• 34 846 online
  • 1 203 721 medlemmar
  • 62 285 666 inlägg
2018-08-16, 21:42
Medlem
En hårdvaruvals fråga. Om ni fick välja helt fritt av box till en kostnad av upp till 2500kr.
Vilken tar man då? Hade man tagit Nvidia Shield eller den är ej värd pengarna? Eller nöjt sig med t.ex TVIP 605?
Citera
2018-08-16, 22:05
Medlem
Räcker 100/10 för IPTV?
Citera
2018-08-16, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenna81
En hårdvaruvals fråga. Om ni fick välja helt fritt av box till en kostnad av upp till 2500kr.
Vilken tar man då? Hade man tagit Nvidia Shield eller den är ej värd pengarna? Eller nöjt sig med t.ex TVIP 605?

Jag kanske är helt fel person att svara men efter ha läst på spaltkilometer om IPTV så känns det som om MAG-boxarna är ett tryggt köp.
För min egen del blev det en MAG256.
Nu återstår "bara" det stora aber - att välja rätt leverantör....
X-(
Senast redigerad av elp 2018-08-16 kl. 22:32.
Citera
2018-08-16, 22:57
Medlem
6ix9iines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tummen89
Räcker 100/10 för IPTV?
Kanske måste ha ADSL 30 mbit i framtiden :/ funkar de med IPTV?
Citera
2018-08-17, 10:32
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6ix9iine
Kanske måste ha ADSL 30 mbit i framtiden :/ funkar de med IPTV?
Ja, jag kör 2 Iptv boxar på ett 15 Mbit ADSL
Citera
2018-08-17, 11:01
Medlem
Jag har funderat länge på att skaffa IPTV men det finns ju ett hav av möjligheter.

Jag kan inte betala för Netflix, HBO, Cmore, Viaplay och vara glad. Det är ju helt sjukt om man vill se lite sport och serier/film.

Är det någon som fungerar hyffsat till Samsung Smart TV? Eller behöver man box?
Citera
2018-08-17, 11:26
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajkenlicious
Jag har funderat länge på att skaffa IPTV men det finns ju ett hav av möjligheter.

Jag kan inte betala för Netflix, HBO, Cmore, Viaplay och vara glad. Det är ju helt sjukt om man vill se lite sport och serier/film.

Är det någon som fungerar hyffsat till Samsung Smart TV? Eller behöver man box?
Det fungerar. Dock inga undertexter till Samsung smart tv
Citera
2018-08-17, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Jag har ingen A-TV själv men ja det fungerar bra.

"MrMC media center för AppleTV (gen 4)" heter appen, det är ju Apple så utbudet är sådär, rekommendera isf något annat, typ en billigare android-sticka. Om det flyter? Apple-TV har ingen problem att hantera trafiken men frågan är om din provider gör det? Undviker att prata om providers...

De flesta providers tillåter VPN men rekommenderar det inte pga bandbredd.... eller ja, dom orkar inte ge dig support om du använder VPN om du upplever "buffering..."

10mbit internet är minimum för att ens fundera på IPTV...

Tack så mycket för svaret! Ska kika vidare på MrMC.
Citera
2018-08-17, 13:08
Medlem
Mina 5 cent efter att att ha kört IPTV ett par månader!

Använt en MAG 322w1 (Inbyggd Wi-Fi) sedan april. Fick ett måndagsexemplar där Ethernet slutade fungera nästa direkt och körde då trådlöst en tid (Som förvisso fungerade helt OK men man vill ju köra trådat) så skickade in den till Infomir (Köpt via Amazon.de) och fick den utbytt. Tog väl cirka 2veckor totalt.

Läst att en del haft problem med 322-versionen så kanske vatten på kvarnen i och med detta men den nya enheten har fungerat bra so far, peppar peppar.

Har VDSL 30 Mbit/s och inga som helst problem med lagg eller annat.

Fick trials på två olika tjänster och för mig var valet ganska lätt då den ena (CAMD) inte fungerade bra alls med Telia i mitt fall, förmodligen beroende på strulet som var i vintras / våras med Telia ett flertalet olika leverantörer. Det kan dock vara löst nu.

Otroligt nöjd med det jag har nu. Nämner inget namn men det är en svensk leverantör (Nej, inte IP-Kungen eller annat trams). Timehop, "dubbla kanaler" (Backups) så går den enda kanalen ner fungerar nästa alltid den andra. VOD har jag inte testat så mycket men det kan säkert vara nice för den som använder det frekvent.

Det enda jag skulle önska är en liten gnutta högre bitrate på CMore och Viasat-kanalerna, dock är det svårt att se någon stor skillnad på en äkta feed vs IPTV för det otränade ögat så överlag otroligt nöjd!

Min tjänst är också knuten till MAG-enhetens MAC-adress så kan inte köra i mobilen etc men ingen stor nackdel. MAG-boxarna har en gemensam MAC-adress för både Ethernet och Wi-Fi så enheten kan lätt tas med till en polare och koppla upp på Wi-Fi etc om det skulle behövas.

Har inte använt tjänsten 24/7 direkt, mest till sportsändningar men upplever uptime till nära 100%, dvs 0 strul.
Senast redigerad av NickeyWire 2018-08-17 kl. 13:10.
Citera
2018-08-17, 15:38
Medlem
eggshellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeyWire
Mina 5 cent efter att att ha kört IPTV ett par månader!

.

Tack för din beskriva upplevelse.

För att återkoppla till VPN. Om man verkligen inte vill att ens ISP ser någon trafik så är det ovanstående lösning som ska användas. Dvs en tjänst som erbjuder en portal och inte bara en m3u-länk.

Jag kör MAG-software emulator app på min LG OLED som heter Smart-STB och den fungerar på exakt samma sett. Man lägger inte in en m3u länk utan länken till en portal - som man då confar via datorn.

Säkerheten här ska tydligen vara att den då inte använder m3u-länk och att det körs via UDP-protokollet via MAC adressen och peer-2-peer - tyvärr brister mina kunskaper lite här så någon får gärna följa upp om det låter galet..
Senast redigerad av eggshells 2018-08-17 kl. 15:42.
Citera
2018-08-17, 16:42
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Tack för din beskriva upplevelse.

För att återkoppla till VPN. Om man verkligen inte vill att ens ISP ser någon trafik så är det ovanstående lösning som ska användas. Dvs en tjänst som erbjuder en portal och inte bara en m3u-länk.

Jag kör MAG-software emulator app på min LG OLED som heter Smart-STB och den fungerar på exakt samma sett. Man lägger inte in en m3u länk utan länken till en portal - som man då confar via datorn.

Säkerheten här ska tydligen vara att den då inte använder m3u-länk och att det körs via UDP-protokollet via MAC adressen och peer-2-peer - tyvärr brister mina kunskaper lite här så någon får gärna följa upp om det låter galet..
Kör du Smart TV så måste du köra VPN i routern, dock har inte alla routrar stöd för det.
Citera
2018-08-17, 17:39
Medlem
eggshellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadhead.
Kör du Smart TV så måste du köra VPN i routern, dock har inte alla routrar stöd för det.

Stämmer. Men samtidigt ska vi inte skrämma bort alla pga av det. VPN är om man är väldigt paranoid. Jag vet inte annars vad en ISP kan göra? Chansen att din leverantör stänger ner sina servrar är större :/

Kan tänkas man får hem något brev som säger;

"Du använder tv.online:8080" lite väl ofta, om du inte slutar med det så blockerar vi den... dom kan väl inte veta vad man streamar och om det är lagligt eller ej. Kan du likna gärna vara Telia IP-TV (är det inte samma "teknik" ?) Jag fattar det då vill vara en annan url men ni fattar principen..

Men det är mina gut feelings. Jag tycker ingen, åtminstone när detta skriv ska behöva oroa sig över säkerheten...
Senast redigerad av eggshells 2018-08-17 kl. 17:42.
Citera