Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-01, 23:31
  #13
Medlem
Pyrokemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
Såg bra ut men skit i grafikkortet och köp det begagnat på sweclockers marknad. Sedan hade jag bytt från Seagate till western digital pga dåliga erfarenheter med Seagate.


Bra tips!


Hur är det med att köpa från ex. ebay och från Australien/US etc? Det verkar ju va lite billigare där, men man åker kanske på lika mycket man betalat för skiten i skatt och andra avgifter?

EDIT: Varför just köpa grafikkortet begagnat? Är det riskabelt att köpa ex. även CPUn och moderkortet begagnat?
__________________
Senast redigerad av Pyrokemi 2018-08-01 kl. 23:33.
Citera
2018-08-01, 23:36
  #14
Medlem
Glöm inte ett bra tangentbord. Kan göra stor skillnad om du skriver mycket.
Citera
2018-08-01, 23:41
  #15
Medlem
Pyrokemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallKalle
Glöm inte ett bra tangentbord. Kan göra stor skillnad om du skriver mycket.


Haha. ja man kanske skulle byta upp sig. Har alltid kört med den billigaste, plastigaste skit jag kunnat hitta på typ clas ohlsson, ett sånt man alltid fick med till sin win 98
Citera
2018-08-02, 00:17
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Bra tips!


Hur är det med att köpa från ex. ebay och från Australien/US etc? Det verkar ju va lite billigare där, men man åker kanske på lika mycket man betalat för skiten i skatt och andra avgifter?

EDIT: Varför just köpa grafikkortet begagnat? Är det riskabelt att köpa ex. även CPUn och moderkortet begagnat?

Skulle inte rekommendera det. Man åker på skatt och tull, långa leveranstider och jobbigt vid RMA. För att det inte finns så mycket på begagnatmarknaden som kör DDR4. Grafikkort är det som nördarna byter ut mest och man kan göra bäst fynd där.
Citera
2018-08-02, 04:28
  #17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Jag vill utöka min samlade datorkraft (som nu enbart består av en jävla massa laptops) med en stationär dator. Jag spelar inga datorspel, redigerar inte film eller sysslar med 3D-rendering.

Det datorn ska användas till är främst programmering, en del tunga beräkningar, olika brute-force tekniker, datorsäkerhet etc. Jag är inte speciellt hajj på hårdvara måste jag erkänna, men jag tänker mig att processorn och RAM är där jag ska satsa pengarna (?). Följande krav:

Komponenterna ska vara linux-kompatibla.
Jag ska kunna ha minst 2st skärmar inkopplade samtidigt. Gärna 3. (Ej integrerad grafik)
Nätverkskortet ska stödja monitoring/promiscuos mode. (För Wireshark, Nmap, aircrack etc)
SSD disk primärt (250-500 gig). Kan slänga in mekanisk lagringsmedium allt eftersom.

Vad ska jag tänka på? Hur mycket RAM skulle ni slängt in i en sådan dator jag beskriver? Ska jag bygga den själv eller köpa färdig? Begagnat?

Budgeten är flytande, men just nu tittar jag inte på burkar på över 7k
edit: vad tror ni om budgeten?

Tack på förhand!

Datorer med Xeon-processorer är ditt svar.
På IT-auktion.se finns det bra konfigurerade såna som man kan få för ett relativt billigt pris:

https://www.it-auktion.se/index.jsp?...orer.0__Gaming
Citera
2018-08-02, 10:42
  #18
Medlem
Pyrokemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Datorer med Xeon-processorer är ditt svar.
På IT-auktion.se finns det bra konfigurerade såna som man kan få för ett relativt billigt pris:

https://www.it-auktion.se/index.jsp?...orer.0__Gaming


Mycket bra förslag! Och datorerna såg ju mycket skarpa ut! Tack för länken dessutom!
Citera
2018-08-02, 14:59
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Mycket bra förslag! Och datorerna såg ju mycket skarpa ut! Tack för länken dessutom!

Glad att det kunde hjälpa. Ja, de där Xeon-maskinerna är ganska fläskigt utrustade. Notera att reservationspriserna bara är riktpriser. Det är helt upp till säljaren (ofta ett företag) om de vill sälja till ett högsta bud som ligger under det. Glöm inte heller att buden är bindande och it-auktion.se tar 17,5 % i provision ovanpå budet.

EDIT/ Jag skulle rek. T3610. Den kan man säkert få för 4-5000 och det är billigt med tanke på vad en Xeon-maskin kostar ny, även om man bygger den själv. Väldigt bra scores i 3DMark Fire Strike har den också.
__________________
Senast redigerad av BWisser 2018-08-02 kl. 15:02.
Citera
2018-08-02, 19:39
  #20
Medlem
Skattebrotts avatar
Det finns tusentals önskemål av den typen som redan yppats.
”Så många FLOPS som möjligt”
”Så snabb överföringshastighet på HDn som möjligt”
”Så snabb söktid på HDn som möjligt”
”Så snabbt grafikkort som möjligt”
”Kylningsmöjligheter för att överklocka”
”Hellre två minnesmoduler än en stor”

Men dessa är endast helt relevanta ifall budgeten är obegränsad. I övriga fall är det prisvärdheten som är den faktor man vill optimera, alltså prestanda per budgeterad krona. Och det är där begagnatfaktorn kommer in.

Går att lägga hundstusentals kronor om man på riktigt vill köpa den snabbaste datorn som finns. Det är som med streetracingbarn som totalt bygger om en gammal Volvo för att få bättre prestanda, istället för att satsa på en rejäl fabriksbyggd sportbil som håller i 20 år.
Citera
2018-08-03, 06:51
  #21
Medlem
Pyrokemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Glad att det kunde hjälpa. Ja, de där Xeon-maskinerna är ganska fläskigt utrustade. Notera att reservationspriserna bara är riktpriser. Det är helt upp till säljaren (ofta ett företag) om de vill sälja till ett högsta bud som ligger under det. Glöm inte heller att buden är bindande och it-auktion.se tar 17,5 % i provision ovanpå budet.

EDIT/ Jag skulle rek. T3610. Den kan man säkert få för 4-5000 och det är billigt med tanke på vad en Xeon-maskin kostar ny, även om man bygger den själv. Väldigt bra scores i 3DMark Fire Strike har den också.

Ja, just T3610 verkar ju innehålla allt jag kan tänkas behöva för ett par år frammöver. Finns det någon annan liknande modell som kom ut för något/några år sedan, som nu börjar dyka upp på beg. marknaden?

Sedan såg jag det med provisionen, det gör ju ett bud på 2600 egentligen är drygt 3000:-, sedan tillkommer frakt på 350kr. Så man får ju ändå göra sin matte innan, så man inte blir överraskad.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det finns tusentals önskemål av den typen som redan yppats.
”Så många FLOPS som möjligt”
”Så snabb överföringshastighet på HDn som möjligt”
”Så snabb söktid på HDn som möjligt”
”Så snabbt grafikkort som möjligt”
”Kylningsmöjligheter för att överklocka”
”Hellre två minnesmoduler än en stor”

Men dessa är endast helt relevanta ifall budgeten är obegränsad. I övriga fall är det prisvärdheten som är den faktor man vill optimera, alltså prestanda per budgeterad krona. Och det är där begagnatfaktorn kommer in.

Går att lägga hundstusentals kronor om man på riktigt vill köpa den snabbaste datorn som finns. Det är som med streetracingbarn som totalt bygger om en gammal Volvo för att få bättre prestanda, istället för att satsa på en rejäl fabriksbyggd sportbil som håller i 20 år.

Visst är det så, samtidigt skriver du inget ingen här redan vet, så jag förstår inte riktigt vad poängen är? Budgeten står ju i topic...
Citera
2018-08-10, 18:17
  #22
Medlem
Pyrokemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
S

Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
H

Citat:
Ursprungligen postat av Motherofgod
S

Vad skulle ni rekommendera utav följande CPU's:

Intel Core i7 4790 - 4 kärnar / 8 trådar 3.6GHz / 4GHz (Max/Turbo)

Intel Xeon E5-2650 v2 - 8 kärnor / 16 trådar 2.6GHz / 3.4GHz

Intel Xeon E5-1650 – 6 kärnor / 12 trådar 3.2GHz / 3.8GHz

Alt 1:

16 gig ram
Intel Xeon E5-1650 – 6 kärnor / 12 trådar 3.2GHz / 3.8GHz
nVidia GeForce GTX 780 Ti 3GB
256 gig SSD

för 5500:-

Känns rätt rimligt?

Alt 2:

16 gig RAM
Intel Xeon E5-2650 v2 - 8 kärnor / 16 trådar 2.6GHz / 3.4GHz
PNY GeForce GTX 980 4GB XLR8 OC
512 gig SSD

7000:-

Alt 3:

16 gig ram
Intel Core i7 4790 - 4 kärnar / 8 trådar 3.6GHz / 4GHz
Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU II OC 4GB
256gig SSD + 2tb HDD

8500:-

Vilken skulle ni valt av dessa? (Förutsatt mina behov då såklart)
Citera
2018-08-10, 20:13
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Vad skulle ni rekommendera utav följande CPU's:

Intel Core i7 4790 - 4 kärnar / 8 trådar 3.6GHz / 4GHz (Max/Turbo)

Intel Xeon E5-2650 v2 - 8 kärnor / 16 trådar 2.6GHz / 3.4GHz

Intel Xeon E5-1650 – 6 kärnor / 12 trådar 3.2GHz / 3.8GHz

Alt 1:

16 gig ram
Intel Xeon E5-1650 – 6 kärnor / 12 trådar 3.2GHz / 3.8GHz
nVidia GeForce GTX 780 Ti 3GB
256 gig SSD

för 5500:-

Känns rätt rimligt?

Alt 2:

16 gig RAM
Intel Xeon E5-2650 v2 - 8 kärnor / 16 trådar 2.6GHz / 3.4GHz
PNY GeForce GTX 980 4GB XLR8 OC
512 gig SSD

7000:-

Alt 3:

16 gig ram
Intel Core i7 4790 - 4 kärnar / 8 trådar 3.6GHz / 4GHz
Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU II OC 4GB
256gig SSD + 2tb HDD

8500:-

Vilken skulle ni valt av dessa? (Förutsatt mina behov då såklart)

Av dom ovanstående skulle jag valt tredje alternativet. Men alla tre är gamla system från 2012-2015 ungefär.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11708134/

Här har du moderna grejer som bör klara ditt jobb utmärkt. Går fläska på med GTX 1060/1070 om du verkligen vill ha CUDA-beräkningskraften. Men förutom det kan du använda i princip vilket grafikkort som helst för att köra flera skärmar. Har hört att AMD's grafikkort samarbetar bättre med Linux. Annars kör vilket som.
Citera
2018-08-11, 06:51
  #24
Medlem
Pyrokemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iRonNuke
Av dom ovanstående skulle jag valt tredje alternativet. Men alla tre är gamla system från 2012-2015 ungefär.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11708134/

Här har du moderna grejer som bör klara ditt jobb utmärkt. Går fläska på med GTX 1060/1070 om du verkligen vill ha CUDA-beräkningskraften. Men förutom det kan du använda i princip vilket grafikkort som helst för att köra flera skärmar. Har hört att AMD's grafikkort samarbetar bättre med Linux. Annars kör vilket som.


Stort tack! Såg ju skitbra ut! Vad skulle jag behöva för kylning till ett sådant system? Processorkylare, och 2st extra fläktar? Ofta ingår det väl även någon fläkt i chassit? Sen måste jag OCa moderkortet för att få minnesmodulerna att fungera rätt antar jag..?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback