• 30 334 online
  • 1 184 191 medlemmar
  • 61 204 712 inlägg
2018-08-12, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxodus
Era tankar om ovanstående text?
Gott grävande!!!!
Men alla borde vid det här laget fatta.
Jallai är vid det här laget för gott tystad av den svenska regimen. Köpt eller hotad till att hålla tyst? Vem vet - eller bryr sig ens?
Det räckte nog med projekt som att leta reda på den för alltid försvunna DC3an, med vilken FM spanade mot sovjet. Eller att först intervjua och sedan hänga ut "radioamatören" anders, hemmahörande nånstans på kålland. En kollega in spe, till landsförrädaren Stig Wennerström.
Så - beträffande folkbedrägeriet runt Estonias undergång kommer Andres jallai att bidra nada.
Citera
2018-08-12, 14:25
Medlem
pf10s avatar
Jag tror själv att det hela var en olycka men att regeringens besynnerliga agerande efter katastrofen, där man till och med var beredd att köra över de anhöriga med betongövertäckningen, grundar sig i att det fanns någonting ombord på bildäck som man inte ville skulle komma ut. Vad detta kan vara kan man bara spekulera i, men det är fastslaget att transporter av militärt material var vanligt förekommande på passagerarfärjor på Östersjön vid denna tid och det hade skett sådana transporter på Estonia i nära anslutning till förlisningen. Att det inte skulle förekommit någon sådan transport på själva olycksnatten tror jag inte ett ögonblick på.
Citera
2018-08-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxodus
Era tankar om ovanstående text?

Mina tankar:

Även en blind höna kan hitta ett korn. Och när de väl lyckas är personer som Jallai väldigt nödvändiga.
Citera
2018-08-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jag tror själv att det hela var en olycka men att regeringens besynnerliga agerande efter katastrofen, där man till och med var beredd att köra över de anhöriga med betongövertäckningen, grundar sig i att det fanns någonting ombord på bildäck som man inte ville skulle komma ut. Vad detta kan vara kan man bara spekulera i, men det är fastslaget att transporter av militärt material var vanligt förekommande på passagerarfärjor på Östersjön vid denna tid och det hade skett sådana transporter på Estonia i nära anslutning till förlisningen. Att det inte skulle förekommit någon sådan transport på själva olycksnatten tror jag inte ett ögonblick på.
Är själva början på tragedien och folkbedrägeriet att Carl Bildt på natten den 28 sept. visste/snabbt tog reda på, att Estonia vid förlisningen högst troligt var lastad med mil. Contraband?
Citera
2018-08-13, 00:07
Medlem
KungPungPats avatar
Jag hörde på mayday-samtalet mellan färjorna den natten då Estonia sjönk.. kaptenen sa att Estonia lutade med 20% lutning.. och att dom behövde hjälp snabbt.

För att skapa 20% lutning så måste man göra ett hål på en sida av fartyget.

Om det var sannt som dom säger att främre delen av Estonia lossnade så hade ju inte kaptenen sagt till de andra fartygen att Estonia lutade med 20% åt ena hållet.

Så ja.. visst kan det ha varit sprängämnen som skapade hålet som gjorde att Estonia hade 20% lutning när mayday-samtalet gjordes.

Det kan dock inte vara visiret som ramlade loss, och det är heller inte logsikt att täcka över ett förlist fartyg, med stenar.

Varför sägs det vara ryskt lastat svenskt fartyg?
Citera
2018-08-13, 05:24
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag hörde på mayday-samtalet mellan färjorna den natten då Estonia sjönk.. kaptenen sa att Estonia lutade med 20% lutning.. och att dom behövde hjälp snabbt.

För att skapa 20% lutning så måste man göra ett hål på en sida av fartyget.

Om det var sannt som dom säger att främre delen av Estonia lossnade så hade ju inte kaptenen sagt till de andra fartygen att Estonia lutade med 20% åt ena hållet.

Så ja.. visst kan det ha varit sprängämnen som skapade hålet som gjorde att Estonia hade 20% lutning när mayday-samtalet gjordes.

Det kan dock inte vara visiret som ramlade loss, och det är heller inte logsikt att täcka över ett förlist fartyg, med stenar.

Varför sägs det vara ryskt lastat svenskt fartyg?
Källa på det fetade?
Har själv studerat skeppsteknik och vad stora fria vätskeytor på bildäck kan ställa till med är välkänt.
Citera
2018-08-13, 06:13
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Källa på det fetade?
Har själv studerat skeppsteknik och vad stora fria vätskeytor på bildäck kan ställa till med är välkänt.

Det är fysik som får mig att säga att det måste vara ett hål på en av sidorna innan ett fartyg ska luta 20% åt något av hållen.
Det kan inte ha varit frammåt eller bakåt som den lutade eftersom det hade nog kallats tippar frammåt eller stegrar bakåt.

Vattnet måste komma in från en av sidorna om den ska bli så pass tung på ena sidan, att den lutar 20%.
Citera
2018-08-14, 06:43
Moderator
Ämnen sammanfogade.

Länk till startinlägg i infogd tråd:
Rysk krigsmateriel som fraktades på Estonia, hade det med förlisningen att göra?.

/Moderator
Citera