Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-13, 01:20
  #1
Medlem
Hur går det till i praktiken när man läser två universitetsprogram samtidigt? Kollar man på någon hemsida inspelade föreläsningar/seminarium eller hur fungerar det?
Citera
2018-08-13, 01:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Hur går det till i praktiken när man läser två universitetsprogram samtidigt? Kollar man på någon hemsida inspelade föreläsningar/seminarium eller hur fungerar det?

Det skiljer sig lite hur man jonglerar undervisningstillfällena. Man får prioritera vad man vill gå på, mot vad man kan läsa in själv eller via uppladdade filer. Ofta blir det ju obligatoriska moment på respektive kurs som avgör - typ seminarier och så.

På vissa program har man någon som spelar in ljud från föreläsningarna som man kan få ta del av. Men det är långt ifrån alla som har det. Då går det oftast att ta del av föreläsarens powerpoint-presentation. Fast inte heller det är någon garanti. Bäst är nästan om man har kontakt med någon som tar bra anteckningar på plats, och som är villig att dela med sig av anteckningarna.

Sen är det bra om man har turen att ha möjligheten att läsa något över somrarna som du kan inkludera i någon examen. Då kan du tillgodoräkna dig dom poängen för att slippa läsa lika mycket parallellt.

Själv har jag läst dubbelt i några år nu, och har tänkt att påbörja en kandidat i ett språk också. Men vi får se - för det är stundtals ganska så kämpigt, och parallellstudierna har en negativ påverkan på betygen. Känner ibland att jag kanske borde ha koncentrerat mig på endast 1 utbildning och briljerat betygsmässigt på det.
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-08-13 kl. 01:41.
Citera
2018-08-13, 02:45
  #3
Medlem
Många läser två program med samma eller liknande kurser så att man inte behöver läsa 200%.

Om man t.ex läser civilingenjör och lägger till en treårig ekonomi så kan all matte man läser som ingenjör tillgodoräknas på ekonomiprogrammet. Sen läser man ett gäng kurser på distans och avslutar det hela med några kurser på handels (tror det ska vara typ 10%) så får man en kandidatexamen från handels.
Citera
2018-08-13, 05:38
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Det skiljer sig lite hur man jonglerar undervisningstillfällena. Man får prioritera vad man vill gå på, mot vad man kan läsa in själv eller via uppladdade filer. Ofta blir det ju obligatoriska moment på respektive kurs som avgör - typ seminarier och så.

På vissa program har man någon som spelar in ljud från föreläsningarna som man kan få ta del av. Men det är långt ifrån alla som har det. Då går det oftast att ta del av föreläsarens powerpoint-presentation. Fast inte heller det är någon garanti. Bäst är nästan om man har kontakt med någon som tar bra anteckningar på plats, och som är villig att dela med sig av anteckningarna.

Sen är det bra om man har turen att ha möjligheten att läsa något över somrarna som du kan inkludera i någon examen. Då kan du tillgodoräkna dig dom poängen för att slippa läsa lika mycket parallellt.

Själv har jag läst dubbelt i några år nu, och har tänkt att påbörja en kandidat i ett språk också. Men vi får se - för det är stundtals ganska så kämpigt, och parallellstudierna har en negativ påverkan på betygen. Känner ibland att jag kanske borde ha koncentrerat mig på endast 1 utbildning och briljerat betygsmässigt på det.

Starkt jobbat att läsa dubbelt.

Det kommer ju handla om exakt vad det är man ska läsa. Vissa program har extremt många obligatoriska moment medan andra har ytterst få. Det vore ju t.ex ganska svårt om inte omöjligt att läsa till läkare och advokat samtidigt. Men att läsa till civilingenjör samtidigt som man läser till civilekonom mer möjligt.
Citera
2018-08-13, 11:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaxxxiZ
Många läser två program med samma eller liknande kurser så att man inte behöver läsa 200%.

Om man t.ex läser civilingenjör och lägger till en treårig ekonomi så kan all matte man läser som ingenjör tillgodoräknas på ekonomiprogrammet. Sen läser man ett gäng kurser på distans och avslutar det hela med några kurser på handels (tror det ska vara typ 10%) så får man en kandidatexamen från handels.

Om du menar handels i Stockholm du menar så tillgodoräknar de inga kurser från andra universitet så vitt jag vet och där funkar således inte det upplägget.
Citera
2018-08-13, 15:10
  #6
Medlem
Zlaneks avatar
Vill inte låta alltför dryg men det låter som att du inte ens vet hur universitetsstudier är upplagda och att redan innan man ens börjat ett program fundera på att läsa dubbelt är ingen bra idé.

Mitt tips är att börja på ett program du vill läsa och känn sedan efter om du klarar av stress och tidsmässigt att läsa ytterligare ett program.
Citera
2018-08-13, 16:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaxxxiZ
Sen läser man ett gäng kurser på distans och avslutar det hela med några kurser på handels (tror det ska vara typ 10%) så får man en kandidatexamen från handels.

Nej, det får man inte...
Citera
2018-08-13, 16:48
  #8
Medlem
Tar ju mycket tid, hade en bekant som läste två intensiva program. Denna person var i princip avskärmad 8-20 varje dag under 5 år. Värt det nu dock
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback