Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-11, 21:00
  #325
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Instämmer i stort. Möjligtvis leder färre utekatter inom detaljplanelagt område till fler råttor.

Toxoplasmos som kan spridas till människa från katters avföring i sandlådor etc. är en riskfaktor att överväga. Fast men va fan i Sverige är det ju fritt fram att sprida HIV numera.........
Toxoplasmos är i stort sett ofarligt om du inte är gravid, det kan orsaka feber, huvudvärk, trötthet och man kan få svullna lymfkörtlar. Du kan drabbas en gång och är sedan imun.
Citera
2018-08-11, 21:31
  #326
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Katter skiter mindre och gräver ner sin avföring. Sen kan man ju diskutera om man bör ha utekatt i detaljplanerat område, av både en och annan anledning.

Katter gräver INTE ner sin avföring. Här där jag bor skiter dom jävla grisarna precis överallt. Men det finns katter som gräver ner, korrekt. Men att tro att alla gör det är fullständigt fel.

Skaffar du katt i tätbebyggt område så ska katten lära sig gå på låda innan du börjar släppa ut den. Det är inte dina grannars uppgift att plocka skit efter ditt husdjur.
Citera
2018-08-11, 21:33
  #327
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Katter gräver INTE ner sin avföring. Här där jag bor skiter dom jävla grisarna precis överallt. Men det finns katter som gräver ner, korrekt. Men att tro att alla gör det är fullständigt fel.

Skaffar du katt i tätbebyggt område så ska katten lära sig gå på låda innan du börjar släppa ut den. Det är inte dina grannars uppgift att plocka skit efter ditt husdjur.

Dom katter jag har erfarenhet av har gjort det men visst, det kanske finns sluskar som inte gör det.
Citera
2018-08-11, 21:48
  #328
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Dom katter jag har erfarenhet av har gjort det men visst, det kanske finns sluskar som inte gör det.

Här där jag bor är jorden hård och torr runt huset. Går ej att gräva i. Dagligdags ligger där en illaluktande skithög i en urgröpning i jorden. Och det är flera katter som stryker omkring här. Så som jag studerat katters skitvanor så skulle man kunna betitla mig professor i kattskiteologi. Var katt har sin speciella plats dit den gärna återvänder. Och när måttet är rågat skiter dom hemskt gärna uppe på den andra skiten. Det luktar satan. Jag testade en gång för att se hur mycket skit här blir om man låter bli att plocka bort. Efter några veckor var det bokstavligt talat som en jävla svinstia med skit överallt. Jag är djurvän o skadar ogärna djur eller håller djur ansvariga för lata djurägares tillkortakommanden. Det är en självklar sak - vill du inte ta hand om din egna kattskit så ska definitivt ingen annan göra det heller. Du har skaffat din katt, du ska lära den gå på låda innan du börjar släppa ut den om du bor i tätbebyggt område. Precis så jävla enkelt är det o allt annat är bara en dålig bortförklaring för att slippa ta hand om den skit som dina grannar istället får ta hand om.
Citera
2018-08-11, 22:23
  #329
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Läs gärna mina tips, kaffesump t ex är bra anti-kattmedel.

(FB) Varför anser sig kattägare ha mindre ansvar än andra djurägare?
Citera
2018-08-12, 01:54
  #330
Medlem
Bra fråga om katterna. Vilket annat husdjur släpper man ut och låter härja fritt utan uppsyn?

Förstår inte varför just katter har denna frisedel. (Har två katter själv som jag håller koll på).
Citera
2018-08-12, 09:29
  #331
Medlem
SkepticalHippos avatar
Vem hade kunnat tro att det här skulle bli en av trådarna med hetast känslor i?

Tråden är rejält rensad på urspårningar, löjliga påhopp och annat trams och varningar har delats ut. Låt bli att skriva om du inte har något att bidra till ämnet, annars är risken stor att fler varningar plockas fram.

/Moderator
Citera
2018-08-12, 11:59
  #332
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Bra fråga om katterna. Vilket annat husdjur släpper man ut och låter härja fritt utan uppsyn?

Förstår inte varför just katter har denna frisedel. (Har två katter själv som jag håller koll på).
Härligt att höra en kattägare som faktiskt förstår och tar ansvar över sina djur.
Har du innekatter?
Citera
2018-08-12, 12:45
  #333
Avstängd
Paris24s avatar
Katter bryr sig inte om sina ägare. Så ägarna bryr sig inte om sina katter. Tänk att släppa ut en katt på en väg där det kör bilar. Har flera gånger sett överkörda katter. Det verkar vara ett-bryr-mig-inte/bryr-mig-inte förhållande. Det kan man även se på priset på en katt, finns på blocket för 100 spänn, som en råtta ungefär.

Hundägare älskar sina hundar, som älskar tillbaka. Finns ingen hundägare som vill vara utan sin hund så mycket att han ens släpper ut den. Han kostar ju dessutom 10.000 kr.
Citera
2018-08-12, 14:02
  #334
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
en katt, finns på blocket för 100 spänn
.

Blocket har numera vettiga regler för sina kattannonser. Alla kostar minst 500 kr och får inte säljas tidigare än 12 veckor, dvs lagstadgad ålder.

Många säljs avmaskade och vaccinerade, även veterinärbesiktade och chippade kan man hitta fast de inte är renrasiga och dyra. Uppfödaren tar ofta betalt endast självkostnadspris, ett sätt att förvissa sig kattungen inte blir sommarkatt.

Smart är att köpa en sådan unge. Vaccinationen ska ske tidigt eftersom kattpest och kattsnuva drabbar ungar hårdast och är dödlig. Kattsnuva kan låta oskyldigt men är en hemsk sjukdom, googla bilder "kattsnuva ögon".

Genom veterinärbesiktningen slipper man komma hem med en unge som har örskabb t ex och missbildningar som extra tår, "skeppskatt", som vissa tror är en ras och nånting fint.

Blockets tips vid kattköp:
https://www.blocket.se/security/djur/katt.htm

Resten av inlägget bryr jag mig inte om att kommentera.
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2018-08-12 kl. 14:09.
Citera
2018-08-12, 14:37
  #335
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Blocket har numera vettiga regler för sina kattannonser. Alla kostar minst 500 kr och får inte säljas tidigare än 12 veckor, dvs lagstadgad ålder.
Då får jag böja mig för kunskap. När jag SENAST tittade på djur på blocket fanns det oändliga mängder katter för 100 spänn. Samma pris som för en råtta.

Man undrar vad som händer med alla katter som inte längre kan säljas? Jag vågar inte ens nämna min personliga spekulation.
Citera
2018-08-12, 14:51
  #336
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Då får jag böja mig för kunskap. När jag SENAST tittade på djur på blocket fanns det oändliga mängder katter för 100 spänn. Samma pris som för en råtta.

Man undrar vad som händer med alla katter som inte längre kan säljas? Jag vågar inte ens nämna min personliga spekulation.

Min erfarenhet är att om man tar hand om kattungarna lika bra som om de vore raskattungar, dvs avmaskat både mamman och ungarna, vaccinerat x 2, veterinärbesiktat, kanske chippat och i övrigt är seriös, kommer köpare att stå på kö till de ungarna. Man vill gärna betala för en ordentligt omhändertagen unge och uppfödaren kan välja bästa köpare.

Vad gäller övriga ungar som inte fått grundomhändertagandet, ser man ofta att ytterligare en annons läggs in, där man säljer den sista ungen i kullen och förhoppningsvis får man napp. De som bemödar sig att lägga upp ungarna på annons är djurvänner och tror man hellre behåller en överbliven unge själv än att avliva.

Knäppgökar som släpper ut katter i skogen eller lägger i soptunnor mm vidrigheter skulle knappast bemöda sig med en Blocket-annons.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback