Flashback bygger pepparkakshus!
2018-08-14, 15:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Lyssnade just på "filosofiska rummet" i P1 SR där man spelade upp följande scenario:

Två vuxna myndiga personer befinner sig på semester runt medelhavet, i värmen och den avslappnade miljön blir man lite sexuellt eggade vilket slutar med att man har sex med varandra.

Båda är steriliserade, båda är som sagt myndiga, inget tvång eller beroendeställning förelåg, det enda dilemmat är att man har en mor - son relation.

Enligt "filosofiska rummets" panel på fyra personer tyckte två det var helt ok, en att det var tveksamt men inte helt fel och den fjärde kom aldrig till tals och gav sin syn.

Vad säger Flashback är det moraliskt rätt när en mor har sex med sin son under ovanstående förutsättningar?

Vem är du att ifrågasätta vad två vuxna personer väljer att göra? Det finns ingen lag mot detta och de skadar ingen annan. Alltså har du lika lite rätt att ifrågasätta deras agerande som att ifrågasätta någon som lyssnar på hårdrock eller har papiljotter i håret. Bara att du tar upp frågan gör dig till en trångsynt dömande person.
Citera
2018-08-14, 16:00
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Incestiösa är inte en samhällsgrupp, utan endast en mindre grupp psykiskt sjuka.
Fast det är ju din personliga uppfattning. Nu finns det säkert andra som anser att de förtjänar samma rättigheter som alla andra, och då för man en moralisk agenda och är således inte nihilist. Du har alltså fel på två olika plan, min vän.
Citera
2018-08-14, 16:02
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Varför är incest inte moraliskt fel?
(Om du svarat på detta så länka inlägget)
Därför att jag anser att det inte är moraliskt fel att älska någon.
Citera
2018-08-14, 16:02
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Att det just är perverst för sin egens skull. Att själva handlingen är smutsigt psykosexexuellt. Att det inte behöver leda till någon skada, att det i sig är smutsigt perverst i detta att det just sker.
Noterat, Sherlock.
Citera
2018-08-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Oavsett ålder också?
Citera
2018-08-14, 16:21
Medlem
Mor och son med deras händer i var sitt skrev - i en prideparad nära dig.

För mig, personligen, är det inte ok, för jag blir illamående av bara tanken.
Ur rättssynpunkt tror jag inte det är straffbart.

Ibland önskar man att socialdemokraternas steriliseringar kunde återupptas.
Vissa genuppsättningar bör dö ut. För gott.
Citera
2018-08-14, 16:26
Medlem
Det är moraliskt försvarbart enligt utilitarismen. Steriliseringen är ju med för att få bort det självklara argumentet att någon kommer komma till skada. Svensk filosofi lutar mer åt det här hållet. Det är relativistiskt men med ett tydligare syfte.

Instinktivt vill jag argumentera emot, det går emot värderingar och normer djupt rotade inom de flesta. Men frågan är så bra formulerad att det är svårt att hitta något som överväger.

Normalisering är svagt, nästintill omöjligt att bevisa och farligt nära en slipery slop.
Citera
2018-08-14, 16:29
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Noterat, Sherlock.
Gör så Watson.
Citera
2018-08-14, 16:31
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Lik också, kalla och fina.
Citera
2018-08-14, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chazardkapi
Hur påverkar det mig? Så länge jag slipper att ha med dessa att göra i mitt vardagliga liv så bryr jag mig inte.

Det slipper du ju inte(?). Typen som trycker sin egen mor är samma typ av "person" som brukar fråga "ey e do rasist?"

I längden leder det nog till psykiska men, och man måste vara någorlunda muslimskt lagd/efterbliven redan från början för att överväga att ligga med nära släkt, så nej inte OK.
Citera
2018-08-14, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MvH
Det är moraliskt försvarbart enligt utilitarismen. Steriliseringen är ju med för att få bort det självklara argumentet att någon kommer komma till skada. Svensk filosofi lutar mer åt det här hållet. Det är relativistiskt men med ett tydligare syfte.

Instinktivt vill jag argumentera emot, det går emot värderingar och normer djupt rotade inom de flesta. Men frågan är så bra formulerad att det är svårt att hitta något som överväger.

Normalisering är svagt, nästintill omöjligt att bevisa och farligt nära en slipery slop.

Håller med dig om att frågan var bra formulerad.

Längre fram i programmet hade dom en liknande fråga med som dom också hade lyckats formulera bra:

"Om det var moraliskt riktigt att en man köper en grillad kyckling som han tar hem och idkar sex med.

Här kom panelen fram till att mycket berodde på hur sexet utfördes och framförallt om han bjöd någon annan på kycklingen när han var klar. Men om han slängde den eller åt upp allt själv efter akten var även detta ok.
Citera
2018-08-14, 20:01
Medlem
Haajibs avatar
All form av sex där målet inte är fortplantning är bara äckligt och skamligt. Eftersom båda är steriliserad finns det ingen fördel med incest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in