• 36 090 online
  • 1 184 483 medlemmar
  • 61 225 553 inlägg
2018-08-13, 01:57
Medlem
Heauxms avatar
Hej alla duktiga och kunniga här inne!

Jag och min partner kollar bostäder likt galningar i jakt på en lägenhet som inte kostar skjortan, vilket det gör om man vill bo i Stockholm. Våran budget ligger på max 1,75 milj för en tvåa någonstans i Stockholm.
Som en kollega till min partner sa i veckan "antingen bor ni i skit områden eller ute på vischan" och det är ju sant, det är vad vi har råd med.

Men...

Jag satt och scrollade rutinmässigt på diverse sidor och kom över ett objekt som fanns med under fliken "bostadsrätter".
Det var en källare eller "lokal" i lägenhetsbyggnaden som använts som ett lager/förråd och kontor. Ytan är stor, priset är långt under våran gräns och det ligger i ett attraktivt område där en tvåa går på minst 2.5-4 miljoner.
Då fick jag idén om att göra om detta till en lägenhet, det borde gå egentligen? Då har vi ett par hundratusen att leka med och resultatet skulle kunna bli fantastiskt. "Lokalen" eller källaren har fönster högst upp, har parkett golv, kök och badrum etc. Dock vet jag inte om man får ha spis? Det ser ut som att de har en ugn i väggen på bilden men ej säker.
Nu vet vi alla att mäklare är inte att lita på då de gör många fulingar och undanhåller informstion och egentligen ville jag ha lite mer kött på benen innan min partner slängde iväg ett mejl till mäklaren och frågade om det är möjligt att göra om källaren till en lägenhet.

Jag kan absolut ingenting om detta och era kunskaper och råd är guld värda. Vad behöver jag ta reda på? Bygglov? Fråga kommunen? Vad ska jag ta reda på om själva lokalen? Ventilationen? Kan det finnas dolda kostnader?

Om mäklaren säger nej, hur kan jag ta reda på det han säger stämmer.

I beskrivningen ståt det såhär "Ej boende. Lokal om 100m² fördelat på två större rum. I lokalen finns Garage, badrum samt kök. Lämplig verksamhet är lager, förvaring. kontor."

Renoveringar
Utförda renoveringar:
2011 Fasadrenovering
2011 Injustering av element
2012 Markarbeten, ny asfalt, kantsten och gräsmatta till främre gården
2016 Stambyte kök och badrum

Kommande renoveringar:
Byte av tak på garaget planeras.

TVAnsluten till kabelnät. Leverantör: Com Hem.
BredbandBredband. Leverantör: Bredbandsbolaget.
Energideklaration
Status: Utförd
Prestanda219 kWh/m² år.
Typ:
BRF-Lokal
Boarea:
100 kvm. 100 kvm area på lokalen.
Avgift:
5 487 kr/mån inkl. värme, vatten.

Vad säger ni? Vi är båda i övre 20 årsåldern och ser detta som en riktig chans. Vi har inga problem att bo där nere. Jag har tidigare hjälpt min familj att renovera villan vi bodde i samt total renovera lägenheten vi bor i nu (som ökat 1 miljon i värde på 5 år ) jag har en del kunskaper och enklare renoveringar kan vi sköta själva men resten hyr vi in personal då vi kommer ha en budget på 200-400k att renovera för.

Ärliga och kunniga åsikter räknas. Det är redan bestämt, finns möjligheten då kommer vi att köpa lokalen.

Jag har fantiserat och drömt lite och här har ni ett exempel på vad man kan göra med en källare:
http://www.interiordecodir.com/image...zy-bedroom.jpg

https://sebringdesignbuild.com/wp-co...g-Services.jpg

Dessa bilder är inte på lokalen som vi är intresserade av att köpa.
Citera
2018-08-13, 02:11
Medlem
Så mycket fantasier, så mycket drömmar. Du har bara missat en detalj: Det är en brf-lokal. Dvs du får inte bo där - eventuellt får du inte ens övernatta där. I samband med köp måste du också teckna ett avtal med bostadsrättsföreningen om vilken verksamhet du ska bedriva i lokalen. Bryter du mot den förutbestämda inriktningen så blir du skadeståndsskyldig.
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-08-13 kl. 02:22.
Citera
2018-08-13, 02:35
Medlem
dovAkins avatar
De gånger BRFer gör om lokaler eller liknande till lägenheter så gör dem de själva och säljer sedan för marknadspris. Hänt hos två jag känner. Lokal som inte användes byggdes om till lägenhet typ en tvåa med altan och såldes för typ 3 miljoner.
Citera
2018-08-13, 02:41
Medlem
johnthedickholmess avatar
Några problem. Lokalen måste vara ok för övernattning om det är en bolokal. Är det en vanlig lokal utan möjlighet till över. skall ni inte betala så där mycket för den. Rent praktiskt så blir ni ju av med lokalen om man kommer på er. Någon enstaka gång kan man övernatta men inte regelbundet. Då blir ni ju i värsta fall av med alla pengarna. I Stockholm skall ni köpa en bolokal. Då får ni övernatta och har ni företag får ni köpa hyreskontraktet för 500 000 eller liknande. Men det måste stå klart och tydligt i hyresavtalet. Sedan fixar ni ett företag som har galleri eller någon annan skön verksamhet som betalar hyran etc. Prata med folk som säljer AB.
Citera
2018-08-13, 02:53
Medlem
Heauxms avatar
Det låter som att det inte är möjligt. Själva annonsen är lite vag.
Jag drömde visst lite väl för stort och för fort här! Tillbaka till förorten då

Då kan jag lika gärna länka lokalen. Den ligger i Sumpan/Duvbo intill Lötsjön.

http://www.sodermaklarna.se/till-sal...32PBKA20BPI56G
Citera
2018-08-13, 05:16
Medlem
Cauvies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm

Kan man ens bo i någon av Stockholms förorter numera? Alltså är det ens beboeligt? Jag hade hellre fortsatt spara och ge ett försök igen men istället på en ordentlig lägenhet inne i City. 1.7 miljoner är en start!

Läckra bilder btw, najs inredning. Synd att ena bilden var i dålig kontrast.
Citera
2018-08-13, 10:16
Medlem
johnthedickholmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm

Vadå ej möjligt? Jag beskrev ju hur du gör. Men just den där lokalen funkar ju inte då det är förbjudet att bo där. Men kika på företagslokaler på Blocket och se om du kan hitta med godkänd övernattning.

HÄR HAR DU EN SOM ÄR INNE NU: https://www.blocket.se/stockholm/Ing...=11&w=1&last=1
Senast redigerad av johnthedickholmes 2018-08-13 kl. 10:19.
Citera
2018-08-13, 11:58
Medlem
Heauxms avatar
Vi har inga planer på att starta företag. Min partner kommer börja studera i slutet augusti och 3 år framåt, jag studerar också men ska hitta ett arbete jag kan ha samtidigt.

1.7 med lån menar jag då. Vi har fått ett lånelöfte som räcker till oktober och därför är situationen svår, med tanke på att ännu ett lånelöfte kommer inte beviljas när min partner börjar studera den 20e augusti. Han är heltidsanställd men tar tjänstledigt ifall studierna skiter sig.
Vi vill flytta ihop,det är ohållbart,obekvämt och pinsamt att bo hemma hos föräldrarna när man är 26.
Jag bor i Akalla/Husby med familjen. Lägenheten köptes för knappt 1.5 och är värd över 2.5 nu trots området. Personligen tycker jag om området men visst, en del grejer hade man velat ändra såsom människorna som bor här. Trots stökigheten har jag känt mig säkrare här än när vi i 3 år bodde i Bro, ett sömnigt WT område.
Vi hinner inte spara mer kapital och för en lägenhet i city med amorteringskravet lär vi behöva spara i 10-15 år till. Att hyra bostad är uteslutet.
Citera