Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-10, 10:50
  #13
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.jo80
Den mest irriterande är att man bara kan dra av %70 av förlusterna.

Har sökt hela webben för att försöka komma fram till vilka snillen som tyckte att det var en bra idé att göra så till en av de mest volatila tillgångarna.

Vet någon av er FB:are vart man kan läsa om detta beslut och få reda på hur fan dom tänkte?
Det enda man har gjort är att man applicerat de lagar som redan fanns innan krypto. Skatteverket kan inte stifta nya lagar, så de har egentligen inte tagit något beslut alls. De har bara sagt att enligt deras tolkning av lagen så ska Bitcoin och andra kryptovalutor "kapitalvinstbeskattas enligt bestämmelserna om övriga tillgångar i 52 kapitlet inkomstskattelagen". Sedan har man applicerat de lagarna på krypto, och konsekvenserna blir som de blir. Att de blir jobbigt för de som har tradeat massa krypto skiter man fullständigt i. Från Skatteverkets perspektiv så skulle alla traders läst lagen innan de gjorde som de gjorde.

Kort och gott, de som har tradeat krypto utan att deklarera har brytit mot lagen. Skatteverket har inte skrivit lagen, utan bara gjort sin tolkning av den.

Jag tycker skatt i sig är moraliskt förkastligt så jag håller absolut inte med om metoderna, men där har du förklaringen i alla fall.
Citera
2018-08-11, 02:09
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.jo80
Den mest irriterande är att man bara kan dra av %70 av förlusterna.

Har sökt hela webben för att försöka komma fram till vilka snillen som tyckte att det var en bra idé att göra så till en av de mest volatila tillgångarna.

Vet någon av er FB:are vart man kan läsa om detta beslut och få reda på hur fan dom tänkte?


Sjukt att en förlust är avdragsgill öht.
Citera
2018-08-11, 04:56
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Sjukt att en förlust är avdragsgill öht.

Varför är det sjukt? Det är väl vinst och inte omsättning som ska beskattas? Ska företag som går back skatta miljarder för att de hade hög omsättning också?
Citera
2018-08-11, 22:20
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Varför är det sjukt? Det är väl vinst och inte omsättning som ska beskattas? Ska företag som går back skatta miljarder för att de hade hög omsättning också?


Det sa jag inte. Vinst skall beskattas. Samma skit med ränte avdrag för privatpersoner. Samt möjligheter för företag att "dra av" via deras ränte snurror och intern debiteringar.... det är sjukt.
Citera
2018-08-18, 09:47
  #17
Medlem
Skatte reglerna på krypto i Sverige är befängda imo.
Jag VILL skatta på krypto, Jag är pro skatt och pro att följa lagen.
Men så som det är nu kan jag tyvärr inte göra det.

Jag har alldeles för mycket trades på för många exchanges för att jag skulle våga blanda in SKV i nuvarande läget.

Jag har ringt dom och försökt förhandla. Jag har skickat ideer och synpunkter till dom, men nej, dom kräver att det ska göras på deras väg.

Om det är någon här på flashback som ser en bra lösning i hur folket lätt skulle kunna skatta på sina krypto vinster, share.

Är det någon som har erfarenhet av att skatta på krypto med SKV, vill dom verkligen ha in alla uppgifter?

Vad har det blitvit för samhälle egentligen? Jag fick ett brev från Swedbank häromdagen där dom ville ha in uppgifter om hur mycket besparingar jag hade och vart jag hade dom. Ska dom skita i. Vi är som grodorna i vattnet som temperaturen sakta höjs på.
Citera
2018-08-18, 14:03
  #18
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Sjukt att en förlust är avdragsgill öht.

Det är så folk på finare addresser nolltaxerar. Man skapar värdepapper och aktier, blåser upp värdet på dem och sen säljer man dem, därefter devalverar man eller splittar dem och skapar på det sättet förluster.

Är det organiserat så kan man gå in med pengar i ett konkande bolag, vilket gör att man får aktiekursen att vända, man skapar lite hype och sen styckar man eller lägger ned det. Allt med bankernas och finansinstitutens goda minne.

Det skulle vara intressant att se något parti driva en reform på området in i riksdagen.
Kanske inte vid typ fastighetsförsäljning, men gällande aktier och värdepapper.
Citera
2018-09-18, 21:18
  #19
Medlem
Scapulas avatar
Så att kvitta förlust mot vinst kan man göra även under köp med annan kryptovaluta? Eller är det bara kronor - krypto - kronor man kan kvitta?

Hypotetiskt exempel: Jag köper 1 bitcoin i oktober -17, har kvar denna till 1 januari -18. Värdet har stigit med 100%. Med denna BTC köper jag t. ex VEN som stiger med 200%. I februari säljer jag mina VEN för fiat som nu dessvärre sjunkit till 50% av vad mina VEN var värda när jag köpte dem.

Räknas detta som att jag gjort en förlust på 50% (värdet av VEN-köpet kontra VEN-försäljningen) eller räknas detta som att jag gjort 50% i vinst (värdet av BTC när jag köpte den för fiat kontra försäljning av VEN till fiat).

Luddigt förklarat av en clueless herre, men det finns säkerligen någon som förstår. Tycker inte att guiderna på Skatteverkets hemsida besvarar hur just denna typ av försäljning går till när det ska deklareras. Det kan såklart vara jag som missuppfattat det också. Tacksam för svar!
Citera
2018-09-19, 03:08
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
Så att kvitta förlust mot vinst kan man göra även under köp med annan kryptovaluta? Eller är det bara kronor - krypto - kronor man kan kvitta?

Hypotetiskt exempel: Jag köper 1 bitcoin i oktober -17, har kvar denna till 1 januari -18. Värdet har stigit med 100%. Med denna BTC köper jag t. ex VEN som stiger med 200%. I februari säljer jag mina VEN för fiat som nu dessvärre sjunkit till 50% av vad mina VEN var värda när jag köpte dem.

Räknas detta som att jag gjort en förlust på 50% (värdet av VEN-köpet kontra VEN-försäljningen) eller räknas detta som att jag gjort 50% i vinst (värdet av BTC när jag köpte den för fiat kontra försäljning av VEN till fiat).

Luddigt förklarat av en clueless herre, men det finns säkerligen någon som förstår. Tycker inte att guiderna på Skatteverkets hemsida besvarar hur just denna typ av försäljning går till när det ska deklareras. Det kan såklart vara jag som missuppfattat det också. Tacksam för svar!

1) räkna ut omkostnadsbeloppet för 1 BTC, alltså den summa i SEK som du betalade när du köpte 1 BTC (vi använder 100 000 kr som exempel).

2) räkna ut försäljningspriset i SEK för 1 BTC när du säljer (köp av VEN = försäljning av BTC), så om värdet har stigit med 100% så blir försäljningspriset 200 000 kr i detta exempel, alltså 100 000 kr vinst.

3) Eftersom du köper VEN för 1 BTC (värd 200 000 kr nu i detta exempel) så blir omkostnadsbeloppet för VEN 200 000 kr.

4) räkna ut försäljningspriset i SEK för dina VEN. Om du sålde alla VEN till SEK med 50% förlust så blir försäljningspriset 100 000 kr, alltså 100 000 kr förlust.

5) Nu har du alltså 100 000 kr i vinst och 100 000 kr i förlust. Men för kryptovalutor så får man bara dra av 70% av förlusten (det sker automatiskt i deklarationen). Du ska alltså skatta 30% på 100 000 - 70 000 = 30 000 kr, vilket blir 9000 kr i skatt.

Oftast kan man dock inte sälja VEN direkt till SEK, utan man går från VEN till (BTC eller ETH) till EUR till SEK och då måste man räkna ut vinst/förlust (omräknat till SEK) vid varje försäljning, alltså när man säljer VEN, när man säljer (BTC eller ETH), och när man säljer EUR.
Citera
2018-12-07, 12:00
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICOMannen
1) räkna ut omkostnadsbeloppet för 1 BTC, alltså den summa i SEK som du betalade när du köpte 1 BTC (vi använder 100 000 kr som exempel).

2) räkna ut försäljningspriset i SEK för 1 BTC när du säljer (köp av VEN = försäljning av BTC), så om värdet har stigit med 100% så blir försäljningspriset 200 000 kr i detta exempel, alltså 100 000 kr vinst.

3) Eftersom du köper VEN för 1 BTC (värd 200 000 kr nu i detta exempel) så blir omkostnadsbeloppet för VEN 200 000 kr.

4) räkna ut försäljningspriset i SEK för dina VEN. Om du sålde alla VEN till SEK med 50% förlust så blir försäljningspriset 100 000 kr, alltså 100 000 kr förlust.

5) Nu har du alltså 100 000 kr i vinst och 100 000 kr i förlust. Men för kryptovalutor så får man bara dra av 70% av förlusten (det sker automatiskt i deklarationen). Du ska alltså skatta 30% på 100 000 - 70 000 = 30 000 kr, vilket blir 9000 kr i skatt.

Oftast kan man dock inte sälja VEN direkt till SEK, utan man går från VEN till (BTC eller ETH) till EUR till SEK och då måste man räkna ut vinst/förlust (omräknat till SEK) vid varje försäljning, alltså när man säljer VEN, när man säljer (BTC eller ETH), och när man säljer EUR.

Detta gör ju trading praktist sätt omöjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback