Citat:
Ursprungligen postat av
420istheonlyhope
Ja men om det är dags för något nytt, varför förespråkar du samma linje som dagens nuvarande politiker?
Att bara tala straff och hårdare tag är ju exakt de vi hör från dagens politiker.
Vad gäller lag och ordning generellt så har det endast seglat upp nu inför valrörelsen. Hårdare straff har varit mer eller mindre stendöd som fråga i minst 20 år. Tvärtom har regeringar och domstolar närmast slagit knut på sig själva för att utdöma så låga straff som möjligt och hämma polisens arbete. Jag har önskat hårdare tag mycket länge, så om något är det politikerna som börjat följa mig, inte tvärtom.
Citat:
Jag har svårt att tro att något skulle vara mer effektivt än att avkriminalisera droger.
Klart det inte löser alla problem. Jag är för andra åtgärder..men när det kommer till utanförskap och parallella ekonomier i vårt samhälle så är det ju inget snack om saken att det hade varit väldigt kraftfullt.
Självklart ska man kunna diskutera även detta. Som jag ser det är det dock inte en huvudorsak till laglösheten i dessa förorter. Ponera att detta är en hämndaktion för drogbeslag; skulle langarna applådera om marijuana legaliserades och såldes på Systembolaget? Knappast, de skulle väl i så fall bränna ännu fler bilar eftersom bolaget stjäl deras inkomst. Och skulle stenkastning mot blåljuspersonal upphöra? Antagligen inte. Alltså behöver vi ändå ta till hårdare tag för att kväsa dessa våldsverkare.
Det går inte att komma runt problemet att svensk polis idag är lika slagkraftig som en gammal benskör kärring.
Citat:
Sen är det även en fråga för de personer som köper droger. Vill ni att era barn ska åka in till förorterna och köpa droger på ett så osäkert sätt? Hur många har skadats vid dessa tillfällen?
Skulle mina ungar vara såna sabla jubelåsnor att de köper droger så kan de gott ta riskerna.