Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-11, 19:32
  #14917
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nkpgisit
Ja för fan! jag sket inte på 2 veckor... Det va hemskt när det väl hände. Fa-an vad ont det gjorde.

Haha, jo jag tror det var så nära barnafödsel en man kan komma. Daimgluggen blev minst en storlek större.

Citat:
Ursprungligen postat av LiteKetaTack
Om du inte har tagit opi förut så tror jag inte att du får nån at. Men tänk på att om du fortsätter ta såna här mängder, även med uppehåll mellan gångerna, så ökar dina risker att få en AT. Det blir lättare och lättare att få en kännbar avtändning ju oftare du använder, även om det går en månad mellan gångerna.

Har testat oxy vet några få tillfällen för flera månader sedan. Kommer nog inte köra sub igen i första taget. Jag var ute efter något som knockar mig. Är det H som gäller då? Eller ska man testa subben fast IV? Så förutom att jag blev taskig i magen och har känt av lite huvudvärk under dagen så verkar jag ha klarat mig undan AT

/Schism
Citera
2018-08-11, 22:09
  #14918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schismon
Haha, jo jag tror det var så nära barnafödsel en man kan komma. Daimgluggen blev minst en storlek större.



Har testat oxy vet några få tillfällen för flera månader sedan. Kommer nog inte köra sub igen i första taget. Jag var ute efter något som knockar mig. Är det H som gäller då? Eller ska man testa subben fast IV? Så förutom att jag blev taskig i magen och har känt av lite huvudvärk under dagen så verkar jag ha klarat mig undan AT

/Schism
Hur menar du knockar? Vill du bara sitta och nodda utan att göra något? H IV är fint, men om du vill undvika iv så är metadon riktigt nice rus. Billigt som fan per gång om man har låg tolerans och det sitter i jävligt länge! Lätt att få tag på apoteksmetadon utan några speciella kontakter också.

Som jag förstått det är sub iv inte mycket att hänga i granen. Det slår snabbare men tror inte att ruset är speciellt mycket bättre än nasalt
Citera
2018-08-11, 22:13
  #14919
Medlem
kool-g-raps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweeeety
Fruktansvärt onödigt av dig att tugga så mycket för du nådde smärtlindrings taket för länge sedan och iomed du säger du inte har haft någon tolerans så nådde du just det taket väldigt länge sedan.

Hade du däremot bara satt på dig alla dom plåster samtidigt och haft dom på olika bra ställen med tunn hud så hade du haft helt fantastiskt smärtlindring i 7 dagars tid...

Och redan efter typ 4-5 timmar så hade du börjat känna dig välmående och eftersom du hade haft flera plåster som pyst ut varje timma så hade du mått riktigt riktigt bra..

Men istället tuggade du i dig och mest troligt slösade upp sanslöst mycket av total mängden och således så gjorde du ett sådant fruktansvärt dåligt val så det finns inte.

Plåstren är doserade på ett visst vis av en anledning haha..

En vanlig dos sub/tamgesic för mig är 1.5-2mg. Plåstren utsöndrar 5 microgram/h alltså skulle jag behöva typ 2k plåster på kroppen då
Varför skulle jag nå smärtlindringsgränsen av en dos jag inte ens känner av? Dummaste jag hört!

Jag fick 5mg morfin iv på sjukhuset vilket jag såklart inte kände av eller lindrade smärtan alls. Du menar alltså att jag inte hade fått mera smärtlindring om jag fick 30-50mg morfin som jag skulle behövt? En vän kom förbi akuten med 4st 10mg morfintabletter som fick bort smärtan helt i alla fall, men det var kanske placebo? Eller är bubrenorfin det enda läkemedlet där inte mer än 5mcg/h hjälper?
En 0.4mg temgesic hjälper inte helt men 3-4st gör det, hur förklarar du det då?
Konstigt i så fall att pundarna inte får en halv temgesic bara istället för några 8mg sub

Varför skulle det vara så dumt att snusa plåstren och sen tugga de? Jag tror slemhinnorna i munnen tar upp mer än huden. Jag har ju hört att pundare brukar tugga/röka fentanylplåster och tänkte att det var samma princip.
F.ö skiter jag fullständigt i om jag slösade plåstren! Opiater är en skitdrog de flesta inte vill ha så länge de inte har rejält ont, får gratis av folk som inte ens vill ha skiten och hellre har ont.
Citera
2018-08-11, 22:43
  #14920
Avstängd
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nkpgisit
Är inte 5mg per dag lite väl mycket om man är yngling på sub? vet att när jag körde sub så hade jag 3 stycken 8or i 3 veckor ungefär och va skön hela tiden.

Jag fick ingen AT av det på dem 3 veckorna.


5 mg Buprenorfin är väldigt mkt om man är som du säger yngling på Subutex.
Risken att få en avtändning på bra 3 veckor är liten även om man använt mkt opiater förut. Jag använde Buprenorfin i nästan 2 månader (8 veckor) doser mellan 1-4 mg och jag tvär slutade. Det gick hur bra som helst Men som med allting annat är det individuellt och hur höga doser man har gått på.

Citat:
Ursprungligen postat av schismon
Jo det kanske är mycket. Men jag fick ingen effekt. Eller så var effekten för lite. Dag två körde jag 4 mg rak av på morgonen. Visst kändes det. Och det var svårt att h¨ålla ögonen öppna på jobbet i mellan åt. Men jag kanske räknade med ett starkare rus än vad sub ger? Ingen AT iaf. Kanske svettas lite mer än vanligt. Och den hårda klumpen i magen släppte så första bajsen sedan i måndags

//Schism

Ruset man får av Buprenorfin (Subutex) är alltid och upplevt alltid som väldigt starkt och ofta också väldigt euforiskt... på väldigt låga doser om man är helt ovan opiater. Det kan räcka men så lite som mellan 0,2-0,5 mg för att få ett ordentligt starkt, euforiskt och långt rus.
Jag minns i början av min Subutexkarriär. Jag tog 1 mg kl 18 på eftermiddagen när jag kom hem från jobbet och låg i soffa, noddade och njöt hela natten lång! Sen när väckarklockan ringde kl 08 så var jag fortfarande märkbart påverkad Extremt glad och lite speedad inte alls lika slö som på kvällen, så jag skuttade till jobbet med ett brett leende Ruset höll i sig fram till efter lunch till kl 13 typ.
Så i början kände jag av subben ungefär 17 timmar! Vilket är väldigt lång tid med tanke på att det är väldigt billig opiat/opioid om man jämför med Heroin eller Morfin som är bra mkt dyrare och har VÄLDIGT mkt kortare rus; 3-6 timmar.
Men... Subutexen har ju sina nackdelar också; Toleransen höjs väldigt fort; fortare än dom allra flesta opiater och euforin försvinner väldigt fort. Till slut måste man bara ta den för att bli normal och inte sjuk. För tro mig, en Subutexavtändning är INTE att leka med, med tanke på den extremt långa halveringstiden på ca 37 timmar så blir man jättesjuk i flera veckor, månader i värsta fall om man gått på höga doser länge. Nästan alla säger att Subutexavtänding är värre än Heroinavtändning eftersom att den är så fruktansvärt utdragen. Heroinabstinens är betydligt mer brutal, men kort! Bara några dagar sen är man någorlunda kry igen.
Men själva grundidén med Subutex/Buprenorfin är ju inte att bruka den som en "vanlig drog" utan den är ju den näst sista utvägen ur ett opiatmissbruk (Metadon är sista utvägen). Fördelen med Subutex före Metadon är att Buprenorfin (den aktiva substansen i Subutex) fungerar både som partiell agonist och antagonist och binder till Kappa och μ-opioida receptorerna. Det innebär att Subutex stimulerar U (my) och k (kappa) receptorerna samtidigt som preparatet hindrar opioider som är fulla agonister att binda till dessa receptorer, vilket gör att om du t ex tar Heroin, Morfin, Kodein eller Oxykodon så uteblir de smärtstillande och euforska effekterna helt.
Det är inte alla syntetiska opiater som följer detta mönster, som t ex Tramadol, Ketogan och Fentanyl.
Men samma Subutex en del biverkningar; dom är klassiska dom vanliga som får av opiater dvs förstoppning, eufori, slöhet, dysfori, trötthet osv. En del kan få jobbig ångest av Subutex och kan då istället få Metadon på recept. Men Metadon har väldigt många nackdelar; Dels så blockerar den inte andra opiater vilket betyder att du kan inta t ex Heroin samtidigt som du går på Metadon vilken kan sluta i plötslig död.
Metadon ger heller ingen kick som andra Opiater så man kan ta en överdos utan att ens känns något rus. Subutex däremot har en alldeles förträfflig egenskap och det är att den har ett "tak" på ca 24 mg, vilket betyder att de riktigt tunga missbrukarna aldrig kan få ett rus av Subutex p.g.a den "hindrar" sig själv kan man säga vid 24 mg

Fortsätter säkert skriva mer sen
Citera
2018-08-11, 22:49
  #14921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kool-g-rap
En vanlig dos sub/tamgesic för mig är 1.5-2mg. Plåstren utsöndrar 5 microgram/h alltså skulle jag behöva typ 2k plåster på kroppen då
Varför skulle jag nå smärtlindringsgränsen av en dos jag inte ens känner av? Dummaste jag hört!

Jag fick 5mg morfin iv på sjukhuset vilket jag såklart inte kände av eller lindrade smärtan alls. Du menar alltså att jag inte hade fått mera smärtlindring om jag fick 30-50mg morfin som jag skulle behövt? En vän kom förbi akuten med 4wst 10mg morfintabletter som fick bort smärtan helt i alla fall, men det var kanske placebo? Eller är bubrenorfin det enda läkemedlet där inte mer än 5mcg/h hjälper?
En 0.4mg temgesic hjälper inte helt men 3-4st gör det, hur förklarar du det då?
Konstigt i så fall att pundarna inte får en halv temgesic bara istället för några 8mg sub

Varför skulle det vara så dumt att snusa plåstren och sen tugga de? Jag tror slemhinnorna i munnen tar upp mer än huden. Jag har ju hört att pundare brukar tugga/röka fentanylplåster och tänkte att det var samma princip.
F.ö skiter jag fullständigt i om jag slösade plåstren! Opiater är en skitdrog de flesta inte vill ha så länge de inte har rejält ont, får gratis av folk som inte ens vill ha skiten och hellre har ont.


Har aldrig sagt att det är dumt att snusa plåster eller använda det som du gjort utan det enda jag sa var att du var dum som gjorde det.

Du säger att du tog dom för smärta och genom att göra som dig så kastade du bort 7 dagar av ordentlig smärtlindring för några få timmar av som du själv sa.. Inte så kraftigt rus..

Så jag står fast vid vad jag sa ren idioti
Citera
2018-08-11, 23:34
  #14922
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
5 mg Buprenorfin är väldigt mkt om man är som du säger yngling på Subutex.
Risken att få en avtändning på bra 3 veckor är liten även om man använt mkt opiater förut. Jag använde Buprenorfin i nästan 2 månader (8 veckor) doser mellan 1-4 mg och jag tvär slutade. Det gick hur bra som helst Men som med allting annat är det individuellt och hur höga doser man har gått på.



Ruset man får av Buprenorfin (Subutex) är alltid och upplevt alltid som väldigt starkt och ofta också väldigt euforiskt... på väldigt låga doser om man är helt ovan opiater. Det kan räcka men så lite som mellan 0,2-0,5 mg för att få ett ordentligt starkt, euforiskt och långt rus.
Jag minns i början av min Subutexkarriär. Jag tog 1 mg kl 18 på eftermiddagen när jag kom hem från jobbet och låg i soffa, noddade och njöt hela natten lång! Sen när väckarklockan ringde kl 08 så var jag fortfarande märkbart påverkad Extremt glad och lite speedad inte alls lika slö som på kvällen, så jag skuttade till jobbet med ett brett leende Ruset höll i sig fram till efter lunch till kl 13 typ.
Så i början kände jag av subben ungefär 17 timmar! Vilket är väldigt lång tid med tanke på att det är väldigt billig opiat/opioid om man jämför med Heroin eller Morfin som är bra mkt dyrare och har VÄLDIGT mkt kortare rus; 3-6 timmar.
Men... Subutexen har ju sina nackdelar också; Toleransen höjs väldigt fort; fortare än dom allra flesta opiater och euforin försvinner väldigt fort. Till slut måste man bara ta den för att bli normal och inte sjuk. För tro mig, en Subutexavtändning är INTE att leka med, med tanke på den extremt långa halveringstiden på ca 37 timmar så blir man jättesjuk i flera veckor, månader i värsta fall om man gått på höga doser länge. Nästan alla säger att Subutexavtänding är värre än Heroinavtändning eftersom att den är så fruktansvärt utdragen. Heroinabstinens är betydligt mer brutal, men kort! Bara några dagar sen är man någorlunda kry igen.
Men själva grundidén med Subutex/Buprenorfin är ju inte att bruka den som en "vanlig drog" utan den är ju den näst sista utvägen ur ett opiatmissbruk (Metadon är sista utvägen). Fördelen med Subutex före Metadon är att Buprenorfin (den aktiva substansen i Subutex) fungerar både som partiell agonist och antagonist och binder till Kappa och μ-opioida receptorerna. Det innebär att Subutex stimulerar U (my) och k (kappa) receptorerna samtidigt som preparatet hindrar opioider som är fulla agonister att binda till dessa receptorer, vilket gör att om du t ex tar Heroin, Morfin, Kodein eller Oxykodon så uteblir de smärtstillande och euforska effekterna helt.
Det är inte alla syntetiska opiater som följer detta mönster, som t ex Tramadol, Ketogan och Fentanyl.
Men samma Subutex en del biverkningar; dom är klassiska dom vanliga som får av opiater dvs förstoppning, eufori, slöhet, dysfori, trötthet osv. En del kan få jobbig ångest av Subutex och kan då istället få Metadon på recept. Men Metadon har väldigt många nackdelar; Dels så blockerar den inte andra opiater vilket betyder att du kan inta t ex Heroin samtidigt som du går på Metadon vilken kan sluta i plötslig död.
Metadon ger heller ingen kick som andra Opiater så man kan ta en överdos utan att ens känns något rus. Subutex däremot har en alldeles förträfflig egenskap och det är att den har ett "tak" på ca 24 mg, vilket betyder att de riktigt tunga missbrukarna aldrig kan få ett rus av Subutex p.g.a den "hindrar" sig själv kan man säga vid 24 mg

Fortsätter säkert skriva mer sen

Tack för upplysningen. När jag får sådan här information så börjat jag misstänka att jag har fått mindre potenta piller. För den kännbara effekten var inte mer än att man fått i sig några starköl. Sen nodda jag visst. Men det kan hända utan preparat. Dem kom dock i blister 4st 8mg subutex. Texte n var röd om det säger ert något.

Med "knockad" så menar jag väl att jag ska få ett påtagligt rus. Sväva bort på det där molnet av bomull som många pratar om. Anledning till att det blev just Subutex var för att den verkade minst farlig av de tyngre opiaterna. Då jag vill stryka av detta från min bucketlist och verkligen känna på ruset så kanske man ska testa skjuta H alternativt köpa Metadon om man upplever det som ett starkare opiatrus

//Schism
Citera
2018-08-13, 16:50
  #14923
Medlem
kool-g-raps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweeeety
Har aldrig sagt att det är dumt att snusa plåster eller använda det som du gjort utan det enda jag sa var att du var dum som gjorde det.

Du säger att du tog dom för smärta och genom att göra som dig så kastade du bort 7 dagar av ordentlig smärtlindring för några få timmar av som du själv sa.. Inte så kraftigt rus..

Så jag står fast vid vad jag sa ren idioti

Jag har naturligt hög opiat tollerans och några enstaka microgram i timmen räcker garanterat inte för att lindra smärtan för mig. Har njursten som gör brutalt ont.

Jag har använt plåstren som man ska och den doserna räcker inte på långa vägar!
Jag fick skiten gratis då de flesta ink mig hatar opiater. Jag har Tramadol och Citodon som hjälper ljusår bättre ändå så det var inget slöseri då de ändå skulle kastas annars.

Jag tycker det är mera idioti att inte förstå att 5 microgram/h inte hjälper när jag behöver ca 1.5-2mg. Tycker du ska kolla upp hur många microgram det får på ett milligram så förstår du nog.
Citera
2018-08-13, 17:35
  #14924
Avstängd
KringExs avatar
Tycker ni att det ger något att ta Buprenorfin på doser över 2 mg?
Jag har hållit på nu sedan 2011 och detta är min slutsats... ni får gärna kommentera om ni håller med eller tycka att jag har helt åt helvete.

0,2 mg - 1 mg
Grym eufori
1 mg - 2 mg
Eufori och man mår allmänt bra
2 mg - 4 mg
Ytterst lite eufori, man blir mest slö
4 mg - 24 mg
Man blir normal. Kan i bästa fall känna ett visst välmående. Men det enda som händer här är vad Buprenorfin är till för; att göra att man slipper känna drogsug och kan leva ett normalt liv
Citera
2018-08-16, 04:49
  #14925
Medlem
Någon kunnig som vet varför buprenorfin har så pass lång påslagstid? Brukar ta ca 20-40 min för mig att känna något efter en lina.
Citera
2018-08-18, 03:09
  #14926
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Tycker ni att det ger något att ta Buprenorfin på doser över 2 mg?
Jag har hållit på nu sedan 2011 och detta är min slutsats... ni får gärna kommentera om ni håller med eller tycka att jag har helt åt helvete.

0,2 mg - 1 mg
Grym eufori
1 mg - 2 mg
Eufori och man mår allmänt bra
2 mg - 4 mg
Ytterst lite eufori, man blir mest slö
4 mg - 24 mg
Man blir normal. Kan i bästa fall känna ett visst välmående. Men det enda som händer här är vad Buprenorfin är till för; att göra att man slipper känna drogsug och kan leva ett normalt liv

Nja, jag kan hålla med om att generellt sätt så är du på något och jag vet precis hur du tänker här för jag har varit inne på precis samma gångar.

Vad som kommer i vägen för det där är tolerans och att man helt enkelt fungerar olika person till person OCH att buprenorfin är en väldigt säregen opioid i dess utryck (aka medicinskaeffekter)

Men jag skulle aldrig gå till tex NOA programmet och säga åt laro patienterna att börja gå efter dessa scheman odylikt. Den där "euforin" du pratar om har jag inte kännt på Buprenorfin på över 20år och det gjorde jag enbart när jag var grön på opioider och narkotikum i lag.

Jag skulle byta ut "eufori" till något annat för det är inte direkt eufori.
Citera
2018-08-18, 14:49
  #14927
Avstängd
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knubbisarne
Någon kunnig som vet varför buprenorfin har så pass lång påslagstid? Brukar ta ca 20-40 min för mig att känna något efter en lina.

Antar att du intar det nasalt. Buprenorfin utan Naloxon tar ca 20 min innan det börjar kännas och peakar efter ca 60 min.
Subuxone och andra Buprenorfinpreaprat tar ca 40 min innan det börjar kännas (Beror garantarat på nalxonet som har en verkan på ca 30 min) med en peak efter 60-90 min.

Det var ju därför man, dom, vilka det nu var, stoppade in Naloxon i Buprenorfintabletter för att undvika IV-bruk.
Man får ingen rush av att IVa vanlig sub heller (tar ca 2 - 5 min) så enda anledningen till att dom stoppade in Naloxonet måste ha varit att det tar 30-40 min att få effekt även vid IV-bruk, och narkomaner är ju otåliga.
Det är ju därför det tar liiite längre tid att få effekt av Suboxone t.o.m sublingualt eftersom naloxonet ska elimineras. Naloxnet har ju en verkningstid på ca 30 min.

Hoppas att ni lärt er något nytt idag och ha en bra dag
Citera
2018-08-20, 06:47
  #14928
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kool-g-rap
På 2mg oralt tamgesic eller sub blir jag ju riktigt påverkad. Inte på ett så behagligt sätt dock, men det hör inte till saken. Nu har jag fått njursten. Tänkte 5mcg/h lät galet lite så försökte tugga istället för bättre effekt.
Har nu tuggat i mig 2.5st 5mg norspan plåster Det är 12.5mg bubrenorfin! Inte mycket för horsare men för en gräsrökare
Har även tagit 200mg tram, 1st FM1 och lite weed. Tror det bara är de jag känner. skumt..

Citat:
Ursprungligen postat av sweeeety
Fruktansvärt onödigt av dig att tugga så mycket för du nådde smärtlindrings taket för länge sedan och iomed du säger du inte har haft någon tolerans så nådde du just det taket väldigt länge sedan.

Hade du däremot bara satt på dig alla dom plåster samtidigt och haft dom på olika bra ställen med tunn hud så hade du haft helt fantastiskt smärtlindring i 7 dagars tid...

Och redan efter typ 4-5 timmar så hade du börjat känna dig välmående och eftersom du hade haft flera plåster som pyst ut varje timma så hade du mått riktigt riktigt bra..

Men istället tuggade du i dig och mest troligt slösade upp sanslöst mycket av total mängden och således så gjorde du ett sådant fruktansvärt dåligt val så det finns inte.

Plåstren är doserade på ett visst vis av en anledning haha..

Vet inte var jag ska börja riktigt. Men ett plåster som släpper ut 5ug/timmen innehåller totalt 5mg buprenorfin. Dvs, sätter du det på huden som man ska göra, så får du i dig 5ug/timmen, det blir 120ug/dygn (5ug x 24h). Alltså 0,12mg per dag får man i sig, under en vecka. Det är 0,12ug x 7 dagar = 0,84mg eller 840ug. Vilket är under 1mg per vecka. Det är en väldigt låg dos, men fungerar bra för smärtlindring om man inte har nån tolerans.

När man sätter det på huden så får man alltså i sig så lite som ca 1/5 av vad plåstren innehåller.

Vill man använda plåster rekreationellt, så tjänar man alltså på att tugga/lägga plåstren under tungan.

Hur länge tuggade du plåstren? Hur länge hade du dom i munnen? Svalde du ner all saliv direkt? Du bör försöka hålla plåsterbiten i munnen en längre tid, och inte svälja ner saliven som bildas. Men antar att du är medveten om det.

Du borde ha känt av det iaf. Ett plåster i munnen, eller ett halvt borde ha räckt gott och väl. Och tänk på att "ruset" kommer mycket mer smygande när man tar bup under tungan (och plåster kan ta ännu längre tid än vanliga tabletter). Snortar man så går det fortare och det känns mer när det börjar verka.

Och plåster är väl inte direkt gjorda för att tuggas/snusas/hålla kvar i munnen, så det behövs troligtvis lite mer än vad man vanligtvis behöver, och man behöver nog hålla dom kvar i munnen en längre tid för att få ur allt. (Till skillnad mot tabletterna, som sagt.)

Hursomhelst, väldigt onödigt att stoppa i sig sån hög dos, ett plåster borde ha räckt gott och väl om du får ett bra rus/smärtlindring på 2mg vanligtvis.

Har jag fel så får nån gärna rätta mig.
__________________
Senast redigerad av EUO 2018-08-20 kl. 06:57.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback