Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-08-10, 20:22
  #1
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Hej på er,
För ett tag sedan, så hittade jag en lapp på min bil där det stod att någon hade backad in i min bil och gett f..n att skriva en lapp och ge sig till känna, utan valde att gå därifrån. Vittnena såg allt och är villiga att vittna.
Personen som backade in var så smart att hen parkerade bilen framför min bil, så jag har regnr osv. Detta är polisanmält, men har inte hört något från polisen än? Det har gått över en månad, dom har ju lappen vittnen skrev, regnr och allt. Mitt försäkringsbolag är kontaktat och och jag kunde antingen lämna in bilen nu, eller vänta tills jag fått svar från polisen. Det var ingen stor skada så, men fick rådet att inte öppna motorhuvudet tillsvidare av verkstaden.

Nu till min fråga, jag har inte kontaktat den skyldige, men vet dennes namn (bilen är förresten inte besiktad), ska jag ta kontakt eller ska jag invänta på svar från polisen? Vad är smartast att göra?
Citera
2018-08-10, 20:25
  #2
Medlem
Jagtardindotters avatar
Invänta polis utan tvekan.
Citera
2018-08-10, 20:41
  #3
Moderator
yz44s avatar
Du har polisanmält så invänta utredningen. Är förmodligen ingen ide att kontakta bilägaren med tanke på bilen och beteendet. Du kan ju försöka ta reda på lite mer om personen som backat på dig så att du kan avgöra om det är någon ide att inleda en civilprocess mot vederbörande om inte polisutredningen leder någonstans.
Citera
2018-08-10, 20:59
  #4
Medlem
megacoolmans avatar
Polisen kommer att lägga ner fallet för de orkar inte utreda det.

Jag blev själv påkörd i trafiken en gång med skador på både min och den andra bilen. Han smet från platsen.
Polisanmälde och berättade om skadorna på den andra bilen samt gav dem reg nr. De kunde lätt åkt hem till personen och kollat in bilen.
Fick svar efter några månader. Fallet nedlagt, inget spaningsresultat.
Citera
2018-08-10, 21:17
  #5
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Polisen kommer att lägga ner fallet för de orkar inte utreda det.

Jag blev själv påkörd i trafiken en gång med skador på både min och den andra bilen. Han smet från platsen.
Polisanmälde och berättade om skadorna på den andra bilen samt gav dem reg nr. De kunde lätt åkt hem till personen och kollat in bilen.
Fick svar efter några månader. Fallet nedlagt, inget spaningsresultat.
Det är knappast frågan om att inte "orka". Ingen kan väl ha missat hur det ser ut runtom i Sverige idag, så en lättare trafikskada som ändå regleras av försäkringsbolag är inget som läggs resurser på. Vad ska de förresten göra? Plocka in "brottslingen" och hålla förhör och överlämna till åklagare? För dig som bilägare har det knappast någon betydelse.
Citera
2018-08-10, 21:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuFarInteVeta
Hej på er,
För ett tag sedan, så hittade jag en lapp på min bil där det stod att någon hade backad in i min bil och gett f..n att skriva en lapp och ge sig till känna, utan valde att gå därifrån. Vittnena såg allt och är villiga att vittna.
Personen som backade in var så smart att hen parkerade bilen framför min bil, så jag har regnr osv. Detta är polisanmält, men har inte hört något från polisen än? Det har gått över en månad, dom har ju lappen vittnen skrev, regnr och allt. Mitt försäkringsbolag är kontaktat och och jag kunde antingen lämna in bilen nu, eller vänta tills jag fått svar från polisen. Det var ingen stor skada så, men fick rådet att inte öppna motorhuvudet tillsvidare av verkstaden.

Nu till min fråga, jag har inte kontaktat den skyldige, men vet dennes namn (bilen är förresten inte besiktad), ska jag ta kontakt eller ska jag invänta på svar från polisen? Vad är smartast att göra?
Har anmälan till ert försäkringsbolag om uppkommen skada skett?
Citera
2018-08-10, 21:34
  #7
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det är knappast frågan om att inte "orka". Ingen kan väl ha missat hur det ser ut runtom i Sverige idag, så en lättare trafikskada som ändå regleras av försäkringsbolag är inget som läggs resurser på. Vad ska de förresten göra? Plocka in "brottslingen" och hålla förhör och överlämna till åklagare? För dig som bilägare har det knappast någon betydelse.

Jo jag vet hur det ser ut i Sverige, och jag vet att polisen egentligen har mer resurser, men pga en ineffektiv organisation så ser det ut som det gör. Men visst behöver vi fler poliser.

Det har visst betydelse för mig som bilägare, för om jag blir påkörd av en smitare som dessutom kommer undan med det, så betyder det att det inte finns någon motpart i ärendet. Jag får nyttja min försäkring (om jag är helförsäkrad) och dessutom stå för flera tusen i självrisk. Har jag bara trafikförsäkring får jag inte en krona.
Den vållandes försäkring hade täckt detta annars.
Dessutom är smitning från trafikolycka ett brott enligt svensk lag
Citera
2018-08-10, 21:36
  #8
Medlem
Jagtardindotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Polisen kommer att lägga ner fallet för de orkar inte utreda det.

Jag blev själv påkörd i trafiken en gång med skador på både min och den andra bilen. Han smet från platsen.
Polisanmälde och berättade om skadorna på den andra bilen samt gav dem reg nr. De kunde lätt åkt hem till personen och kollat in bilen.
Fick svar efter några månader. Fallet nedlagt, inget spaningsresultat.

Han har vittnen som är villiga att vittna, det är skillnaden.
Citera
2018-08-10, 21:40
  #9
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
Han har vittnen som är villiga att vittna, det är skillnaden.

Ja vi får väl se om vittnena ens blir kallade av polisen. Jag följer detta med stort intresse
Citera
2018-08-10, 21:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Ja vi får väl se om vittnena ens blir kallade av polisen. Jag följer detta med stort intresse


Skulle förvåna mig mycket då alla skitbrott som drabbar privatpersoner läggs ner omgående, bättre att stämma aset själv även om det är ett brott enligt svensk lag
Citera
2018-08-10, 21:58
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Polisen kommer att lägga ner fallet för de orkar inte utreda det.

Jag blev själv påkörd i trafiken en gång med skador på både min och den andra bilen. Han smet från platsen.
Polisanmälde och berättade om skadorna på den andra bilen samt gav dem reg nr. De kunde lätt åkt hem till personen och kollat in bilen.
Fick svar efter några månader. Fallet nedlagt, inget spaningsresultat.

Dom var upptagna med att ta folk för ringa på ravefesten eller förflytta mig från att åka bräda längs motorvägen och samla burkar eller något sådant viktigt.
Citera
2018-08-10, 23:51
  #12
Medlem
DuFarInteVetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det är knappast frågan om att inte "orka". Ingen kan väl ha missat hur det ser ut runtom i Sverige idag, så en lättare trafikskada som ändå regleras av försäkringsbolag är inget som läggs resurser på. Vad ska de förresten göra? Plocka in "brottslingen" och hålla förhör och överlämna till åklagare? För dig som bilägare har det knappast någon betydelse.
Absolut, förstår väl att mitt problem är piss i havet i jämförelse med vad polisen har att göra. Men att smita från en olycka är ett brott och brott ska straffas enligt lag. Hade människan skrivit en lapp och erkänt så hade det varit en annan femma. Vi får se hur det slutar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback