• 30 743 online
  • 1 184 191 medlemmar
  • 61 203 692 inlägg
Igår, 17:09
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Werewolf (2016)

Gick in på Letterboxd och läste igenom handlingen som jag fann väldigt intressant och blev nyfiken på vad det kan vara för en slags film, så ska helt klart ta och se den!
Citera
Igår, 17:35
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gick in på Letterboxd och läste igenom handlingen som jag fann väldigt intressant och blev nyfiken på vad det kan vara för en slags film, så ska helt klart ta och se den!

Kul att man kan tipsa, även om det inte var någon rulle jag själv gillade. Hoppas att du tycker om den mer än mig.
Om du är medlem i MUBI så ska den finnas kvar där i drygt 6 timmar till om jag inte räknat fel eller missminner mig.
Senast redigerad av chessjamt Igår kl. 17:38.
Citera
Igår, 18:37
Medlem
freeriderXIIs avatar
Olympus has fallen.

Början på filmen är bäst.

Senast redigerad av freeriderXII Igår kl. 18:44.
Citera
Igår, 19:00
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Kul att man kan tipsa, även om det inte var någon rulle jag själv gillade. Hoppas att du tycker om den mer än mig.
Om du är medlem i MUBI så ska den finnas kvar där i drygt 6 timmar till om jag inte räknat fel eller missminner mig.

Jo men visst, alla tycker ju inte likadant och det kan vi tacka gudarna för, trots vad en viss medlem alltid hävdade förut. Tycker i alla fall att filmen såg skapligt intressant ut, och vad själva titeln skall anspela på för något i filmen gör en ju nyfiken!

Är inte längre medlem hos MUBI så drog hem den från webben i stället, men tack för tipset.
Citera
Igår, 22:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Thunderball (1965) Åskbollen

Två atombomber snattas av Spectre, som vill ha en lösensumma för att lämna tillbaka dom.
James Bond blir inkopplad.

Kanske har jag sett filmen för många gånger, men den började ganska bra.
Andra halvan känns, konstigt nog, betydligt segare, trots att den avgörande striden sker i slutet.

Däremot är det gott om gamla fina bilar att glädjas åt, en Corsair, fyrdörrars, Triumph Herald cab, vänsterstyrd lustigt nog, samt en charmig Morris Minor, för att nu nämna några.

Filmen får nöja sig med 3+/5
Citera
Idag, 01:02
Medlem
Upgrade (2018).

Sci-fi-action om en snubbe som efter en attack är ute efter hämnd med hjälp av inopererad AI. Väldigt kompetent regisserad rulle med betydligt bättre produktionsvärden än den magra budgeten (5 miljoner dollar) antyder. Rätt mediokra skådespelarinsatser, men ett manus som - alla klichéer till trots - inte är så förutsägbart som jag trodde. En film som vågar ta ut svängarna lite. Påminner för övrigt en hel del om TV-serien Black Mirror, på gott och ont.

7/10.
Senast redigerad av Korder Idag kl. 01:06.
Citera
Idag, 02:43
Medlem
pethoms avatar
The Square Ruben Östlunds senaste är en schysst film som till viss del påminner om en del fransk film och har en viss vardagskaraktär lite som en dokumentär.

Det som jag funderade på mest efter att filmen var färdig var att den tjej som blev chimpanshanterad av Oleg Rogozjin skulle föreställa princessan Madeleine, vilket aldrig förklarades i filmen. Även att karaktären Oleg Rogozjin, som lekte chimpans, inte finns med i filmens eftertexter var också konstigt. Karaktären Oleg Rogozjin hade ju ändå en rätt viktig roll även om den var liten.

7/10
Senast redigerad av pethom Idag kl. 02:54.
Citera
Idag, 12:37
Medlem
rainheroins avatar
Begotten (1990) Fantasy/Horror

Handling: En väldigt visuellt berättande film om gudars död och pånyttfödelse.

Recension: En film som för mig väckte starkt obehag men samtidigt väldigt svårt att slita sig från. Surrealistisk känsla från början till slut. Avnjuts med högt ljud i ett kolsvart rum för bästa (värsta) mardrömmarna i vaket tillstånd. Ta ingen paus på 1h 12min utan låt dig tas med av filmens konsekventa lidande, förförande och nyfikna utforskande av lidande
Citera
Idag, 12:45
Moderator
FromAnotherPlaces avatar
The Bridge (2006). En finstämd och sorglig dokumentär med Golden Gate-bron i San Fransisco i fokus och dess popularitet som sista anhalt för suicidala människor. Vi får följa ett antal människors öden via deras anhörigas berättelser om deras liv och vad som ledde fram till att de hoppade från Golden Gate-bron, vilket i flertalet fall har fångats på film. I ett fall får vi till och med ta del av berättelsen från en ung bipolär man som överlevde fallet som var avsett att avsluta hans liv. 8/10 är mitt betyg.
Citera
Idag, 13:16
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Un flic (1972) | 🌑🌑🌕🌕🌕 |

Ett bankrån går snett där en av rånarna blir skjuten. Trots att de till slut undkommer med bytet börjar ledaren Simon direkt planera ett nytt, mer vågat, rån. På deras spår är dock kommisarie Edouard Coleman som också råkar vara en god vän till Simon.

Den första film jag sett av Jean-Pierre Melville, fransmannen som tog de klassiska gangster och noir-filmerna och fräschade upp dem med sin unika stil och atmosfär och skapade några egna klassiker. Det här var också hans allra sista film innan han dog. Vilket är hans mästerverk, ni som har koll? Jag uppskattar genast atmosfären och fotot i den här filmen när rånarna sakta rullar fram mot banken i ösregnet och tänker att det här kommer bli grymt - men märker snabbt att i stort sett inget annat klickar med mig.

Storyn berättas inte väl och blir aldrig engagerande, karaktärerna är ointressanta och skådespelet växlar mellan sömnigt och stirrigt. Främst av Alain Delon vars skådespel jag direkt ogillar och inte alls håller för att vara en av huvudrollerna. Den gamla Rambo-bekantingen Richard Crenna utstrålar mer pondus men han är å andra sidan franskdubbad vilket ser illa ut. Deras bästa vänner-relation är också bara på papper, framkommer inte alls i filmen, vilket utelämnar all nerv. Catherine Deneuve är reducerad till ett kärleksintresse mellan de två männen och hennes scener består mest av att leverera ansiktsuttryck.

Jag har inget emot lågt tempo med lite dialog men när karaktärerna inte sitter och storyn inte engagerar blir det ett sömnpiller, hur stiligt det än är. Effekterna är också dåliga med tydliga modellfordon i tåg och helikopter-scenen - en scen som bitvis är cool men för det mesta utdragen när det är så tydligt trickfilmat. Pluspoäng dock för Richard Crenna's lektion i hur man tvättar ansiktet och vattenkammar sig.

Fruktansvärt stiligt men hemskt tråkigt. Jag hoppas han har bättre filmer att bjuda på, Melville. För jag är, trots den här svaga introduktionen, nyfiken på hans andra filmer. Förhoppningsvis kan vi skriva av Un flic som ett olycksfall i en annars suverän karriär.
Citera