Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-12, 14:00
  #4357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxodus
Era tankar om ovanstående text?
Gott grävande!!!!
Men alla borde vid det här laget fatta.
Jallai är vid det här laget för gott tystad av den svenska regimen. Köpt eller hotad till att hålla tyst? Vem vet - eller bryr sig ens?
Det räckte nog med projekt som att leta reda på den för alltid försvunna DC3an, med vilken FM spanade mot sovjet. Eller att först intervjua och sedan hänga ut "radioamatören" anders, hemmahörande nånstans på kålland. En kollega in spe, till landsförrädaren Stig Wennerström.
Så - beträffande folkbedrägeriet runt Estonias undergång kommer Andres jallai att bidra nada.
Citera
2018-08-12, 14:25
  #4358
Medlem
Jag tror själv att det hela var en olycka men att regeringens besynnerliga agerande efter katastrofen, där man till och med var beredd att köra över de anhöriga med betongövertäckningen, grundar sig i att det fanns någonting ombord på bildäck som man inte ville skulle komma ut. Vad detta kan vara kan man bara spekulera i, men det är fastslaget att transporter av militärt material var vanligt förekommande på passagerarfärjor på Östersjön vid denna tid och det hade skett sådana transporter på Estonia i nära anslutning till förlisningen. Att det inte skulle förekommit någon sådan transport på själva olycksnatten tror jag inte ett ögonblick på.
Citera
2018-08-12, 15:39
  #4359
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxodus
Era tankar om ovanstående text?

Mina tankar:

Även en blind höna kan hitta ett korn. Och när de väl lyckas är personer som Jallai väldigt nödvändiga.
Citera
2018-08-12, 16:13
  #4360
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jag tror själv att det hela var en olycka men att regeringens besynnerliga agerande efter katastrofen, där man till och med var beredd att köra över de anhöriga med betongövertäckningen, grundar sig i att det fanns någonting ombord på bildäck som man inte ville skulle komma ut. Vad detta kan vara kan man bara spekulera i, men det är fastslaget att transporter av militärt material var vanligt förekommande på passagerarfärjor på Östersjön vid denna tid och det hade skett sådana transporter på Estonia i nära anslutning till förlisningen. Att det inte skulle förekommit någon sådan transport på själva olycksnatten tror jag inte ett ögonblick på.
Är själva början på tragedien och folkbedrägeriet att Carl Bildt på natten den 28 sept. visste/snabbt tog reda på, att Estonia vid förlisningen högst troligt var lastad med mil. Contraband?
Citera
2018-08-13, 00:07
  #4361
Avstängd
KungPungPats avatar
Jag hörde på mayday-samtalet mellan färjorna den natten då Estonia sjönk.. kaptenen sa att Estonia lutade med 20% lutning.. och att dom behövde hjälp snabbt.

För att skapa 20% lutning så måste man göra ett hål på en sida av fartyget.

Om det var sannt som dom säger att främre delen av Estonia lossnade så hade ju inte kaptenen sagt till de andra fartygen att Estonia lutade med 20% åt ena hållet.

Så ja.. visst kan det ha varit sprängämnen som skapade hålet som gjorde att Estonia hade 20% lutning när mayday-samtalet gjordes.

Det kan dock inte vara visiret som ramlade loss, och det är heller inte logsikt att täcka över ett förlist fartyg, med stenar.

Varför sägs det vara ryskt lastat svenskt fartyg?
Citera
2018-08-13, 05:24
  #4362
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jag hörde på mayday-samtalet mellan färjorna den natten då Estonia sjönk.. kaptenen sa att Estonia lutade med 20% lutning.. och att dom behövde hjälp snabbt.

För att skapa 20% lutning så måste man göra ett hål på en sida av fartyget.

Om det var sannt som dom säger att främre delen av Estonia lossnade så hade ju inte kaptenen sagt till de andra fartygen att Estonia lutade med 20% åt ena hållet.

Så ja.. visst kan det ha varit sprängämnen som skapade hålet som gjorde att Estonia hade 20% lutning när mayday-samtalet gjordes.

Det kan dock inte vara visiret som ramlade loss, och det är heller inte logsikt att täcka över ett förlist fartyg, med stenar.

Varför sägs det vara ryskt lastat svenskt fartyg?
Källa på det fetade?
Har själv studerat skeppsteknik och vad stora fria vätskeytor på bildäck kan ställa till med är välkänt.
Citera
2018-08-13, 06:13
  #4363
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Källa på det fetade?
Har själv studerat skeppsteknik och vad stora fria vätskeytor på bildäck kan ställa till med är välkänt.

Det är fysik som får mig att säga att det måste vara ett hål på en av sidorna innan ett fartyg ska luta 20% åt något av hållen.
Det kan inte ha varit frammåt eller bakåt som den lutade eftersom det hade nog kallats tippar frammåt eller stegrar bakåt.

Vattnet måste komma in från en av sidorna om den ska bli så pass tung på ena sidan, att den lutar 20%.
Citera
2018-08-14, 06:43
  #4364
Moderator
Ämnen sammanfogade.

Länk till startinlägg i infogd tråd:
Rysk krigsmateriel som fraktades på Estonia, hade det med förlisningen att göra?.

/Moderator
Citera
2018-08-22, 17:30
  #4365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det är fysik som får mig att säga att det måste vara ett hål på en av sidorna innan ett fartyg ska luta 20% åt något av hållen.
Det kan inte ha varit frammåt eller bakåt som den lutade eftersom det hade nog kallats tippar frammåt eller stegrar bakåt.

Vattnet måste komma in från en av sidorna om den ska bli så pass tung på ena sidan, att den lutar 20%.
Vilken fysik? Har ingen utbildning så jag kan inte uttala mig, men har följt mysteriet om Estonia länge i olika typer av medier men har aldrig sett ditt argument läggas fram tidigare. Om det nu är så elementärt borde det ha konstaterats för länge sedan och staten hade kunnat använda de 8 miljoner som Chalmers fick för projektet till annat. Dessutom anges slagsida i grader, inte procent.
Citera
2018-08-27, 20:24
  #4366
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Uppdrag granskning Militär smuggling på Estonia Sverige 2004 Reportage. Vad anser ni om denna är den objektiv eller de ha undanhållit något?

https://www.youtube.com/watch?v=l_p4lT7WJr4
Citera
2018-08-28, 10:10
  #4367
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Vilken fysik? Har ingen utbildning så jag kan inte uttala mig, men har följt mysteriet om Estonia länge i olika typer av medier men har aldrig sett ditt argument läggas fram tidigare. Om det nu är så elementärt borde det ha konstaterats för länge sedan och staten hade kunnat använda de 8 miljoner som Chalmers fick för projektet till annat. Dessutom anges slagsida i grader, inte procent.

Det är ganska uppenbart att det handlar om fysik och inte vad staten säger.. om samtalet till Estonia finns på youtube .. och där säger kapteten att det är 20 graders eller procents lutning vilket måste betyda åt sidan.. och som då bevisar att ett hål sprängdes på sidan av Estonia.

Om bogvisiret ramlade loss vilket staten säger.. då hade ju inte mayday-samtalet till kaptenen sagt att det var 20 graders lutning när mayday-signalen först sändes ut.
Citera
2018-08-28, 11:45
  #4368
Medlem
OM bogvisiret hade hoppat loss och samtidigt slitit upp körrampen som fanns alldeles innanför? Ja då hade hundratals ton med sjövatten forsat in på bildäcket - i ett litet nafs - och Estonia hade bums förlorat initialstabiliteten, samt kapsejsat. 1000 pers. hade blivit instängda i fartyget.
Detta hände aldrig - mycket pinsamt för de svenska statliga historieförfalskarna!
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det är ganska uppenbart att det handlar om fysik och inte vad staten säger.. om samtalet till Estonia finns på youtube .. och där säger kapteten att det är 20 graders eller procents lutning vilket måste betyda åt sidan.. och som då bevisar att ett hål sprängdes på sidan av Estonia.

Om bogvisiret ramlade loss vilket staten säger.. då hade ju inte mayday-samtalet till kaptenen sagt att det var 20 graders lutning när mayday-signalen först sändes ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback