Citat:
Ursprungligen postat av
Ottokar
Två funderingar. Sverigedemokraterna har uppenbarligen tagit beslutet att inför det kommande valet lägga sig på frihjul och söka rulla genom valrörelsen utan ytterligare kontroverser. Inga utspel, inget som kan störa eventuella marginalväljare. Efter valet så vet vi om det var ett beslut som gynnade partiet i väljarnas ögon. Själv är jag tveksam. Det verkar som om partiet har tappat momentum.
Min hypotes vad gäller den svenska konsensuskulturen är att svenskarna som ett kollektiv betraktar sig som ett folk - en stam om man så vill - och därför alltid förtvivlat söker det breda konsensus för att undvika de farliga konflikter som riskerar att följa om man ställer broder mot broder. Svensken är alltså djupt tribal till sin natur. Det leder naturligtvis till problem om det ledande skiktet har en annan vilja än svensken i gemen.
Ja, jag tror också att Sverigedemokraternas mål är att skapa så litet friktion som möjligt. Detta är förövrigt länge uttalat. Skälet är naturligtvis att de hantera mängder med väljare just nu. De siktar på ett resultat på omkring 25-26 procent. Då måste du äta dig in i delar av den lägre medelklassen och de röstar inte på revolutionärer. Smart? Tja, jag vet inte riktigt. Ja, kanske är det smart av dem. Ja, jag vill nog hävda att partiet har en rätt begåvad strategi givet vart de vill nå. Jag föredrar Alternativ för Sverige alla dagar i veckan framför Centerpartiet. Faktum är att jag föredrar Vänsterpartiet framför Centerpartiet. Det enda partiet i Sverige som jag möjligen ogillar mer än C är Miljöpartiet. För Jimmie Åkesson är det naturligtvis strategiskt att svara ”nix – jag vet inte” på frågan om vad han föredrar.
När det kommer till svensk konsensuskultur finns det rätt mycket antropologiska, statsvetenskapliga, historiska, religionshistoriska nationalekonomiska, psykologiska och sociologiska studier på svenskt beteende. Det finns evolutionsteorier som pekar på att svensken är ett stamfolk och där med har utvecklat en mycket hög nivå av internt förtroende. Sverige var fram till relativt nyligen ett land med mycket högt förtroende för samhälliga institutioner. Frågan är naturligtvis vad som händer när detta förtroende bryts? Det har hänt historiskt under 1800-talet när 1,5 miljoner svenskar lämnade Sverige för USA och Kanada.
Orsakerna var rent ekonomiska. Sverige var otroligt fattigt från 1850-talet fram till ungefär 1925. Detta trots att svenska befolkningen var i relativt strävsam, hade högre utbildning än andra och låg kriminalitet – däremot hade vi en mycket problematisk politisk elit som hade byggt upp dysfunktionella monopol, beskattade människor och gav generellt sätt litet tillbaka. Det blev inte bättre av att befolkningen markant hade ökat. Idag har svensken ingenstans att utvandra – vilket kommer innebära att den politiska eliten kommer att ersättas på samma sätt som socialdemokraterna ersatte de den borgerliga eliten.
Det som är intresseväckande är hur långt svensken kommer gå för att stöta ut den gamla eliten. Jag tror faktiskt inte på de här mätningarna som säger att SD ligger på 18-22 procent. De ligger bra mycket högre. Jag tror att måttet som sagt är rågat och när snöbollen är i rullning kommer det mesta svepas med. Sådan är svensken. Den här ”lilla ingenjören” som vi talar om kommer inte att komma ut – det handlar om ren frenetisk ilska.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Pest eller kolera är ett svårt val.
Båda saboterar för Sverige, AfS genom sin rasism som smutskastar all nationalism och sprider hat.
Jag skulle ta C - en ärligare motståndare , och det säger en del om AfS.
(Var det MSM som frågade och fick in en plug för AfS?)
Jag följer inte Alternativ för Sverige men jag tror inte de direkt sprider en massa hat. Däremot trollar nog de rätt duktigt på Twitter