• 29 344 online
  • 1 184 075 medlemmar
  • 61 197 287 inlägg
2018-08-10, 14:41
Medlem
Var är det som händer?
Nu kostar en USD 9.10SEK. En uppgång med ca 5% de senaste 2 veckorna.

Ska man tro detta är bara början eller ska dollarn ner tillbaka?
Citera
2018-08-10, 15:56
Medlem
kronan är en skvalpvaluta

om trump fiser fladdrar kronkursen

https://www.cnbc.com/2018/08/10/turk...-convert-.html
Citera
2018-08-10, 15:57
Medlem
Du har dålig koll, visst DXY har blivit mycket starkare 2018. Men toppen var i början av 2017. Så inte tillbaka till den nivå ännu, och långt kvar till 2000 talets nivå.

Så rent allmänt är USD inte på toppnivåer ännu, dock SEK som är toa papper har fallit mycket senaste åren. Dock toppen USD/SEK var dock Dec 2017. Och vi nästan uppe igen där.

Men 2015 gick SEK över 8 mot USD. Men 2001 var den uppe och toppade på 11.

Men är mycket troligt USD kommer fortsätta förstärkas, och finns viss möjlighet slår över 10. Men detta är inget som hänt under närmaste 2 veckor.
Citera
2018-08-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Du har dålig koll, visst DXY har blivit mycket starkare 2018. Men toppen var i början av 2017. Så inte tillbaka till den nivå ännu, och långt kvar till 2000 talets nivå.

Så rent allmänt är USD inte på toppnivåer ännu, dock SEK som är toa papper har fallit mycket senaste åren. Dock toppen USD/SEK var dock Dec 2017. Och vi nästan uppe igen där.

Men 2015 gick SEK över 8 mot USD. Men 2001 var den uppe och toppade på 11.

Men är mycket troligt USD kommer fortsätta förstärkas, och finns viss möjlighet slår över 10. Men detta är inget som hänt under närmaste 2 veckor.

Om det var riktiat till mig så vet jag väl inte om jag håller med om dålig koll. Min reflektion var en klart noterbar uppgång på 2veckor. Inte hur kursen var för 17år sedan.

Men jag håller med dig att SEK ska man nog konvertera till annan valuta om man kan. Har svart att se den kommer stärkas innan valet,och beroende på hur det går kan den antagligen tappa annu mer och det snabbt. Så att hålla SEK och vänta på bättre tider kan vara lönlöst-

Bara att det svider när en USD kostade runt 8.25sek sist jag växlade...och det var oförskämt dyrt tyckte jag då
Citera
2018-08-10, 16:55
Medlem
Wayaheads avatar
Följer både EUR och USD, visst finns ett tryck uppåt, sedan ett halvår tillbaka.
Frågan är om utländska aktörer väljer att sänka kronan kommer då Ingves med en räntehöjning tidigare än beräknat?
Citera
2018-08-10, 20:12
Medlem
Vi ser en starkare dollar. Det beror dels på marknadens förtroende för Trumps politik, dels på att marknaden prisar in kommande oro i världsekonomin och då är dollar en safe haven.

Samtidigt ser vi en svagare krona, som tappar mot de flesta valutor. Uselt politiskt styre, vanvettig penningpolitik och massinvandring av kaosmänniskor är inget framgångsrecept.
Citera
2018-08-10, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Vi ser en starkare dollar. Det beror dels på marknadens förtroende för Trumps politik, dels på att marknaden prisar in kommande oro i världsekonomin och då är dollar en safe haven.

Samtidigt ser vi en svagare krona, som tappar mot de flesta valutor. Uselt politiskt styre, vanvettig penningpolitik och massinvandring av kaosmänniskor är inget framgångsrecept.

Och därmed den efterlängtade inflationen i SEK räknat.
Någon som vågar spekulera i vad importerade kapitalvaror såsom bilar klockor elektronik etc kan tänkas stiga enbart pga försvagad kronkurs?
Citera
2018-08-11, 00:43
Medlem
ugglans avatar
Det är i princip enbart i USA/USD av alla utvecklade länder man kan få vettig ränta på sina pengar, tioåringen är nära 3% jmf tyskland/sverige runt 0.3-0.5%. USA är i en cykel där de fortsätter höja sin styrränta och de flesta andra länderna är inte där ännu, NyaZeeland sköt t.ex. fram sin räntehöjningsprognos ett helt år här i dagarna vilket skickade deras valuta 1.5% lägre mot USD...
Räntedifferentialer ger upphov till en stark marknadskraft som får pengar att flöda mellan valutor och kan förklara den större trenden i USD.

Sedan är USD mer safe haven och SEK mer riskabel (för tillfället, detta är flytande).
EUR/SEK är ganska starkt negativt korrelerad med traditionella risktillgångar, samtidigt är EUR/USD positivt korrelerad med dessa risktillgångar.
Så när du har "risk off" på marknaden som de senaste dagarna där Turkiet är i någon sorts Finanskrisdödsspiral (skenande inflation och de vägrar höja räntorna, skyller på andra länder/finansmarknaden... inte så mycket att göra med trumps tariffer/tullar på stål/alu som cnbc-länken antyder. Turkiet handlar ytterst lite med det i förhållande till sin ekonomis storlek).
Psykologi samt diverse systematiska investeringsmodeller smittar nu över på andra EM-marknader och sen vidare över till alla tillgångsklasser i alla länder. Detta driver EUR/USD ner och EUR/SEK upp ---> USD/SEK upp ännu mer (kan kalla kronan för Super-Euron...). Detta kan förklara en del av de senaste dagarnas rörelse i USDSEK

Sen vad gäller DXY så är det ju i princip 60% EUR/USD så det är ett ganska dåligt mått på USD i allmänhet

Dollarn kommer sannolikt sälja av en del när turkiet skärper till sig och hamnar ur rampljuset, men just nu är det mitt i fokus för valuta- och räntemarknaderna
Senast redigerad av ugglan 2018-08-11 kl. 00:54.
Citera