Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-12, 15:37
  #337
Medlem
BadMFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Är det någon mer än jag som irriterar sig på att kattägare anser sig ha mindre ansvar än tex hundägare? Till exempel om en hundägare inte plockar upp efter sin hund blir det jävla liv, men katter som springer och skiter i blomrabatter, sandlådor och framförallt gör skada på många inhemska djurarter? Varför ska kattägare slippa undan ansvar över sina katter? Ja, en katt är mindre än en hund men det gör inte att man slippar behöver ta ansvar eller översikt på sin katt.


Katter är smarta och gräver ner sitt piss o skit, hundar skiter o pissar bara rakt ut där de står och går.
Sen att de tar lite fåglar, sork, och liknande, är bara bra eftersom det ekologiska systemet är anpassat för det svinnet. Skulle katterna sluta jaga skulle näringskedjan snart nog kollapsa och det skulle bli katastrof av stora mått, svält och massdöd Jorden över.

Hästar kan också skita var dom vill utan en massa tjaffs eftersom idiot-hundarna äter upp hästskiten som de senare skiter ut och som husse o matte får plocka upp med påsar.

Hundar är idioter så är det. Har man en idiot som husdjur så tarvar det extraarbete.
Citera
2018-08-12, 15:57
  #338
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadMF
Katter är smarta och gräver ner sitt piss o skit, hundar skiter o pissar bara rakt ut där de står och går.
Sen att de tar lite fåglar, sork, och liknande, är bara bra eftersom det ekologiska systemet är anpassat för det svinnet. Skulle katterna sluta jaga skulle näringskedjan snart nog kollapsa och det skulle bli katastrof av stora mått, svält och massdöd Jorden över.

Hästar kan också skita var dom vill utan en massa tjaffs eftersom idiot-hundarna äter upp hästskiten som de senare skiter ut och som husse o matte får plocka upp med påsar.

Hundar är idioter så är det. Har man en idiot som husdjur så tarvar det extraarbete.

Hundar äter f ö både katt- och människoskit, i alla fall barns. Det ska visst vara en stark anledning till att hunden domesticerades en gång i urtiden, den höll rent på boplatsen innan Pampers tidevarv genom att äta upp allt äckel päckel.
Citera
2018-08-12, 16:15
  #339
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Hundar äter f ö både katt- och människoskit, i alla fall barns. Det ska visst vara en stark anledning till att hunden domesticerades en gång i urtiden, den höll rent på boplatsen innan Pampers tidevarv genom att äta upp allt äckel päckel.

Har du fakta för detta påstående? Visst, hundar äter skit men domesticerades för det är struntprat. Du kan fortfarande inte föra en vettig diskussion. Du är endast ute för att provocera.
__________________
Senast redigerad av Leipreachan 2018-08-12 kl. 16:19.
Citera
2018-08-12, 16:18
  #340
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Härligt att höra en kattägare som faktiskt förstår och tar ansvar över sina djur.
Har du innekatter?

Håller med! Äntligen någon som kan föra vettigt argument.
Citera
2018-08-12, 16:25
  #341
Medlem
Leipreachans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Min erfarenhet är att om man tar hand om kattungarna lika bra som om de vore raskattungar, dvs avmaskat både mamman och ungarna, vaccinerat x 2, veterinärbesiktat, kanske chippat och i övrigt är seriös, kommer köpare att stå på kö till de ungarna. Man vill gärna betala för en ordentligt omhändertagen unge och uppfödaren kan välja bästa köpare.

Vad gäller övriga ungar som inte fått grundomhändertagandet, ser man ofta att ytterligare en annons läggs in, där man säljer den sista ungen i kullen och förhoppningsvis får man napp. De som bemödar sig att lägga upp ungarna på annons är djurvänner och tror man hellre behåller en överbliven unge själv än att avliva.

Knäppgökar som släpper ut katter i skogen eller lägger i soptunnor mm vidrigheter skulle knappast bemöda sig med en Blocket-annons.

(FB) Vill höra från alla kattmänniskor varför ni anser att hundar är det dummaste djuret.

Här kan du skriva dit hat mot hundar.
Citera
2018-08-12, 17:02
  #342
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
Har du fakta för detta påstående? Visst, hundar äter skit men domesticerades för det är struntprat. Du kan fortfarande inte föra en vettig diskussion. Du är endast ute för att provocera.

Ja, det är en teori. De som forskar om hundens domesticering under stenåldern för fram den. Intressant att läsa om hur våra tamdjur har utvecklats från vilda förfäder. T ex här kan man läsa, vad jag hittade vid en snabb googling, det finns mycket mer:

" Hundar som kunde varna om främlingar närmade sig, som blev allt sällskapligare, och som tog hand om överflödigt illaluktande skräp. Det är det här, säger Coppinger, som är bakgrunden till en av våra hundars minst tilltalande egenskaper: de gillar att äta skit.

Man kan till exempel tänka sig hur den människoanpassade varghunden fick hålla småbarnen rena långt innan det fanns några blöjor."

http://www.tomaslindblad.se/hundar.html

Citat:
Ursprungligen postat av Leipreachan
(FB) Vill höra från alla kattmänniskor varför ni anser att hundar är det dummaste djuret.

Här kan du skriva dit hat mot hundar.

Jag hatar definitivt inte hundar, lägg ner. Inte tycker jag de är dumma heller. Jag gillar hundar, även fast de äter skit.

Tycker du är jättefjantig som försöker provocera fram åsikter folk inte hyser, vilket jag redan skrivit om i den här tråden.
Citera
2018-08-12, 17:31
  #343
Medlem
spknoises avatar
Vill hoppa in här lite snabbt! Orkar inte gå in i en het debatt, dock.

Här är en som är uppväxt med både hund och katt. Jag kan från min erfarenhet förstå båda "sidor" eftersom jag är uppväxt på landet och haft katter som gick ute mestadels. Jag kan hålla med att katter är effektiva jägare och håller rent från möss och råttor, inga tvivel. Men jag har även en erfarenhet som följt med mig som gjorde att jag aldrig mer skulle skaffa katt. Vi hade en fin stor hankatt som var rena fightern men fruktansvärt snäll och social mot människor och hundarna. Men en dag blev han borta och kom aldrig mer hem igen och än idag funderar jag på vad som hänt honom. Där finns nackdelen med utekatt.

En jakthund vi hade, en drever satt varje kväll vid dörren och väntade efter katten blev borta.

Nog med det! Man kan inte jämföra hund och katt. Helt två olika arter med olika behov. Sen måste man se över att hundar finns många olika kategorier, eller vad man säger. Dels framavlade för olika områden. Jag är hundmänniska och alla hundägare är inte lika, och kattägare heller. Är det något jag hatar är när man går med sin hund kopplad och så kommer det annan hund lös! Blir vansinnig.

Finns oansvariga bland hos båda delar. Hundar som står ute och skäller i tid och otid får inte nog med stimulans eller uppmärksamhet. Hundar ska heller inte stå i en nedbajsad hundgård.

Sen kan jag hålla med att det är slappt att bara låta katten vara ute och tro att den klarar sig. Katter är inte så tåliga som alla tror. T ex folk tror att ormbett inte är en fara men kan ta skada invärtes.

Förlåt för ett rörigt inlägg. Bara slö och trög idag.
Citera
2018-08-13, 01:08
  #344
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spknoise
Vill hoppa in här lite snabbt! Orkar inte gå in i en het debatt, dock.

Här är en som är uppväxt med både hund och katt. Jag kan från min erfarenhet förstå båda "sidor" eftersom jag är uppväxt på landet och haft katter som gick ute mestadels. Jag kan hålla med att katter är effektiva jägare och håller rent från möss och råttor, inga tvivel. Men jag har även en erfarenhet som följt med mig som gjorde att jag aldrig mer skulle skaffa katt. Vi hade en fin stor hankatt som var rena fightern men fruktansvärt snäll och social mot människor och hundarna. Men en dag blev han borta och kom aldrig mer hem igen och än idag funderar jag på vad som hänt honom. Där finns nackdelen med utekatt.

En jakthund vi hade, en drever satt varje kväll vid dörren och väntade efter katten blev borta.

Nog med det! Man kan inte jämföra hund och katt. Helt två olika arter med olika behov. Sen måste man se över att hundar finns många olika kategorier, eller vad man säger. Dels framavlade för olika områden. Jag är hundmänniska och alla hundägare är inte lika, och kattägare heller. Är det något jag hatar är när man går med sin hund kopplad och så kommer det annan hund lös! Blir vansinnig.

Finns oansvariga bland hos båda delar. Hundar som står ute och skäller i tid och otid får inte nog med stimulans eller uppmärksamhet. Hundar ska heller inte stå i en nedbajsad hundgård.

Sen kan jag hålla med att det är slappt att bara låta katten vara ute och tro att den klarar sig. Katter är inte så tåliga som alla tror. T ex folk tror att ormbett inte är en fara men kan ta skada invärtes.

Förlåt för ett rörigt inlägg. Bara slö och trög idag.
Tycker du skrev väldigt bra.
Tråkigt med din katt.
Jag tycker inte att man behöver ha enbart innekatt om man bor på landet. Där gör katten som du skriver ett bra arbete med möss osv. och har ofta inte nära grannar att "störa".
I "stan", i bostadsområden osv bör man däremot ha uppsikt på sin katt och inte ha den ensam lös, inte minst för respekten till sina grannar men också på grund av faror.
Som du skriver om din katt som aldrig kom hem så lurar många faror även för dom tuffa och de bör man ju försöka skydda de man håller nära.
Har vänner vars katter råkat illa ut också. En kompis har haft katt vid 2 tillfällen. Den första frös ihjäl och bars hem av en granne som hittat den stelfrusen i sin trädgård och den andra fick avlivas då någon troligtvis plågat den genom att dra i svansen. En annan fick avliva sin katt efter bråk med en annan katt. Detta låter fruktansvärt även för mig som inte är så förtjust i katter.
Vet även tidigare grannars katter som blivit påkörda av bilar och de händer flera gånger varje månad att ja ser annonser på Facebook i grupper för min nuvarande stad om folk som sett någon katt påkörd utmed riksvägen.

Håller även med dig till 100% om de du skriver om hundägare. Har ett par olika grannar som har jakthundar som sitter och skäller dagarna i ända i sina hundgårdar fulla med avföring.
En av dom tror ja aldrig sett ta ut sina hundar mer än vid jakt några veckor på hösten. De är inget liv för en hund.
Det är inte respektfullt mot sina grannar som får höra skällandet och inte heller humant mot hundarna.
Citera
2018-08-13, 22:06
  #345
Medlem
Leipreachans avatar
https://www.norrteljetidning.se/arti...till-manniskor
Citera
2018-09-09, 06:06
  #346
Medlem
Katter hör hemma. på bondgårdar där de kan hålla efter möss, råttor och fåglar som annars kan bli problem.
I övriga fall är de mest en olägenhet för omgivningen när de går lösa alternativt lever skitliv instängda.
Har man katt bör man inte kalla sig djurvän.
Ingen skulle acceptera en alltid lösspringande hund som bär hem rådjurskid, men jag vet flera katter som burit hem harungar.
https://youtu.be/2ZDeye1xJJE
Citera
2018-09-09, 10:42
  #347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadMF
Katter är smarta och gräver ner sitt piss o skit, hundar skiter o pissar bara rakt ut där de står och går.
Sen att de tar lite fåglar, sork, och liknande, är bara bra eftersom det ekologiska systemet är anpassat för det svinnet. Skulle katterna sluta jaga skulle näringskedjan snart nog kollapsa och det skulle bli katastrof av stora mått, svält och massdöd Jorden över.

Hästar kan också skita var dom vill utan en massa tjaffs eftersom idiot-hundarna äter upp hästskiten som de senare skiter ut och som husse o matte får plocka upp med påsar.

Hundar är idioter så är det. Har man en idiot som husdjur så tarvar det extraarbete.


Nu tillhör inte katter den naturliga floran i Sverige, så nej det är inte anpassat.
I Australien är det en jävla plåga för inhemska djur tex.
Citera
2018-09-09, 11:09
  #348
Medlem
BadMFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyxer
Nu tillhör inte katter den naturliga floran i Sverige, så nej det är inte anpassat.
I Australien är det en jävla plåga för inhemska djur tex.


Att jägare sedan länge hårt jagat mindre rovdjur hör inte heller till naturens naturliga kretsgång och påverkar starkt näringskedjan negativt, och där kommer katten in som en nödvändig kompensation I högsta grad.
Katten som tar fåglar och gnagare och reptiler hjälper till att minimera katastrofen med att insekterna håller på att försvinna. Både fåglar och gnagare små ödlor och annat äter stora mängder insekter vilka har minskat globalt med hela 75% på 25år vilket är en fullständig kattastrof kan man säga.
Förkovra dig lite om detta faktum och vad det innebär så kommer du att häpna och förstå vilken positiv inverkan tamkatten har på den illavarslande utvecklingen som håller på att ske om den bara får vara fri och jaga lite.

Sen säger jag inte att det är lösningen på något för det är det inte, precis som miljön och den globala uppvärmningen är det för sent att göra någonting alls för att det inte inom överskådlig tid kommer att gå käpprätt åt he———e.
Det enda vi kan göra är att döva våra samveten med handlingar som kanske förmildrar med ett ögonblick av vad som oundvikligen kommer att ske.

Så likväl som du ställer bilen och tar cykeln till jobbet kan du lugnt låta katten springa fritt och göra vad katter gör, i ett globalt perspektiv med vår existens och vällevnad i focus är vinsten ungefär den samma.
__________________
Senast redigerad av BadMF 2018-09-09 kl. 11:42.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback