortet ryker, böter osv så det behöver ni inte förklara.


Man får lasta ca 1 ton på en såndär, jag behöver lasta åtminstone 3 ton.

Om jag sprider ut lasten jämnt över flaket, ocj kör jävligt försiktigt pallar bilen det? Eller kommer jag knäcka balken eller bakaxeln på den?

Tack på förhand!
Väldigt många skåpbilar går med överlast, kan du få tag i en med tvillingmontage på bakaxeln så är det ju bra. Annars så rekommenderar jag dig att höja trycket en del i däcken. Dock så skulle jag rekommendera dig att köra två eller tre vändor.
Citera
2018-08-26, 19:13
  #6
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stormensoga
Ja kanske inte blir riktigt 3 ton heller , men man får fylla däcken med typ 1bar extra i varje däck sen får man väl hålla koll när man lastar, sista man vill är ju att bilen ska braka ihop efter vägen..

Det är rör som går att lägga jämnt över flaket så det blir ju en bra fördelning, men som sagt det kommer bli tungt som fan.

Ge fan i det bara, talar av egen erfarenhet som gav mig fyratusen kronor i böter.

Åk två gånger och ät förlusten, det är billigast så. Är du överlastad så syns det oavsett hur du packar.
Citera
2018-08-26, 19:15
  #7
Medlem
Tripportreats avatar
Lite överlast är bl en sak, men tre gånger maxlast är rätt häftigt - ta dig en funderare på om det är värt risken.

Du riskerar:
Dryga böter
Bilens strukturella integritet
Styrförmåga
Bromssträcka

Finns garanterat mer men kommer inte på det nu.

//tripportreat
Citera
2018-08-26, 19:16
  #8
Medlem
Känns väldigt riskabelt och om det är långt är det ju ännu större risk att det går fel.
Ett råd; gör det inte
Citera
2018-08-26, 20:35
  #9
Medlem
Får se hur man gör, man ser väl och känner väl när det börjar bli tungt..
Citera
2018-08-26, 20:36
  #10
Medlem
Conams avatar
Som redan sagt ovan, pumpa däcken och kör SAKTA!
Citera
2018-08-26, 21:06
  #11
Medlem
Två kineser lastade en lättlastbil med matvagnar, uppskattad vikt 3-5 ton. Båda däcken bak small i en uppförsbacke.. Bärgarn kom dit och ringde åkeriet jag jobbade åt då. Jag fick fara och lasta över allt till en 18t lastbil . Ramen håller nog, tror nog däcken far först, då jag har sett det med egna ögon.
Citera
2018-08-26, 22:58
  #12
Medlem
Hegamons avatar
Kolla i regbevkset vad tillverkaren garanterar för last. Jag tror bilen håller. Men på gränsen. Tänk på att överlast sliter mycket på bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback