2018-08-20, 16:48
Medlem
Göran Rosenberg anmäler i Expressen den tragiska nyheten att en israelisk förkämpe för liberala ideal nu slutligen har gått ur tiden vid 94 års ålder. Det är Uri Avnery som gått hädan.

Citat:
Bara några dagar innan pennan slogs ur den 94-årige Uri Avnerys hand, envisades han fortfarande – och fortfarande förgäves. I sin sista krönika (daterad den 4 augusti), tvingades han i stället konstatera att Israels parlament den 19 juli hade drivit igenom en grundlag som också formellt raserade idén om Israel som en demokratisk stat för alla sina medborgare. Och därmed allt som Uri Avnery hade drömt om och kämpat för under större delen av sitt långa liv, och därmed under större delen av staten Israels existens.
"Det är en lag som i sin uppenbart halvfascistiska karaktär ställer oss inför ett val: vilka är vi, vad vill vi, vart hör vi?", blev Avnerys sista ord till Israel.

https://www.expressen.se/kultur/ide/...an-kampat-for/

Enligt Rosenberg så bedrev Avnery under många och långa år ett eget mediakrig för ett mångkulturellt Israel. Hans tankar verkar dock inte ha fått det genomslag som han kämpade för. Den utvecklingsväg som Israel slagit in på är en väg som leder bort från mångkulturen.

Kanske kommer det judiska folket än en gång att visa vägen framåt är en reflexion? Själv är jag inte förtjust i tanken, men judarna har ju onekligen vid det här laget lång erfarenhet av att leva med en stor muslimsk minoritet.
Citera
2018-08-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
I Sverige har vi SD som inte kan svara på om de fördrar Centerpartiet framför Alternativ för Sverige. Detta är alltså Sveriges räddning.

Det lustiga med Sverige är att vi har en helt sinnessjuk konsensuskultur. Så när SD är tillräckligt stora kommer det bli som en snöbollseffekt. Jag gissar att den uppstår efter valet. Sedan blir svensken sverigedemokrat och då jävlar måste du vara sverigedemokrat annars får du inte vara med och leka med andra svenskar.

Två funderingar. Sverigedemokraterna har uppenbarligen tagit beslutet att inför det kommande valet lägga sig på frihjul och söka rulla genom valrörelsen utan ytterligare kontroverser. Inga utspel, inget som kan störa eventuella marginalväljare. Efter valet så vet vi om det var ett beslut som gynnade partiet i väljarnas ögon. Själv är jag tveksam. Det verkar som om partiet har tappat momentum.

Min hypotes vad gäller den svenska konsensuskulturen är att svenskarna som ett kollektiv betraktar sig som ett folk - en stam om man så vill - och därför alltid förtvivlat söker det breda konsensus för att undvika de farliga konflikter som riskerar att följa om man ställer broder mot broder. Svensken är alltså djupt tribal till sin natur. Det leder naturligtvis till problem om det ledande skiktet har en annan vilja än svensken i gemen.
Citera
2018-08-20, 17:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
I Sverige har vi SD som inte kan svara på om de fördrar Centerpartiet framför Alternativ för Sverige. Detta är alltså Sveriges räddning.
Pest eller kolera är ett svårt val.
Båda saboterar för Sverige, AfS genom sin rasism som smutskastar all nationalism och sprider hat.
Jag skulle ta C - en ärligare motståndare , och det säger en del om AfS.
(Var det MSM som frågade och fick in en plug för AfS?)
Citera
2018-08-20, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Två funderingar. Sverigedemokraterna har uppenbarligen tagit beslutet att inför det kommande valet lägga sig på frihjul och söka rulla genom valrörelsen utan ytterligare kontroverser. Inga utspel, inget som kan störa eventuella marginalväljare. Efter valet så vet vi om det var ett beslut som gynnade partiet i väljarnas ögon. Själv är jag tveksam. Det verkar som om partiet har tappat momentum.

Min hypotes vad gäller den svenska konsensuskulturen är att svenskarna som ett kollektiv betraktar sig som ett folk - en stam om man så vill - och därför alltid förtvivlat söker det breda konsensus för att undvika de farliga konflikter som riskerar att följa om man ställer broder mot broder. Svensken är alltså djupt tribal till sin natur. Det leder naturligtvis till problem om det ledande skiktet har en annan vilja än svensken i gemen.

Ja, jag tror också att Sverigedemokraternas mål är att skapa så litet friktion som möjligt. Detta är förövrigt länge uttalat. Skälet är naturligtvis att de hantera mängder med väljare just nu. De siktar på ett resultat på omkring 25-26 procent. Då måste du äta dig in i delar av den lägre medelklassen och de röstar inte på revolutionärer. Smart? Tja, jag vet inte riktigt. Ja, kanske är det smart av dem. Ja, jag vill nog hävda att partiet har en rätt begåvad strategi givet vart de vill nå. Jag föredrar Alternativ för Sverige alla dagar i veckan framför Centerpartiet. Faktum är att jag föredrar Vänsterpartiet framför Centerpartiet. Det enda partiet i Sverige som jag möjligen ogillar mer än C är Miljöpartiet. För Jimmie Åkesson är det naturligtvis strategiskt att svara ”nix – jag vet inte” på frågan om vad han föredrar.

När det kommer till svensk konsensuskultur finns det rätt mycket antropologiska, statsvetenskapliga, historiska, religionshistoriska nationalekonomiska, psykologiska och sociologiska studier på svenskt beteende. Det finns evolutionsteorier som pekar på att svensken är ett stamfolk och där med har utvecklat en mycket hög nivå av internt förtroende. Sverige var fram till relativt nyligen ett land med mycket högt förtroende för samhälliga institutioner. Frågan är naturligtvis vad som händer när detta förtroende bryts? Det har hänt historiskt under 1800-talet när 1,5 miljoner svenskar lämnade Sverige för USA och Kanada.

Orsakerna var rent ekonomiska. Sverige var otroligt fattigt från 1850-talet fram till ungefär 1925. Detta trots att svenska befolkningen var i relativt strävsam, hade högre utbildning än andra och låg kriminalitet – däremot hade vi en mycket problematisk politisk elit som hade byggt upp dysfunktionella monopol, beskattade människor och gav generellt sätt litet tillbaka. Det blev inte bättre av att befolkningen markant hade ökat. Idag har svensken ingenstans att utvandra – vilket kommer innebära att den politiska eliten kommer att ersättas på samma sätt som socialdemokraterna ersatte de den borgerliga eliten.

Det som är intresseväckande är hur långt svensken kommer gå för att stöta ut den gamla eliten. Jag tror faktiskt inte på de här mätningarna som säger att SD ligger på 18-22 procent. De ligger bra mycket högre. Jag tror att måttet som sagt är rågat och när snöbollen är i rullning kommer det mesta svepas med. Sådan är svensken. Den här ”lilla ingenjören” som vi talar om kommer inte att komma ut – det handlar om ren frenetisk ilska.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Pest eller kolera är ett svårt val.
Båda saboterar för Sverige, AfS genom sin rasism som smutskastar all nationalism och sprider hat.
Jag skulle ta C - en ärligare motståndare , och det säger en del om AfS.
(Var det MSM som frågade och fick in en plug för AfS?)

Jag följer inte Alternativ för Sverige men jag tror inte de direkt sprider en massa hat. Däremot trollar nog de rätt duktigt på Twitter
Citera
2018-08-20, 18:02
Citat:
Den realistiska lösningen är att faktiskt acceptera att svensken vill ha det så här. Jag har inga problem med att svensken vill bo i ett tredje världen land. Vidare, Sverige har alltid varit ett ekonomiskt och kulturellt fattigt tredje världen land. Vi har aldrig haft en högkultur och egentligen ingen kultur värd att bevara. Själv bor jag hellre i Rwanda eller Bangladesh eller något land som har framtiden för sig och där politikerna klarar av att vrida på ratten för att lösa enkla problem. Vidare är det varmare, trevligare och mer estetiskt tilltalande folk än svensken.
Nu trollar du väl ändå.
Bangladesh eller Rwanda framför Sverige?
Sverige ingen kultur värd att bevara?
Trevligare och mer estetiskt tilltalande?
Citera
2018-08-20, 18:08
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Det finns ingen realistisk lösning på Sveriges otaliga politiska problem
...
Den realistiska lösningen är att faktiskt acceptera att svensken vill ha det så här. Jag har inga problem med att svensken vill bo i ett tredje världen land.
...
Själv bor jag hellre i Rwanda eller Bangladesh eller något land som har framtiden för sig och där politikerna klarar av att vrida på ratten för att lösa enkla problem. Vidare är det varmare, trevligare och mer estetiskt tilltalande folk än svensken.
...
Det lustiga med Sverige är att vi har en helt sinnessjuk konsensuskultur. Så när SD är tillräckligt stora kommer det bli som en snöbollseffekt. Jag gissar att den uppstår efter valet. Sedan blir svensken sverigedemokrat och då jävlar måste du vara sverigedemokrat annars får du inte vara med och leka med andra svenskar.

Så mycket ord för att säga att du gett upp Sverige och svenskar.

Är inte det en del av problemet? Mycket snack lite verkstad? Precis det som lett till mångkulturkaoset.

Att sprida defaitism hjälper liksom inte att lösa problemet utan är precis som du säger en acceptans.
Och vems ärenden går du då?
Citera
2018-08-20, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Nu trollar du väl ändå.
Bangladesh eller Rwanda framför Sverige?
Sverige ingen kultur värd att bevara?
Trevligare och mer estetiskt tilltalande?

Ja, jag trollar men det finns en poäng i det jag skriver. Svensken har konsekvent vägrat bestraffa politiker på valnatten trots att de är överens om problemen. I länder i tredje världen är till exempel korruption ett massivt problem som i sin tur har sina rötter i bland annat fattigdom. Däremot inför de inte progressiv pedagogik i skolorna, legaliserar homosexäktenskap eller avväpnar polisens rättigheter. I Bangladesh och Rwanda (som förövrigt går riktigt bra) diskuterar man de stora frågorna och man det man kan enkelt lösa löser man. Så fungerar det inte i Sverige eftersom vi bland annat präglas av den här höga tilliten till politikerna vilket gör att politikerna kan göra vad de vill utan att bestraffas.

När det kommer till svensk kultur tycker att den bör reformeras. Vi hade en fin gammal decentraliserad stamkultur där de flesta levde i traditionella kärnfamiljer, ägde sitt eget hus och var egna företagare. Jag går gärna tillbaka till den tiden - det gamla konservativa Sverige. När det kommer till estetiskt tilltalande så tycker jag att alla folk är vackra på sitt sätt. Däremot tycker jag att människor från tredje världen oftast är vänligare och lättare att kommunicera med än svenskar. Det har jag alltid tyckt.
Citera
2018-08-20, 18:19
Medlem
Citat:
Orsakerna var rent ekonomiska. Sverige var otroligt fattigt från 1850-talet fram till ungefär 1925. Detta trots att svenska befolkningen var i relativt strävsam, hade högre utbildning än andra och låg kriminalitet – däremot hade vi en mycket problematisk politisk elit som hade byggt upp dysfunktionella monopol, beskattade människor och gav generellt sätt litet tillbaka.

Det som idag är Sverige, alltså Norge och Finland exkluderat, var aldrig särskilt fattigt. Om vi tar bort små superekonomier såsom Holland och det betydligt större England strax efter den industriella revolutionen så låg Sverige under flera hundra år på Europasnittet eller över, och rikare än Tyskland, Frankrike och Italien.

Jag tror det är en myt som sprids av sossar att Sveriges ekonomiska välstånd grundlades med Hjalmar Branting, men Sverige var ett land välintegrerat i den europeiska gemenskapen och med en likartad ekonomisk utveckling.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...PP)_per_capita
Citera
2018-08-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det som idag är Sverige, alltså Norge och Finland exkluderat, var aldrig särskilt fattigt. Om vi tar bort små superekonomier såsom Holland och det betydligt större England strax efter den industriella revolutionen så låg Sverige under flera hundra år på Europasnittet eller över, och rikare än Tyskland, Frankrike och Italien.

Jag tror det är en myt som sprids av sossar att Sveriges ekonomiska välstånd grundlades med Hjalmar Branting, men Sverige var ett land välintegrerat i den europeiska gemenskapen och med en likartad ekonomisk utveckling.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...PP)_per_capita

Under mellankrigstiden så ökade välståndet igen om än inte i Tyskland. Det största problemet under 1800-talet var enligt min åsikt ojämlikhet. Jag håller definitivt inte socialdemokrater högt vilket inkluderar Per Albin Hansson men jag håller dem högre än dagens socialdemokrater. Tack för kommentaren och länken.

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Så mycket ord för att säga att du gett upp Sverige och svenskar.

Är inte det en del av problemet? Mycket snack lite verkstad? Precis det som lett till mångkulturkaoset.

Att sprida defaitism hjälper liksom inte att lösa problemet utan är precis som du säger en acceptans.
Och vems ärenden går du då?

Vad vill du att jag skall skriva? Beteendet hos svensken är ju för fan patologiskt. Det räcker med att eliten viftar med en regnbågfärgad FN-flagga och sjunger om ”alla människors lika värde” och svensken sjunger med. Det blir inte bättre av att svenskar inte är speciellt begåvade. Vi är duktiga tekniker, programmerare och ingenjörer med där tar det stopp.

Fan, om du läser migrationsutredningen från 1900-talets början slår de ju fast det är uppenbart något fel på svensken. Kurder, romer, syrianer/assyrier och ta mig fan danskar är mer nationalistiska och etnocentriska än svensken. Det är dock inte detta jag stör mig mest på men att svensken är så godtrogen och har sådan rubbat övertro till auktoriteter.

Du kan ta LO-kollektivet som exempel. Ledningen för denna massiva fackorganisation drar sina medlemmar pissar på sina medlemmar i princip varje dag. Medlemmarna betalar plikttroget sin medlemsavgift och fortsätter att välja dåliga ledare. Fan, till och med vägarna faller sönder och svensken fattar det inte om han fattar så rationaliserar han det och säger att det är nog värre i Colombia. Det finns då fan i mig inget annat land där eliterna kan verka i en helt skyddad verkstad utan någon som helst reaktion. Runt om i världen ser vi framtidshopp men i Sverige går allt bakåt. Allt blir sämre och sämre och trots att lösningarna är enkla så är det ingen jävel som kan, vågar eller vill implementera dem. Svensken har haft sin chans att resa sig upp men gjorde det inte så fuck him!

Jag går ingens ärende. Jag får inte betalt för att skriva här om jag fick det hade jag antagligen blivit miljonär.
Senast redigerad av Edgerton 2018-08-20 kl. 21:07.
Citera
2018-08-20, 21:02
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ja, jag trollar men det finns en poäng i det jag skriver. Svensken har konsekvent vägrat bestraffa politiker på valnatten trots att de är överens om problemen.

Svensken har inte haft så många möjligheter att bestraffa sina politiker för den förda politiken då ingen egentlig opposition existerat (åtminstone inte i den avgörande mångkultur- och massinvandringsfrågan) fram tills nyligen. Svenska politiker i symbios med media har ju bedrivit en ren kartellverksamhet i detta avseende, vad hade svensken kunnat göra egentligen? Revolution? Ansvaret ligger på svenska politiker som helt medvetet ignorerat folkviljan som under decennier velat annorlunda, vilket även varit väl känt.

Jag tycker inte att svenska folket ska klandras för detta, de har blivit bedragna å det grövsta. Man har bedrivit en fullständigt kriminell hetsjakt på de svenskar som opponerat sig, man har dessutom vidtagit alla till buds stående medel för att hålla svensken oinformerad om de många negativa konsekvenserna samt att man med rena lögner försökt få massinvandringen att framstå som lönsam och på alla vis positiv för landet.
Senast redigerad av McAz 2018-08-20 kl. 21:05.
Citera
2018-08-20, 21:09
Medlem
Linguass avatar
Citat:
...
Fan, om du läser migrationsutredningen från 1900-talets början slår de ju fast det är uppenbart något fel på svensken. Kurder, romer, syrianer/assyrier och ta mig fan danskar är mer nationalistiska och etnocentriska än svensken. Det är dock inte detta jag stör mig mest på men att svensken är så godtrogen och har sådan rubbat övertro till auktoriteter.
...

Kan du länka till denna? Vet inte vad den är för något men skulle gärna vilja läsa den.
Citera
2018-08-20, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Svensken har inte haft så många möjligheter att bestraffa sina politiker för den förda politiken då ingen egentlig opposition existerat (åtminstone inte i den avgörande mångkultur- och massinvandringsfrågan) fram tills nyligen. Svenska politiker i symbios med media har ju bedrivit en ren kartellverksamhet i detta avseende, vad hade svensken kunnat göra egentligen? Revolution? Ansvaret ligger på svenska politiker som helt medvetet ignorerat folkviljan som under decennier velat annorlunda, vilket även varit väl känt.

Jag tycker inte att svenska folket ska klandras för detta, de har blivit bedragna å det grövsta. Man har bedrivit en fullständigt kriminell hetsjakt på de svenskar som opponerat sig, man har dessutom vidtagit alla till buds stående medel för att hålla svensken oinformerad om de många negativa konsekvenserna samt att man med rena lögner försökt få massinvandringen att framstå som lönsam och på alla vis positiv för landet.
Jag håller med dig om att svenskarna blivit lurade, men bara för att de ville, och lät sig, bli lurade. Den usla skolan, och sjunkande prestationer, har väl gått hand i hand med en mer foglig väljarbas. Framför allt, vi förefaller ha den dummaste och mest omedvetna medelklassen i västvärlden, dvs människor som i traditionell är egentligen är långt ifrån dumma (som i ointelligenta), men de är/har varit uppenbart helt frikopplade från verkligheten (och utan konsekvenstänk) - utom på ett plan, plånbokens. White-Flighten har ju lett till ständigt höjda fastighetspriser. Allt fler svenskar känner sig på papperet (och efter försäljning, är) som små krösusar. Svenskarna är ett köpt folk. Det, och att de lät oss ledas av "feministiska" kvinnor, kan de brinna i helvetet för. Och kommer förmodligen göra det. I den muslimska varianten. Är man så pantad får man faktiskt skylla sig självt (man har aldrig blivit skjuten för att uttrycka åsikter i Sverige).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in