Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-15, 19:22
  #1321
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Man får ju se det mot bakgrund av att det troligtvis är sparande som aldrig hade skett annars, sedan får man väl föra över till andra fonder om man så vill, blandfonden de stoppar det i hade i vart fall ganska låg avgift.

Jag kör med Nowo men det är lite trist att det inte ligger i en ISK, är ju 30% skatt vid försäljning i deras upplägg.

Jag kommer dock inte röra mina Nowo-pengar på ett bra tag ändå, mest ett sätt att få ett osynligt sparande.
Citera
2018-08-15, 20:03
  #1322
Medlem
IRMEs avatar
Efter ha haft SJ Prio mastercard i typ en månad är jag redan nu förvånad över hur snabbt man får ihop till resor. Har väl haft ca 8000kr i utgifter och det har räckt till poäng för 3 stycken resor (Uppsala-Gävle) som förmodligen annars hade blivit betydligt sämre alternativ med billigt pendeltåg än att ta ett smidigt och snabbare SJ tåg.

Slår ett slag för SJ Prio mastercard för er som åker tåg där SJ är ett alternativ.
Citera
2018-08-16, 10:33
  #1323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ingen som använder https://www.nowo.se/kort/ ? Verkar vara en frisk fläkt med automatsparande med bonus på 2% istället för checkar som skall lösas in.

Enda nackdelarna som jag direkt kan se är 1.97% valutaväxlingspåslag och dyrt om man inte betalar av hela räkningen direkt när den kommer men det senare verkar de flesta kreditkorten ha gemensamt.

”För att komplettera NOWO Autospar ger vi dig hela 2 % av det du sparar med NOWO Mastercard i Sparåterbäring. ”

Man får alltså 2% bonus på beloppet man sparar, inte det man handlar.. Så tex har du satt på 1% autospar, köper något för 100 kr, så betalar du 101 kr varav 1 kr sparas i deras fond och sedan får du 2 öre extra (2% av 1 kr) i bonus.

Riktigt dåligt. Då är everyday-kortet mycket bättre.
Citera
2018-08-16, 14:45
  #1324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Jag vill skaffa Klarna kortet (och för användning utomlands), med jag hittar ingenstans att faktiskt ansöka om kortet. Det står 'från appen' på hemsidan men ser inget där. Någon som vet?

"Beställ klarna kortet" dyker upp i menyn EFTER man har lagt till ett bankkonto som betalsätt och efter det har bekräftats av banken.

Kortet själv ser intressant ut - 0% valutpåslag, ingen avgift (om man betalar direkt från ett bankkonto utan månadsfaktura), dock är inte alls tillåtet att ta ut kontant med detta kort. Då behöver man Revolut under resor ändå.
__________________
Senast redigerad av Mnogodumal 2018-08-16 kl. 15:02.
Citera
2018-08-16, 17:43
  #1325
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
”För att komplettera NOWO Autospar ger vi dig hela 2 % av det du sparar med NOWO Mastercard i Sparåterbäring. ”

Man får alltså 2% bonus på beloppet man sparar, inte det man handlar.. Så tex har du satt på 1% autospar, köper något för 100 kr, så betalar du 101 kr varav 1 kr sparas i deras fond och sedan får du 2 öre extra (2% av 1 kr) i bonus.

Riktigt dåligt. Då är everyday-kortet mycket bättre.

Klart att det inte blir några jättesummor, verkar dock ha bättre procentsatser om man handlar i butiker de samarbetar med. Alldeles oaktat ser jag automatsparandet som vettigare än bonuscheckar så det blir troligen nowo för mig.
Citera
2018-08-17, 08:58
  #1326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Klart att det inte blir några jättesummor, verkar dock ha bättre procentsatser om man handlar i butiker de samarbetar med. Alldeles oaktat ser jag automatsparandet som vettigare än bonuscheckar så det blir troligen nowo för mig.

Everydaycard har inga bonuscheckar.
Citera
2018-08-17, 12:28
  #1327
Medlem
GenesisPs avatar
Vad är era åsikter om Norwegians kreditkort?
Citera
2018-08-17, 14:00
  #1328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Vad är era åsikter om Norwegians kreditkort?

Det var bra fram tills 1 aug i år när de halverade bonusen till 0,5%.
Citera
2018-08-17, 16:03
  #1329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Vad är era åsikter om Norwegians kreditkort?
Bra som "backup" i fall man behöver ta ut kontant då och då.
T.ex. jag har sagt upp mitt Handelsbanken debitkort för att jag inte vill betala 300 kronor om året för det. Istället skaffade jag Norwegian . Men nu funderar på att avsluta Norwegian och använda revolut ifall litet kontantuttag behövs.
Citera
2018-08-17, 16:05
  #1330
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Det var bra fram tills 1 aug i år när de halverade bonusen till 0,5%.

Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal
Bra som "backup" i fall man behöver ta ut kontant då och då.
T.ex. jag har sagt upp mitt Handelsbanken debitkort för att jag inte vill betala 300 kronor om året för det. Istället skaffade jag Norwegian . Men nu funderar på att avsluta Norwegian och använda revolut ifall litet kontantuttag behövs.

Tack för svar. Jag ska nämligen snart skaffa mitt allra första kreditkort någonsin, och har siktat in mig lite på Norwegian.
Citera
2018-08-17, 19:59
  #1331
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal
Everydaycard har inga bonuscheckar.

Ok, verkar inte ha automatspar heller och dessutom årsavgift från 2:a året. Låter inte långsiktigt fördelaktigt.
Citera
2018-08-18, 18:08
  #1332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ok, verkar inte ha automatspar heller och dessutom årsavgift från 2:a året. Låter inte långsiktigt fördelaktigt.
Det berör på hur man använder det. Spenderar du mer än cirka 60000 kronor om året och stor andel på mat och bensin, då belönas årsavgiftet och du får även större överskott än t.ex. med Preem eller okq8 såklart.
Spenderar man mindre så är det bättre att titta på kort utan årsavgift, t ex. Preem MasterCard eller Norwegian.

Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Tack för svar. Jag ska nämligen snart skaffa mitt allra första kreditkort någonsin, och har siktat in mig lite på Norwegian.
Bara för att lägga till en fördel - det går att ladda Revolut med Norwegian kortet. Med Preem och everydaycard är det ett inte, inte med android iaf.

Jag har en fråga om klarna kortet. Det verkar skapa en ny engångs-cvv-kod varje gång.. hur går det om jag kopplar det till Paypal eller en annan tjänst som kommer ihåg kortuppgifter? Ska det funka trots att cvv inte längre gäller?
__________________
Senast redigerad av Mnogodumal 2018-08-18 kl. 18:17.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback