Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-15, 22:46
  #109
Medlem
Den docerande fikusen Jan-Olof Bengtsson har, oklart varför, skrivit en drapa om näsgate: Om ideologisk gränsdragning
Citera
2018-08-15, 23:02
  #110
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Den docerande fikusen Jan-Olof Bengtsson har, oklart varför, skrivit en drapa om näsgate: Om ideologisk gränsdragning

Det är helt makalöst att han finner det nödvändigt att skriva den där texten just nu.
Citera
2018-08-15, 23:22
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det är helt makalöst att han finner det nödvändigt att skriva den där texten just nu.
Han har trots det en liten poäng i sitt resonemang, iaf enligt mig.
Många nationalister har samma problem som rabiata vänsteranhängare, nämligen att många besitter en låg lägsta nivå.
Man är helt enkelt för passionerad för sin sak och kan inte framföra sin åsikter på en rimlig nivå utan att begå övertramp.
__________________
Senast redigerad av HVU 2018-08-15 kl. 23:25.
Citera
2018-08-15, 23:25
  #112
Medlem
loqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Den docerande fikusen Jan-Olof Bengtsson har, oklart varför, skrivit en drapa om näsgate: Om ideologisk gränsdragning

Den där lustiga filuren hade jag glömt bort. Nu när jag försökte läsa kom jag att tänka på några gamla trådar (där han skrev lite?) och Ezzelinos roliga beskrivningar av hans texter.
(FB) Intellektuell argumenterar för att SD är det konservativa alternativet i Sverige.
Citera
2018-08-15, 23:35
  #113
Medlem
Reguluss avatar
AfS-medlemmen Jan Olof Bengtsson skriver om Hagwallaffären och dess konsekvenser för AfS i sin blogg:

Om ideologisk gränsdragning

https://janolofbengtsson.com/2018/08...gransdragning/

Bengtsson inleder med att konstatera det problematiska i att AfS inte förmått hålla nazister och fascister på behörigt avstånd, utan tvärtom låtit dem spela en framträdande roll, som Nordisk Alternativhögers ledare Christoffer Dulny gjorde vid åtminstone två torgmöten. Han vittnar också om att han själv såg att nazistiska NMR var "kvantitativt dominerande" vid AfS möte i Almedalen:

Här kunde jag, till skillnad från Stureplan där jag inte själv var på plats, konstatera att de var kvantitativt dominerande. De kom vällande in på Donners plats från alla håll, i sina särskilda tröjor med partisymbol, och med kampanjmaterial som de delade ut.

Ett annat problem som Bengtsson tar upp är AfS okritiska förhållande till de mer brunfläckiga delarna av alternativmedia, särskilt då tidningen Svegot med rötter i både SvP och NMR:

Och AfS inte bara marknadsför Svegots logga; deras riksdagskandidat Andreas Feymark skriver själv för tidningen.

Men den senaste skandalen med styrelseledamoten Martin Hagwalls antisemitiska klistermärken är enligt Bengtsson långt värre:

Men det ser så illa ut att jag, som själv medlem i AfS, måste skriva detta redan nu. Vi tycks stå inför raka motsatsen till AfS själva grundkoncept och väsen, sådana jag velat uppfatta dem. Det här skulle ju vara de välutbildade, socialt kompetenta och kulturellt erfarna och kvalificerade ungdomar som skulle tagit över SD och löst problemet med alla klantiga grovheter och vulgarismer som ständigt höll partilednigen sysselsatt med skandaler och personärenden. Nu kommer alltså i stället en styrelseledamot i deras nya parti AfS och gör något som är jämförbart bara med de allra värsta övertrampen från de mest primitiva av SD:s unksunkigaste företrädare?

Bengtsson konstaterar att SD:s Mattias Karlsson har rätt i sin kritik:

Karlsson har självklart rätt: “AfS har nu två val. Antingen så undlåter [Karlsson menar “underlåter”] man att agera och erkänner därmed helt öppet att antisemitism är en idéströmning som är fullt acceptabel inom partiet…Eller så utesluter man sin partistyrelseledamot och riksdagskandidat och slår, i strid med sin hittillsvarande retorik, fast att det är nödvändigt för alla partier att ha en tydlig gräns för hur radikala ideologiska avvikelser man kan tolerera och att uteslutningar av ideologiskt avvikande personer är ett nödvändigt verktyg.”

Återstår att se om AfS ledning lyssnar på en av sina klokare medlemmar och kastar ut Hagwall.
Citera
2018-08-15, 23:46
  #114
Medlem
Tjyvass avatar
Han är och nuddar vid sanningen, men tyvärr verkar han inte dra rätt slutsats i sin text om "gränsdragning".

Citat:
Man får självklart kritisera judar, liksom man får kritisera araber, européer, afrikaner, kineser och alla andra. Det var det faktum att jag själv gjorde det, att jag, med hänvisning till nyutkommen litteratur av judiska författare, framhöll att oproportionerligt många judiska vänstergrupper och -individer låg bakom den politiska korrektheten o.s.v., som gjorde att SD-ledningen och Expo (och alla SD:are jag träffat som uttalat sig om detta menar att Expos artikel, som följdes upp av en intervju med Jomshof, var ett beställningsjobb från SD-ledningen) anklagade mig för “antisemitism”. Generande nog “fulciterade” de – för att använda Marika Formgrens utmärkta formulering – också ett annat av mina inlägg, som var och en lätt kunde konstatera i själva verket var en polemik mot antisemitism. Det argument för avståndstagandets nödvändighet som var huvudinnehållet i det inlägget är för övrigt just det som jag nu upprepar.


Han borde kommit till insikt, i och med sina egna erfarenheter, att det inte finns något sätt att blidka dessa "krafter" när de väl har dig i siktet. De kommer ljuga och dra dig i smutsen i vilket fall oavsett hur renhårigt du själv försöker spela. Det är helt meningslöst att be om ursäkt, göra dementier eller utesluta någon.

Det existerar ingen gemensam grund till samförstånd med de här människorna .Jag syftar inte på judar utan på hela apparaten bestående av politiker, journalister, opinionsbildare, akademiker och Afa-drägget på gatan, alla har det slutgiltiga målet att utrota det svenska folket.
__________________
Senast redigerad av Tjyvas 2018-08-16 kl. 00:14.
Citera
2018-08-15, 23:47
  #115
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Den docerande fikusen Jan-Olof Bengtsson har, oklart varför, skrivit en drapa om näsgate: Om ideologisk gränsdragning

Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Det är helt makalöst att han finner det nödvändigt att skriva den där texten just nu.

Det är tvärtom mycket bra att Bengtsson, som själv är medlem i AfS, säger ifrån på skarpen angående Hagwall och antisemitismen.

Jag hänvisar till mitt referet av artikeln i tråden om AfS och antisemitism:

(FB) Alternativ för Sverige och antisemitism.
Citera
2018-08-15, 23:53
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Varför håller Kasselstrand på att skapa dimridåer kring partiets ståndpunkter genom att svara med tramssvar på berättigade frågor?

"Vi är på turné så vi har inte tid, landet brinner vem bryr sig om klistermärken?"

Det är en fegis svar, en person som inte är öppen och ärlig.

Föreställ er motsatsen, en högt uppsatt SD-politiker går runt och sätter upp klistermärken där det står "för mångkultur och allas lika värde". Hade AFS-anhängarna avfärdat det som en icke-grej, det är ju bara klistermärken? Nej.

För SD:s finanspolitiska talesperson har ju aldrig varit i blåsväder för vissa skämt om en viss semitisk folkgrupp? Mig veterligen sitter han kvar eller hur?

Sverige står i brand, vi tjafsar inte om löjliga klistermärken. Vi fokuserar på att rädda Sverige och svenskarna samt föra ut vår politik. Den är nationalistisk och inget annat. Ni som försöker smutskasta oss med antisemitism likt vänstern alltid försökt smutskasta SD beter er lika illa som IRM.

SD-svansen som nu desperat inser att vi är på väg in i riksdagen och inte vill att AfS ska ta sig in i riksdagen kan gärna angripa vår sakpolitik istället för att ha debatter om klistermärken. Vi har kritiserat SD upprepade gånger, men vi gör det sakligt och utifrån politiska ställningstaganden. SD angriper oss genom att kalla oss för Alternativ för Sparkade och anklaga oss utan grund för antisemitism.

SD verkar mer inne på att samla godhetspoäng genom att signalera att man är beredd att ge upp EU-motståndet och bete sig lika illa som PK-etablissemanget gjorde mot SD än att rädda svenska folket från det pågående folkutbytet. Rätt fokus?
Citera
2018-08-16, 00:00
  #117
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Ahl
För SD:s finanspolitiska talesperson har ju aldrig varit i blåsväder för vissa skämt om en viss semitisk folkgrupp? Mig veterligen sitter han kvar eller hur?

Sverige står i brand, vi tjafsar inte om löjliga klistermärken. Vi fokuserar på att rädda Sverige och svenskarna samt föra ut vår politik. Den är nationalistisk och inget annat. Ni som försöker smutskasta oss med antisemitism likt vänstern alltid försökt smutskasta SD beter er lika illa som IRM.

SD-svansen som nu desperat inser att vi är på väg in i riksdagen och inte vill att AfS ska ta sig in i riksdagen kan gärna angripa vår sakpolitik istället för att ha debatter om klistermärken. Vi har kritiserat SD upprepade gånger, men vi gör det sakligt och utifrån politiska ställningstaganden. SD angriper oss genom att kalla oss för Alternativ för Sparkade och anklaga oss utan grund för antisemitism.

SD verkar mer inne på att samla godhetspoäng genom att signalera att man är beredd att ge upp EU-motståndet och bete sig lika illa som PK-etablissemanget gjorde mot SD än att rädda svenska folket från det pågående folkutbytet. Rätt fokus?

Jag tycker att du ska läsa Jan Olof Bengtssons artikel. Han är ju med i ert parti:

https://janolofbengtsson.com/2018/08...gransdragning/

Anklagelserna om antisemitism är inte utan grund så länge Martin Hagwall sitter kvar som styrelseledamot och riksdagskandidat. Det är upp till AfS ledning att ändra på det, om ni vill.
Citera
2018-08-16, 00:01
  #118
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
Den docerande fikusen Jan-Olof Bengtsson har, oklart varför, skrivit en drapa om näsgate: Om ideologisk gränsdragning

Ja han har rätt alla gamla SvP-are, NMR, Nordisk alternativhöger, Nordisk ungdom samlas i AfS nu. Plus alla som blivit uteslutna eller osams med alla dessa organisationer. Den gemensamma nämnaren är samarbetsproblem. Det han har fel i är att dessa kopplingar inte fanns under SDU-tiden. Då var de tvungna att hålla en viss distans men nu när pappa Karlsson inte kan ta dem i örat blandas de alla friskt. Efter valet måste afs göra en riktig SD-utrensing annars blir detta bara ett av alla dessa misslyckade halvnazistiska organisationer som uteslutits ur SD genom åren. Jag tror även många i partiet efter valet kommer att tröttna och återgå till sina vanlig liv.
Citera
2018-08-16, 00:03
  #119
Avstängd
GeorgeS.Pattons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff-Ahl
För SD:s finanspolitiska talesperson har ju aldrig varit i blåsväder för vissa skämt om en viss semitisk folkgrupp? Mig veterligen sitter han kvar eller hur?

Sverige står i brand, vi tjafsar inte om löjliga klistermärken. Vi fokuserar på att rädda Sverige och svenskarna samt föra ut vår politik. Den är nationalistisk och inget annat. Ni som försöker smutskasta oss med antisemitism likt vänstern alltid försökt smutskasta SD beter er lika illa som IRM.

SD-svansen som nu desperat inser att vi är på väg in i riksdagen och inte vill att AfS ska ta sig in i riksdagen kan gärna angripa vår sakpolitik istället för att ha debatter om klistermärken. Vi har kritiserat SD upprepade gånger, men vi gör det sakligt och utifrån politiska ställningstaganden. SD angriper oss genom att kalla oss för Alternativ för Sparkade och anklaga oss utan grund för antisemitism.

SD verkar mer inne på att samla godhetspoäng genom att signalera att man är beredd att ge upp EU-motståndet och bete sig lika illa som PK-etablissemanget gjorde mot SD än att rädda svenska folket från det pågående folkutbytet. Rätt fokus?

Bra där, dags och vända blad, ifall det nu inte sker från vissa AFS-hatande personer som Regulus, säger det mer om dem själva och deras smutsiga agenda än om AFS. Sakpolitik är inte speciellt SD-Boomers starka sida, de verkar ha inspirerats av gråsossar och flummoderater att snacka så mycket substanslöst budskap att man tvingas sänka sig till deras egen nivå för att de ens skall förstå enkel argumentation. Jag har större förtroende för en riksdagsledamot som kämpar för sitt folk, och jobbar kompromisslöst dag och natt för detta än ett källartroll med 20k inlägg och aldrig jobbat i hela sitt liv. Tack och godnatt!
Citera
2018-08-16, 00:05
  #120
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tycker att du ska läsa Jan Olof Bengtssons artikel. Han är ju med i ert parti:

https://janolofbengtsson.com/2018/08...gransdragning/

Anklagelserna om antisemitism är inte utan grund så länge Martin Hagwall sitter kvar som styrelseledamot och riksdagskandidat. Det är upp till AfS ledning att ändra på det, om ni vill.

Är Bengtsson medlem?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback